DOI QR코드

DOI QR Code

메타버스 ZEP 플랫폼 기반의 최적화된 수업 공간 및 맵 개발

Development of an Optimized Class Space and Map based on the Metaverse ZEP Platform

  • 박애란 (계명대학교 전산교육전공) ;
  • 이명숙 (계명대학교 타불라라사 칼리지)
  • Ae-ran Park (Department of Computer Education, Keimyung University) ;
  • Myung-suk Lee (Tabula Rasa College, Keimyung University)
  • 투고 : 2023.01.20
  • 심사 : 2023.03.16
  • 발행 : 2023.08.30

초록

본 논문은 메타버스 플랫폼 중 ZEP을 이용하여 최적화한 수업 공간에 대한 맵을 개발하는 것을 목표로 하였다. 연구 방법으로는 기존의 메타버스의 수업 경험을 바탕으로 학습의 주체가 학습자가 되도록 수업 공간을 구성하고, 초등학교 컴퓨터 수업에 적용하면서 수업 공간을 수정·보완하여 최적화하였다. 연구 내용은 학습자의 메타버스에 대한 사전 인식을 조사하였고, 메타버스 플랫폼의 장단점 들을 비교·분석하였다. 또한, 조사 결과를 반영하여 맵을 설계하였고, 설계된 맵을 수업에 적용한 후 필요한 API와 앱을 설치하여 보완하였다. 그 결과 학습자는 메타버스 공간에서 학습의 주체자가 되어 자유롭게 공간을 파악하고, 수업에 적극적으로 참여하였다. 특히, 오프라인에서 소극적인 학생, 실력이 부족하여 참여율이 저조한 학생은 더 적극적으로 참여하였다. 향후, 학습분석을 할 수 있는 학습자의 로그데이터를 수집할 수 있는 기능들을 API와 자바스크립트 프로그램 추가하여 학습자에게는 실시간 피드백이 가능하게 하고, 교수자에게는 통계 데이터를 가지고 학습자에게 피드백을 할 수 있도록 하는 것이다. 만약 이것이 가능하다면 메타버스 공간이 학습자에게는 학습 보조자 역할과 교수자에는 교수 보조자 역할을 충분히 기대할 수 있다.

This paper aims to develop a map for optimized class space using ZEP among the metaverse platforms. As a research method, the classroom space was organized so that the subject of learning became a learner, and the classroom space was modified and supplemented to optimize while being applied to elementary school computer classes. The contents of the study investigated learners' prior perception of metaverse, and compared and analyzed the advantages and disadvantages of the metaverse platform. In addition, the map was designed by reflecting the results of the survey, and after applying the map to the class, necessary APIs and apps were installed to supplement it. As a result, the learner became the subject of learning in the metaverse space, freely identified the space, and actively participated in the class. In particular, we found that students who were passive offline and those who had a low participation rate due to lack of skills participated more actively. In particular, students who were passive offline or whose participation was low due to lack of skills participated more actively. If API and JavaScript programs are added to collect log data of learners for learning analysis, real-time feedback is possible for learners, and learner feedback is possible for instructors with statistical data. If this is possible, the metaverse space can fully expect the role of a learning assistant for learners and a teaching assistant for instructors.

키워드

참고문헌

  1. B. K. Gye, N. R. Han, E. J. Kim, Y. J. Park, and S. Y. Jo, "Educational uses of the metaverse: possibilities and limitations," KERIS Report RM 2021-6, 2021.
  2. Munhwa News, "Extended virtual world," Jan. 5, 2023 [Online]. Available: http://www.munhwa.com/news/view.html?no=2021061801031430119001.
  3. S. H. Lee, "Metaverse begins: 5 Issues and prospects," SPRi Software Policy Office Issue Report IS-116, 2021.
  4. K. M. Son, B. Y. Lee, K. H. Sim, and K. H. Yang, "Matrix world metaverse created by web 2.0 and online games," ETRI CEO Information, vol. 47, pp. 1-26, 2006.
  5. S. H. Kim, "A study on the group activity class plan using the metaverse platform ZEP," Journal of Chinese Language and Literature, vol. 111, pp. 421-446, 2022. 
  6. John Smart(ASF), Jamais Cascio(Open the Future), "Metaverse Roadmap: Pathways to the 3D Web," Jan. 5, 2023 [Online]. Available: Https://www.metaverseroad-map.org/overview.
  7. ZEP, Jan. 5, 2023 [Online]. Available: https://zep.us/home/spaces.
  8. Gather.town, Jan. 5, 2023 [Online]. Available: https://www.gather.town/.
  9. Roblox, Jan. 5, 2023 [Online]. Available: https://www.roblox.com/.
  10. Zepeto, Jan. 5, 2023 [Online]. Available: https://www.naverz-corp.com/.
  11. Ifland, Jan. 5, 2023 [Online]. Available: https://ifland.io/.
  12. Y. N. Cheong, and Y. H. Lee, "A Case study on elementary convergence education using metaverse platform," The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 22, no. 16, pp. 561-580, 2022. DOI: 10.22251/jlcci.2022.22.16.561.
  13. M. S. Lee, "Educational use of a metaverse platform through the case of the hackathon class," The Journal of Korean Association of Computer Education, vol. 24, no. 6, pp. 61-68, 2021. DOI: 10.32431/kace.2021.24.6.005.