DOI QR코드

DOI QR Code

The Impact of Social Support in the Workplace on Job Satisfaction Among Childcare Centers Teachers: The Mediating Role of Interpersonal Competence

보육교사의 직장 내 사회적 지지가 직무만족도에 미치는 영향: 대인관계 유능성의 매개효과

  • 우이슬 (해피드림아이 어린이집(인천)) ;
  • 김지연 (배화여자대학교 아동보육과)
  • Received : 2023.06.15
  • Accepted : 2023.08.16
  • Published : 2023.10.31

Abstract

Objective: The purpose of this study was to verify whether teachers' interpersonal competence serves as a mediator between perceived social support in the workplace, as perceived by childcare teachers, and their level of job satisfaction. Methods: The participants of this study comprised 422 childcare teachers employed in childcare centers across Seoul, Incheon, and Gyeonggi Province. Correlation analysis was performed using the collected data to examine the relationships between variables. Additionally, regression analysis was carried out to validate the mediating role of interpersonal relationship competence in the association between workplace social support and job satisfaction. Results: The study's findings revealed a positive correlation between interpersonal competence and job satisfaction. The study successfully confirmed the mediating role of interpersonal competence among childcare teachers in the connection between workplace social support and job satisfaction. Conclusion/Implications: The results suggest that enhancing the job satisfaction of childcare teachers requires identifying diverse social support systems within childcare centers that influence them. It is imperative to formulate strategies that highly value social support and concurrently enhance interpersonal skills.

Keywords

References

  1. 김명순 (2015). 보육교직원의 전문성 향상을 위한 보수교육체계의 다각적 고찰 및 현행체계 진단과 개선방안. 한국보육학회 학술대회자료집, 99-125. 
  2. 김병준 (2018). 보육교사의 긍정심리자본이 직무만족에 미치는 영향: 심리적 소진의 매개효과 검증. 우석대학교 박사학위논문. 
  3. 김수정 (2020). 보육교사의 직무스트레스, 대인관계능력, 사회적지지가 행복감에 미치는 영향. 우석대학교 석사학위논문. 
  4. 김유정, 박지혜, 안선희 (2012). 보육교사의 의사소통 능력, 대인관계 유능성, 그리고 가정연계 효능감이 부모-교사 협력에 미치는 영향. 아동학회지, 33(5), 71-89. https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.5.71 
  5. 김은주, 김경란 (2021). 보육교사의 직무만족도, 교사효능감이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향. 인문사회 21, 12(3), 71-84. https://doi.org/10.22143/HSS21.12.3.6 
  6. 김자경, 신보희 (2019). 초임 초등 특수교사의 직무스트레스, 대인관계 유능성, 직무만족도 간의관계. 학습자중심교과교육연구, 19(2), 1029-1049.
  7. 김정은 (2016). 대인관계능력이 부사관의 직무만족에 미치는 영향 연구. 공공사회연구, 6(4), 196-225. https://doi.org/10.21286/jps.2016.11.6.4.196 
  8. 김정희, 최미경, 최윤진 (2013). 초임보육교사의 교사효능감, 원장 및 동료교사의 지지가 심리적 안녕감에 미치는 영향. 유아교육학논집, 17(5), 209-227. 
  9. 김창대, 김수임 (1999). 대인관계능력 향상을 위한 집단 상담프로그램의 효과 연구. 학생연구, 35(1), 83-95. 
  10. 김혜원, 이지연 (2016). 초등교사가 지각한 부정적 동료관계, 좌절된 대인관계욕구, 부적응적 인지적 정서조절, 소진의 구조적 관계분석. 아시아교육연구, 17(4), 37-62. https://doi.org/10.15753/aje.2016.12.17.4.37 
  11. 박근희 (2003). 유치원 교사의 배경변인에 따른 자아개념과 직무만족도에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문. 
  12. 박선희 (2016). 보육교사의 긍정심리자본이 직무만족 및 교사-영유아 간 상호작용에 미치는 영향. 중앙대학교 석사학위논문. 
  13. 보건복지부 (2023. 01). 2023년 보육사업안내. https://www.mohw.go.kr/react/jb/sjb0406vw.jsp?PAR_MENU_ID=03&MENU_ID=030406&page=1&CONT_SEQ=374471에서 2023년 09월 02일 인출 
  14. 서은희, 이미숙 (2002). 유치원 교사의 직무만족, 조직헌신 및 이직의도에 관한 연구. 열린유아교육연구, 7(3), 155-170. 
  15. 서현진 (2021). 보육교사의 놀이신념 및 놀이교수효능감이 직무만족도에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문. 
  16. 신수연 (2018). 직장어린이집 보육교사들이 인식하는 동료교사와의 갈등. 중앙대학교 석사학위논문. 
  17. 신영순, 신근영, 강구수 (2021). 보육교사의 의사소통능력과 대인관계능력이 직무만족도에 미치는 영향. 유아교육.보육복지연구, 25(3), 85-110. https://doi.org/10.22590/ecee.2021.25.3.85 
  18. 여보미 (2021). 유아교사의 대인관계성향이 직무스트레스와 직무만족도에 미치는 영향. 배재대학교 석사학위논문. 
  19. 오현미, 최윤정, 문효빈 (2021). 교사가 지각한 불안정한 성인애착과 대인관계 유능성의 관계에서 대인존재감의 매개효과. 교원교육, 37(2), 417-443. 
  20. 유경숙 (2020). 유아교사가 지각한 사회적 지지가 직무만족도와 소진에 미치는 영향. 아동교육, 29(1), 5-20. https://doi.org/10.17643/KJCE.2019.29.1.01 
  21. 유정숙 (2016). 보육교사의 대인관계유능성, 정서표현성, 보육효능감이 부모-교사 협력행동에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문. 
  22. 이수련, 이정화 (2010). 유치원 교사의 경력에 따른 소진과 자아탄력성에 관한 연구. 유아교육연구, 30(6), 51-65.  https://doi.org/10.18023/KJECE.2010.30.6.003
  23. 이명옥 (2015). 교사가 인식한 유치원장의 리더십 유형이 교직 헌신도에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문. 
  24. 이미숙 (2021). 보육교사가 인식하는 사회적 지지와 전문성 지원 환경이 아동권리존중 보육에 미치는 영향. 총신대학교 석사학위논문. 
  25. 이병록, 모지환, 박순우 (2011). 보육교사의 직무스트레스가 직무만족에 미치는 영향. 인문사회과학연구, 30, 73-100. https://doi.org/10.17939/hushss.2011..30.003 
  26. 이보람 (2019). 보육교사의 대인관계능력이 문제행동지도 전략과 문제행동지도 효능감에 미치는 영향. 중앙대학교 석사학위논문. 
  27. 이은희, 김현수 (2020). 보육교사의 직장 내 사회적 지지와 행복감이 직무만족도에 미치는 영향. 생애학회지, 10(3), 1-19. https://doi.org/10.30528/jolss.2020.10.3.001 
  28. 이채호, 고태순 (2008). 보육교사의 직무만족도와 심리적 안녕감과의 관계. 아동교육, 17(3), 173-185. 
  29. 임상균 (2004). 보육교사의 직무만족에 관한 연구. 청주대학교 석사학위논문. 
  30. 정덕희 (2014). 보육교사가 어린이집에서 경험하는 인간관계의 양상. 아동교육, 23(1), 321-343. 
  31. 정현숙 (2018). 보육교사의 직무성과와 직무만족도가 교사-영아상호작용에 미치는 영향. 총신대학교 석사학위논문. 
  32. 조재희 (2012). 가톨릭 유아교육기관 교사의 신앙성숙도와 행복감, 자아탄력성 및 직무만족도의관계. 가톨릭대학교 석사학위논문. 
  33. 지필자 (2021). 보육교사의 직장 내 인간관계가 직무만족도와 이직의도에 미치는 영향. 총신대학교 석사학위논문. 
  34. 채혜경 (2020). 대인관계역량 증진 프로그램 적용에 따른 유아교사 관계 네트워크 분석. 열린유아교육연구, 25(6), 127-147. https://doi.org/10.20437/KOAECE25-6-06 
  35. 홍길회, 김경미 (2018). 대인관계증진 프로그램을 통한 유아교사의 대인관계 역량의 변화. 육아지원연구, 13(1), 245-269. https://doi.org/10.16978/ecec.2018.13.1.010 
  36. Buhrmester, D., Furman, W., Wittenberg, M. T., & Reis, H. T. (1988). Five domains of interpersonal competence in peer relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 55(6), 991-1008. https://doi.org/10.1037/0022-3514.55.6.991 
  37. Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic Medicine, 38(5), 300-314.  https://doi.org/10.1097/00006842-197609000-00003
  38. Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98(2), 310-357. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.310 
  39. Devine, P. G. (1995). Prejudice and out-group perception. In A. Tesser (Ed.), Advanced social psychology (pp. 467-523). McGraw-Hill. 
  40. Hossain, Z., Noll, E., & Barboza, M. (2012). Caregiving involvement, job condition, and job satisfaction of infant-toddler child-care teachers in the United States. Education Research International, 2012, 1-9. https://doi.org/10.1155/2012/676352 
  41. Huang, H. (2001). Kindergarten teacher job satisfaction and the need for continuing education in southern Taiwan [Doctoral dissertation]. University of South Dakota. 
  42. Olsen, A. A., & Huang, F. L. (2019). Teacher job satisfaction by principal support and teacher cooperation: Results from the schools and staffing survey. Education Policy Analysis Archives, 27(11). https://doi.org/10.14507/epaa.27.4174 
  43. Sandilos, L. E., & DiPerna, J. C. (2022). Initial development and validation of the Measures of Stressors and Supports for Teachers (MOST). Assessment for Effective Intervention, 47(4), 187-197. https://doi.org/10.1177/15345084211061338