Abstract
This study developed a sound art programming course using pure data to foster computational thinking and convergence of art and technology in college students who are non-computer majors. This paper presents an example of operating a curriculum that designed and developed a sound art-centered music programming subject using Pure Data, derives educational outcomes and improvement measures for classes, and presents a creative convergence education program of technology and art. It has a purpose. For the study, we looked at examples of educational programs that combine art and technology, as well as pure data and sound art, and based on this, we designed and developed a sound art programming course for non-majors. The curriculum was operated based on the developed subjects, and the results showed increased interest in programming through art and technology convergence classes, active class participation through autonomous choice, creation of a new perspective on art, improvement of computational thinking skills, collaboration and communication. The educational effect of ability enhancement was confirmed. We expect that this study will be able to present a new perspective on the convergence education of art and technology, including artistic diversity and understanding of new media according to the development of media.
본 연구는 컴퓨터 비전공자 대학생에게 컴퓨팅 사고와 예술과 기술의 융합적 사고 함양을 위해 퓨어 데이터를 이용한 사운드아트 프로그래밍 교과목을 개발하였다. 본 논문은 퓨어데이터를 활용한 사운드 아트 중심의 음악 프로그래밍 교과목을 설계, 개발한 교육과정을 운영한 사례를 제시하고 교육적 성과와 수업의 개선 방안을 도출하여 기술과 예술의 창의적 융합 교육 프로그램을 제시하는데 그 목적이 있다. 연구를 위해 예술과 프로그래밍 기술이 융합된 교육 사례와 퓨어 데이터, 사운드 아트에 대해 살펴보았으며, 이를 바탕으로 비전공자를 위한 사운드 아트 프로그래밍 교과목을 설계, 개발하였다. 개발된 교과목을 적용한 교과과정을 운영하였으며, 운영 사례 및 설문을 통해 예술 기술 융합수업을 통한 프로그래밍 흥미도 증진, 자율적 선택권으로 인한 적극적 수업 참여, 예술에 대한 새로운 시각 마련, 컴퓨팅 사고력 증진, 협업 및 의사소통 능력 증진의 교육적 효과를 확인하였다. 우리는 본 연구를 통해 예술적 다양성과 미디어의 발전에 따른 새로운 매체의 이해 등 예술과 기술의 융합 교육의 새로운 시각을 제시해 줄 수 있을 것으로 기대한다.