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A Study on Continuance Usage Intention of ChatGPT

ChatGPT의 지속 사용 의도에 관한 연구

  • 이동영 (동의대학교 e비즈니스학과) ;
  • 정석찬 (동의대학교 e비즈니스학과 인공지능그랜드ICT연구센터) ;
  • 조상리 (동의대학교 유통물류학과 인공지능그랜드ICT연구센터)
  • Received : 2024.05.07
  • Accepted : 2024.06.24
  • Published : 2024.06.30

Abstract

This study categorizes the factors that affect the intention to continue using ChatGPT into positive motivational factors (personalization, social influence) and negative motivational factors (privacy concern, perceived risk) and investigates whether they affect the intention to continue using ChatGPT through information trust, performance expectancy, and effort expectancy. To this end, a survey was conducted among 265 adults in their 20s and above who have used ChatGPT service. The results showed that personalization and social influence had a defining effect on information trust, performance expectancy, and effort expectancy. For privacy concern, we found a negative effect of wealth on performance expectations, but not on effort expectations. Perceived risk had a negative effect on performance expectancy and effort expectancy. In addition, information trust, performance expectancy, and effort expectancy have a defining effect on continuance intention. This study extends the scope of existing research that focuses on positive factors, deepens our the understanding of ChatGPT. It also provides useful suggestions for continued use of ChatGPT.

본 연구는 ChatGPT의 지속 사용 의도에 영향 미치는 요인을 긍정적 동기요인(개인화, 사회적 영향)과 부정적 동기요인(프라이버시 침해, 지각된 위험)으로 구분하고 이것이 정보 신뢰, 성과 기대, 노력 기대를 통해 지속 사용 의도에 영향을 미치는지를 규명하였다. 이를 위해 ChatGPT 서비스의 이용 경험이 있는 20대 이상의 265명의 성인들을 대상으로 설문조사를 수행하였다. 분석 결과, 개인화와 사회적 영향은 정보 신뢰, 성과 기대, 노력 기대에 대해 정의 영향 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프라이버시 염려의 경우, 성과 기대에는 부의 영향을 미쳤지만, 노력 기대에는 유의하지 않는 것으로 나타났다. 지각된 위험은 성과 기대와 노력 기대에 부의 영향을 미쳤다. 그리고 정보 신뢰, 성과 기대, 노력 기대는 지속 사용 의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 긍정요인에 초점을 둔 기존 연구의 범위를 확장한 것으로 이는 ChatGPT의 이해를 심화시킨다. 또한 ChatGPT의 지속 사용을 위한 유용한 방안을 제공한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 정보통신기획평가원의 지원을 받아 수행된 지역지능화혁신인재양성사업임(IITP-2024-2020-0-01791)

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