DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the User Experience at Unmanned Cafe Using Big Data Analsis: Focus on text mining and semantic network analysis

빅데이터를 활용한 무인카페 소비자 인식에 관한 연구: 텍스트 마이닝과 의미연결망 분석을 중심으로

  • Seung-Yeop Lee (Department of Food and Food-Service Industry, Kyungpook National University) ;
  • Byeong-Hyeon Park (Department of Food and Food-Service Industry, Kyungpook National University) ;
  • Jang-Hyeon Nam (Department of Food and Food-Service Industry, Kyungpook National University)
  • 이승엽 (경북대학교 식품외식산업학과 ) ;
  • 박병현 (경북대학교 식품외식산업학과) ;
  • 남장현 (경북대학교 식품외식산업학과)
  • Received : 2023.08.31
  • Accepted : 2023.09.21
  • Published : 2023.09.30

Abstract

Purpose - The purpose of this study was to investigate the perception of 'unmanned cafes' on the network through big data analysis, and to identify the latest trends in rapidly changing consumer perception. Based on this, I would like to suggest that it can be used as basic data for the revitalization of unmanned cafes and differentiated marketing strategies. Design/methodology/approach - This study collected documents containing unmanned cafe keywords for about three years, and the data collected using text mining techniques were analyzed using methods such as keyword frequency analysis, centrality analysis, and keyword network analysis. Findings - First, the top 10 words with a high frequency of appearance were identified in the order of unmanned cafes, unmanned cafes, start-up, operation, coffee, time, coffee machine, franchise, and robot cafes. Second, visualization of the semantic network confirmed that the key keyword "unmanned cafe" was at the center of the keyword cluster. Research implications or Originality - Using big data to collect and analyze keywords with high web visibility, we tried to identify new issues or trends in unmanned cafe recognition, which consists of keywords related to start-ups, mainly deals with topics related to start-ups when unmanned cafes are mentioned on the network.

Keywords

References

  1. 강성배, 김효진 (2022), "무인점포의 서비스스케이프가 소비자 행동의도에 미치는 영향", 정보시스템연구, 31(1), 92-113.
  2. 강지원, 남궁영 (2021), "빅데이터를 활용한 식품 유통 플랫폼에 대한 소비자 인식 분석: 텍스트 마이닝과 의미연결망 분석을 중심으로". 호텔경영학연구, 30(2), 37-52.
  3. 김동오, 백수정 (2021), "무인 로봇카페의 커피 수요예측을 위한 환경 요인과 커피 판매량의 영향관계 분석", 대한기계학회 춘추학술대회.
  4. 김민석, 김동진 (2021), "소셜 빅테이터를 활용한 '이유식'에 대한 소비자 인식조사", 한국조리학회, 27(11), 185-197.
  5. 김애숙, 정선미, 류기환, 김희영 (2022), "빅데이터 분석을 통한 무인계산대 사용자 경험에 관한 연구", 문화기술의 융합, 8(2), 343-348.
  6. 경남신문 (2021), "늘어난 무인점포...도난 등 범죄도 증가", http://www.knnews.co.kr/news/articleView.php?idxno=1361288.
  7. 나병진, 김춘광 (2022), "셀프계산대형 무인매장에서 고객경험이 언택트 성향을 매개로 재방문의도에 미치는 영향", 대한경영학회지, 35(1), 1-33.
  8. 매일경제 (2022), "불황이어도 이건 못 끊어요. 세계 소비량 1~2% 증가하는 커피", https://www.mk.co.kr/news/world/10564758.
  9. 이강연, 김찬우 (2022), "AI기반 로봇카페 경험가치가 관계품질, 행동의도에 미치는 영향", 한국외식산업학회지, 18(3), 175-187. https://doi.org/10.22509/KFSA.2022.18.3.013
  10. 이규태 (2021), "빅데이터를 활용한 밀키트에 대한 소비자 인식에 관한 연구", 관광연구저널, 35(11), 227-239.
  11. 이나영, 최정화 (2019), "빅데이터 분석을 통한 밀키트에 대한 소비자 인식 조사", 한국외식산업학회지, 15(4), 211-222. https://doi.org/10.22509/KFSA.2019.15.4.016
  12. 이수진 (2020), "빅데이터 텍스트 분석을 통한 브랜드 특징 연구: 국내외 커피전문점 브랜드를 중심으로", 브랜드디자인학연구, 18(3), 95-108. https://doi.org/10.18852/BDAK.2020.18.3.95
  13. 이제원 (2021), "무인점포의 고객만족과 신뢰, 관계몰입이 충성도에 미치는 영향 연구", 고객만족경영연구, 23(2), 89-109. https://doi.org/10.34183/KCSMA.23.2.5
  14. 이인구 (2021), "무인점포 선택요인이 재방문의도에 미치는 영향: 지각된 가치의 매개효과를 중심으로", 무역연구, 17(6), 389-405.
  15. 임미리, 윤대열, 류기환 (2020), "온라인 빅 데이터 분석을 활용한 스페셜티 커피 속성에 대한 탐색적 연구", 문화기술의 융합, 6(3), 275-282. https://doi.org/10.17703/JCCT.2020.6.3.275
  16. 임미리, 류기환 (2022), "언택트 서비스 증가와 커피전문점 배달서비스 연구: 빅데이터를 활용한 커피배달 키워드 중심으로", 문화기술의 융합, 8(3), 183-189. https://doi.org/10.17703/JCCT.2022.8.3.183
  17. 정양식 (2021), "IPA분석을 활용한 커피전문점 선택속성에 관한 연구: 프랜차이즈와 비프랜차이즈 커피전문점 비교", Culinary Science & Hospitality Research, 27(1), 223-231.
  18. 식품 저널 (2022), "무인카페, 무인점포 등 위생 관리.감독 미흡", https://www.foodnews.co.kr/news/articleView.html?idxno=99043.
  19. 서진우 (2022), "무인카페 정보시스템의 품질특성과 기술적 속성이 고객만족, 재이용 의도에 미치는 영향", 관광진흥연구, 10(3), 189-208.
  20. 안재영, 이중정, 배다은, 이소현 (2020), "언택트 서비스 사용에 관한 연구: 키오스크 사례 중심으로", 인터넷 전자상거래연구, 20(4), 49-73.
  21. 오종철 (2020), "비대면시대 소비자의 무인점포 지속적이용의도에 관한 연구: COVID-19 사회적 위험의 조절효과를 중심으로", 벤처혁신연구, 3(2), 1-21. https://doi.org/10.22788/3.2.1
  22. 우군, 문지영, 김학선 (2022), "무인 점포 고객의 선택속성, 신뢰, 만족 및 충성도 간에 구조적 관계에 관한 연구: 중국인 고객을 대상으로", 산업혁신연구, 38(3), 66-75. https://doi.org/10.22793/INDINN.2022.38.3.006
  23. 한상웅, 한경석, 권태현, 고인수, 안용준 (2020), "무인점포 키오스크 관리품질이 지속이용의도에 미치는 영향에 관한 실증적 연구", 디지털콘텐츠학회논문지, 21(4), 761-770.
  24. 한국경제 (2021), "커피로봇 팔 하나에 100억 투자...'러브콜' 받은 로봇카페", https://www.hankyung.com/economy/article/202101297535i.