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A Study on the Snack Culture Phenomenon in YouTube Shorts : Focused on Users' Perceived Value

유튜브 쇼츠(Youtube Shorts)의 스낵컬처(Snack Culture)현상 요인 분석: 사용자의 인지된 가치를 중심으로

  • Won Jin Hong (Hongik University, School of Film, Digital Media & Communication) ;
  • Seung In Kim (Hongik University, International Design School for Advanced Studies)
  • 홍원진 (홍익대학교 영상커뮤니케이션대학원 인터렉션디자인전공) ;
  • 김승인 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인전공)
  • Received : 2024.05.20
  • Accepted : 2024.07.03
  • Published : 2024.07.31

Abstract

This study analyzes user behavior on YouTube Shorts within snack culture and proposes short-form video production strategies by identifying key value factors. Prior research identified seven characteristics (playfulness, time killing, information provision, social presence, interactivity, escapism, conciseness) and criteria based on the 5W1H principles. Surveys and interviews revealed that key user values are playfulness, time killing, conciseness, and interactivity. Users engage without specific purposes, watch 10-20 consecutive pieces selectively, and use it in comfortable environments. This research provides insights for understanding user behavior and short-form video production strategies.

본 연구는 스낵컬처 현상 안에서 사용자들이 유튜브 쇼츠를 사용하는 행태를 분석 및 정의하며 숏폼 콘텐츠의 주요 가치 요인을 분석하여 숏폼 영상의 제작 전략을 제안하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 선행연구를 통해 유튜브 쇼츠 콘텐츠의 7가지 특성 요인(유희성, 시간 보내기, 정보제공, 사회적 실재감, 상호작용성, 현실도피, 간결성)과 육하원칙에 따라 사용자의 사용 행태를 분석할 기준을 도출하였고, 이를 기준으로 설문조사와 심층 인터뷰를 진행하였다. 실험 결과, 숏폼 콘텐츠에 있어서 사용자에게 주요한 가치는 유희성, 시간 보내기, 간결성, 상호작용성으로 나타났다. 사용 행태 분석 결과 첫 번째로 사용자들은 유튜브 쇼츠를 목적 없이 이용한다는 것을 발견하였다. 두 번째로 유튜브 쇼츠를 시청하며 연속적으로 10~20개의 콘텐츠를 선택적으로 시청한다는 점을 발견하였고, 세 번째로 편안한 시청환경에서 주로 유튜브 쇼츠를 사용한다는 점을 발견하였다. 본 연구를 통해 스낵컬처 현상 안에서 사용자들의 유튜브 쇼츠 소비 행태에 대한 이해를 높이고, 크리에이터 입장에서 숏폼 영상을 제작할 때 고려해야 할 요소들과 전략에 대한 실무적인 함의를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

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