DOI QR코드

DOI QR Code

Adults' Competence and Returns to Skills: An International Comparison using PIAAC data

한국의 성인역량과 노동시장에서 역량의 수익: PIAAC 자료에 근거한 국제비교

  • Received : 2023.09.11
  • Accepted : 2023.10.12
  • Published : 2023.10.31

Abstract

This study empirically examines the relationship between the education and competence, age and competence, and the returns to skills in the labor market in different countries using PIAAC data. The main focus is notable characteristics of Korea compared to other PIAAC participant countries. Contrary to young students who have highest scores in international tests, Korean adults made mediocre performances in all three areas, numeracy, literacy, and problem solving. It turns out that the correlation between educational level and competence is weak in Korea compared to other countries, whereas the depreciation of competence from aging is strongest. In terms of labor market returns, literacy skills get highest returns while problem-solving skills get lowest in Korea. In contrast, the numeracy skills get highest returns, and the problem-solving skills have high returns than those of Korea in many other countries When we include three skills in the Mincer wage equation, the returns to problem solving skills have negative effect in Korea, which is rarely found in other countries. These results implies that problem-solving skills are not much appreciated in the Korean labor market and Korean adults have few opportunities of accumulating human capital after finishing formal education. Korean need to rethink the ways to accumulate human capital and enhance economic performances to overcome high deprecation in human capital after formal education and to make the labor market more efficient in a sense that adults' competence results in the due economic returns.

이 논문은 국제성인 역량프로그램(PIAAC) 자료를 바탕으로 교육에 따른 역량의 증진, 연령과 역량사이의 관계, 노동시장에서 역량의 수익률 등 세 측면에서 한국의 특징을 중심으로 국제비교를 시도한다. 실증분석 결과 한국은 교육수준에 따른 역량 차이가 크지 않고, 연령에 따른 역량의 감소 현상이 매우 두드러지며, 수리, 언어, 문제해결 중세 언어역량에 따른 수익률이 가장 높은 것으로 나타났다. 이는 많은 나라에서 수리역량에 대한 수익률이 가장 높은 것과는 비교되는 현상이다. 또한 한국은 문제해결 역량에 따른 수익률이 비교 대상 국가 중에 가장 낮으며 교육수준과 문제해결 역량 간의 상관관계도 가장 낮은 편에 속한다. 이러한 일련의 결과는 노동시장에서 역량을 축적할 수 있는 기회와 유인이 주어지는 시스템과 문화에 대한 고민이 교육시스템에 대한 관심 이상으로 필요하다는 점을 보여준다.

Keywords

References

  1. 이주호․정혁․정지은․황초이. (2015a). 한국인의 역량과 연령: PIAAC 데이터의 실증분석. 이주호․최슬기 편. 한국인의 역량: 실증분석과 미래전략. 한국개발연구원.
  2. 이주호․박진․문명재․정지은․최충희. (2015b). 한국 공공인력의 역량에 대한 실증 분석. 이주호․최슬기 편, 한국인의 역량: 실증분석과 미래전략.: 한국개발연구원.
  3. 임언, 이가영, 김정빈(2016), 한국 고령자의 역량 실태와 관련 요인, 핵심역량 교육연구 1(1).
  4. 주상영, 현준석(2020) 인구구조 변화가 성장 잠재력에 미치는 영향, 분석과 대안 4(2)
  5. 최윤정(2015) 성향점수매칭을 활용한 평생학습 참여의 역량 효과 분석: 국제성인역량조사(PIAAC)를 중심으로, 평생교육학연구 21(4).
  6. 황혜진(2015) OECD 성인역량조사결과에 나타난 세대 간 문해력의 차이, 통일인문학 61.
  7. Hanushek, Eric A., G. Schwerdt, S. Wiederhold, and L. Woessmann (2015), Returns to Skills around the World: Evidence from PIAAC, European Economic Review 73.
  8. Hanushek, Eric A., G. Schwerdt, S. Wiederhold, and L. Woessmann (2017), Coping with change: International differences in the returns to skills, Economics Letters 153.
  9. Hanushek and Woesserman(2012), Do better schools lead to more growth? Cognitive skills, economic outcomes, and causation, Journal of Economic Growth 17.
  10. Huntington-Klein, Nick,(2021) Human capital versus signaling is empirically unresolvable, Empircal Economics 60.
  11. McClelland, D. C. (1973). Testing for Competence Rather than for "Intelligence". American Psychologist 28.
  12. OECD(2013), OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills