DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the definition and visual representation of the prisms and pyramids

각기둥과 각뿔의 정의 및 시각적 표현에 대한 분석

  • Received : 2024.02.13
  • Accepted : 2024.03.12
  • Published : 2024.04.30

Abstract

This analysis was intended to present pedagogical implications related to the guidance of solid figures in elementary mathematics textbooks. The definitions of mathematical concepts and visually represented examples presented in the prism and pyramid units were analyzed. As a result of the analysis, differences were observed in both the method and content of defining mathematical concepts, even though the same curriculum was reflected. Additionally, various forms of visual examples were provided during the learning process of prisms and pyramids. Based on the results of this analysis, it is necessary to understand the definition of mathematical concepts and to teach students in an appropriate manner, considering the goals of each session and the objectives of the activities involved in presenting visual examples.

본 연구는 초등 수학 교과서와 관련하여 입체도형의 지도와 관련된 교수학적 시사점을 제시하고자 하였다. 국정 1종 및 검정 10종의 교과서를 분석하였으며 각기둥과 각뿔 단원 내 수학적 개념의 정의와 시각적으로 표현된 예시를 분석하였다. 분석 결과, 동일한 교육과정이 반영되었음에도 불구하고 수학적 개념의 정의 방법 및 내용이 다르게 나타났다. 또한, 각기둥과 각뿔을 학습하는 과정에서 다양한 형태로 표현된 시각적 예시가 제공되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 수학적 개념의 정의를 이해하고 학생에게 적절한 방식으로 지도할 필요가 있으며 시각적 예시를 제시하는 과정에서 각 차시의 목표 및 활동의 목표를 고려하여야 한다는 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 강완, 백석윤, 전인호, 이경화, 김연, 이미연, 윤동선, 백종숙, 강태석, 송정환, 이정, 도주원, 이주영, 김태완, 김봉준, 정희선, 김경미, 권혜현, 조형미, 임다원, 이경은, 이윤경(2023). 수학 6-1. 대교출판.
  2. 교육부(2022). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2022-33호 [별책 8]
  3. 교육부(2020). 수학 6-1. 비상교육.
  4. 권석일, 박교식(2011). 우리나라 초등학교 수학 교과서에서의 입체도형 관련 지도 내용에 대한 분석과 비판. 수학교육학연구, 21(3), 221-237.
  5. 김성여, 강언진, 강요한, 고창수, 김보현, 김아롱, 노시현, 박소연, 박용준, 박희정, 송정아, 안효은, 이대현, 정선혜, 정유화, 황윤정(2023). 수학 6-1. 아이스크림.
  6. 김수미, 정은숙(2005). 범례 제시를 통한 도형 개념 지도 방안. 수학교육학연구, 15(4), 401-417.
  7. 류희찬, 유현주, 이종영, 조영미, 탁병주, 최인숙, 정미진, 이환규, 전종호, 김광식, 이경선, 박순덕, 김경희, 원선희, 선종희, 김백균, 이영배, 김종욱, 김해동, 장연지, 나미연, 김은미, 박순희, 서우림, 윤현철, 김유리(2023). 수학 6-1. 금성출판사.
  8. 박교식, 정영옥, 고정화, 권석일, 남진영, 박진형, 송상헌, 임재훈, 김양권, 최종현, 고준석, 권창진, 노현호, 박재현, 이승은, 이유나, 이유지, 이윤아, 이정은, 임수정, 정유경, 조남경, 조수경, 최경아, 최혜윤, 한은혜, 황지남, 김국남, 김소영, 이효경, 최혜경(2023). 수학 6-1. 두산동아.
  9. 박만구(2010). 초등 수학교과서의 삼각형의 개념에 대한 예 공간의 분석. 한국학교수학회논문집, 13(1), 143-161.
  10. 박성선, 류성림, 김상미, 권성룡, 김남균, 강호진, 김경탁, 김보경, 김영진, 김용성, 김응관, 성창근, 오혜진, 이명희, 정인수, 최병훈, 최주영(2023). 수학 6-1. YBM.
  11. 신항균, 김태환, 김리나, 정나영, 최혜령, 황혜진, 서형주, 김숙현, 김현미, 남미선, 박재한, 조웅래, 최하철, 김승희, 문행운, 홍혜원, 임연주(2023). 수학 6-1. 비상교육.
  12. 안병곤, 나귀수, 김민경, 이광호, 류현아, 최지선, 조진우, 김남준, 정연숙 ,박은정, 허지연, 황창훈, 문은혜, 손태권, 추성엽, 장송이, 정소영, 김주창, 윤재원, 정은희, 차은경(2023). 수학 6-1. 두산동아.
  13. 이지혜, 손희림, 김성경(2013). 중학교 1 학년 교과서에서 다각형에 관한 예 분석. 학교수학, 15(4), 743-758.
  14. 조영미, 박하나(2011). 각기둥의 정의 만들기에 관한 지도 사례 연구-초등학교 5학년을 대상으로. 한국초등수학교육학회지, 15(2), 317-332.
  15. 조영미(2022). 초등학교 수학 교과서 변천에 따른 각기둥의 정의에 관한 고찰. 초등수학교육, 25(1), 1-17.
  16. 최창우(1997). van Hiele 모델에 의한 기하학적 사고력 개발에 관한 연구 (0 수준과 1 수준의 조작활동 중심으로). 초등수학교육, 1(0), 59-71.
  17. 한대희, 고은성, 조형미, 한상희, 이희석, 신희영, 이자미, 문석현, 서현진, 김나라, 김가영, 김태범, 임훈택, 박이서로, 황은지, 오민영(2023). 수학 6-1. 천재교육.
  18. Delice, A., Ertekin, E., Yazici, E., & Aydin, E. (2009). Preservice primary teachers' three dimensional thinking skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2666-2672.
  19. Dienes, Z. P. (1960). Building up mathematics. Hutchinson.
  20. Dorier, J.-L., Gutierrez, A. & Strasser, R. (2004). Geometrical thinking. In M. A. Mariotti (Ed.), Proceedings of the third conference of the European Society for Research in Mathematics Education. Bellaria, Italia: Universita di Pisa.
  21. Marchis, I. (2012). Preservice primary school teachers' elementary geometry knowledge. Acta Didactica Napocensia, 5(2), 33-40.