사물인터넷융복합논문지 (Journal of Internet of Things and Convergence)
- 제10권6호
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- Pages.105-110
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- 2024
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- 2799-4791(pISSN)
DOI QR Code
구글 설문과 ChatGPT를 활용한 퀴즈 생성 시스템
Quiz Generation System Using Google Forms and ChatGPT
- 최종명 (국립목포대학교 컴퓨터공학과 )
- Jongmyung Choi (Department of Computer Engineering, Mokpo National University)
- 투고 : 2024.11.12
- 심사 : 2024.12.09
- 발행 : 2024.12.31
초록
수업에서 퀴즈는 학생들의 학습 내용 이해도를 점검함으로써 학습 성취도를 높일 수 있지만, 교수자는 퀴즈를 만들고, 채점하고, 평가 내용을 분석하는 등의 추가적인 업무를 필요로 하기 때문에 이를 적극적으로 활용하는 것을 꺼린다. 그러나 최근 Large Language Model(LLM) 기술의 발전과 구글 설문과 같은 온라인 설문 플랫폼이 일반화되면서 수업 중 퀴즈를 효과적으로 활용할 수 있는 환경을 제공하고 있다. 본 논문은 대표적인 LLM인 ChatGPT를 활용하여 퀴즈 문제를 자동으로 생성하고, 구글 설문을 활용하여 퀴즈 시험 진행, 채점, 피드백을 제공하는 시스템을 제안하고 이를 구현한 프로토타입 시스템을 소개한다. 구체적으로는 시스템의 요구사항, 설계를 제안하고, 이를 구현한 프로토타입 시스템을 소개한다. 프로토타입 시스템은 파이썬 언어 환경에서 퀴즈 문제 생성을 위해서는 ChatGPT API를 활용하였으며, 시험 및 채점은 구글 설문 API를 활용하였다. 또한 ChatGPT가 생성한 문제는 교수자가 문제의 오류를 확인하고, 선택할 수 있도록 하였고, 문제 및 학생들의 답안은 데이터베이스에 저장하여 학생 전체 및 개별 학생의 학습성과 분석이 가능하도록 하였다. 퀴즈 자동 생성 시스템은 수업 내용에 대한 퀴즈 문제 생성, 시험, 평가, 분석을 자동으로 진행할 수 있다는 장점이 있어서, 교수자의 어려움을 상당 부분 절감시켜 주고, 학생들의 학습 성취도를 향상시켜줄 것으로 기대한다.
Quizzes in the classroom can enhance students' academic achievement by assessing their understanding of the material. However, instructors often hesitate to actively utilize quizzes because of the additional workload required for creating, grading, and analyzing quiz results. With the recent advancements in Large Language Model (LLM) technology and the widespread use of online survey platforms such as Google Forms, a more efficient environment for leveraging quizzes in classes is now available. This paper proposes a system that utilizes ChatGPT, a representative LLM, to automatically generate quiz questions, conduct quiz exams via Google Forms, and provide grading and feedback. Specifically, the paper discusses the system's requirements and design, along with a prototype implementation. The prototype system was developed in a Python environment, employing the ChatGPT API for quiz question generation and the Google Forms API for administering and grading quizzes. Additionally, the system enables instructors to review and select questions generated by ChatGPT, while quiz questions and students' responses are stored in a database to facilitate both collective and individual learning outcome analysis. The automated quiz generation system offers the advantage of automating the processes of quiz question creation, examination, evaluation, and analysis, significantly alleviating instructors' workload and improving students' academic performance.