Abstract
This study is to investigate the influence relationship between ethical management activities and organizational effectiveness of logistics companies and the regulatory role of organizational trust and self-esteem in the relationship between the two variables. An empirical study was conducted through a survey of 270 employees of a logistics company, and the results of the study are as follows. First, the hypothesis that ethical management activities of logistics companies will affect organizational effectiveness was adopted. Among the ethical management activities of logistics companies, personnel management activities influenced organizational commitment and turnover intention, and external ethical management activities affected customer orientation and organizational commitment. Second, the hypothesis that trust and pride in an organization will affect organizational effectiveness was adopted. Trust in the company influenced organizational business and intention to leave, and trust and pride in superiors affected customer orientation and organizational commitment. Third, in the relationship between ethical management activities and organizational effectiveness of logistics companies, organizational trust and self-esteem have a role in controlling. The hypothesis was partially accepted. Organizational trust and pride of workers in logistics companies have the largest moderating effect on turnover intention in the relationship between ethical management activities and organizational effectiveness. In particular, it can be confirmed that self-esteem has a moderating effect on all variables such as customer orientation, organizational commitment and turnover intention. Based on the above analysis results, logistics companies can see the effect of increasing organizational effectiveness (customer orientation, organizational commitment, turnover intention) through ethical management activities, organizational trust and pride. In relation to effectiveness, since the role of controlling the turnover intention of employees of logistics companies is the greatest, it is necessary to apply this to the organizational management program to increase the efficiency of organizational management through fair and transparent continuous operation.
본 연구는 물류기업의 윤리경영 활동과 조직유효성 간의 영향 관계와 두 변수 간의 관계에서 조직신뢰 및 자긍심의 조절 역할을 규명하기 위한 연구이다. 물류기업 종사원 270명을 대상으로 설문조사를 통한 실증연구를 진행하였으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 물류기업의 윤리적 경영활동은 조직유효성에 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 물류기업의 윤리적 경영활동 중 인사관리 활동은 조직몰입 및 이직 의도에 영향을 미쳤으며, 대외적 윤리경영활동은 고객지향성과 조직몰입에 영향을 미쳤다. 둘째, 조직에 대한 신뢰 및 자긍심은 조직유효성에 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 회사에 대한 신뢰는 조직몰입과 이직 의도에 영향을 미쳤으며, 상사에 대한 신뢰와 자긍심은 고객지향성과 조직몰입에 영향을 미쳤다. 셋째, 물류기업의 윤리적 경영활동과 조직유효성 간의 관계에서 조직 신뢰 및 자긍심은 조절 역할에 대한 가설은 부분 채택되었다. 물류기업 종사자의 조직 신뢰 및 자긍심은 윤리적 경영활동과 조직유효성 간의 관계에서 이직 의도에 미치는 조절 효과가 가장 크게 나타나고 있다. 특히 자긍심은 고객지향성, 조직몰입, 이직 의도 등 모든 변수에 조절 효과가 있음을 확인할 수 있다. 이상과 같은 분석 결과를 토대로 물류기업은 윤리적 경영활동, 조직 신뢰 및 자긍심을 통해서 조직유효성(고객지향성, 조직몰입, 이직 의도)을 높이는 효과를 볼 수 있으며, 조직 신뢰 및 자긍심은 윤리적 경영활동과 조직유효성과의 관계에서 물류기업 종사원의 이직 의도에 대한 조절 역할이 가장 크므로 이를 조직 관리 프로그램에 적용하여 공정하고 투명하게 지속적인 운영으로 조직 관리의 효율성을 높일 필요가 있겠다.