DOI QR코드

DOI QR Code

Programming Education for Digital Transformation - What to Teach and How?

디지털 트랜스포메이션을 위한 프로그래밍 교육 - 무엇을 어떻게 가르쳐야 하는가?

  • 박수진 (서강대학교 기술경영전문대학원)
  • Received : 2022.12.02
  • Accepted : 2023.05.09
  • Published : 2023.05.31

Abstract

Digital transformation demands significant and foundational alterations in an organization's structure, processes, business strategy, and communication from a managerial perspective. However, one of the crucial prerequisites for a successful transition is the digital proficiency of its members. Students studying Management of Technology without a prior background in engineering face the difficult challenge of improving both their business management skills and digital competency within a limited time frame. For this reason, effective IT competency education methods are emerging as one of the educational issues in technology management. This paper showcases the IT-focused curriculum revision process of Sogang University's Graduate School of Management of Technology, along with the outcomes of its implementation thus far, as a demonstration of addressing the questions of "what to teach" and "how to teach" for students who could potentially become leaders in guiding the digital transformation. The purpose of this paper, specifically, is to offer a prior reference for the operation direction of effective programming education for students in Management of Technology graduate schools through a discussion on the feedback results of the required fundamental programming course which acts as both the starting point and entry hurdle.

디지털 트랜스포메이션은 기업의 경영 전략적 관점에서의 조직, 프로세스, 비즈니스 모델, 커뮤니케이션의 광범위하고 근본적 변화를 요구하고 있으나, 성공적인 트랜스포메이션의 핵심 선제요건 중 하나는 구성원의 IT(Information Technology) 역량이다. 공학적 배경 지식 없이 기술경영을 전공하는 학생들은 비교적 단기간에 경영관리 능력과 IT 역량을 동시에 키워야 하는 난제에 처해 있다. 이러한 이유로 효과적인 IT 역량 교육 방법은 기술경영학 분야의 교육 이슈 중 하나로 부각되고 있다. 본 논문은 디지털 트랜스포메이션의 흐름을 주도할 수 있는 학생들을 양성하기 위한 IT 역량 교육은 "무엇"을 "어떻게" 가르쳐야 할 것인가라는 질문에 대한 답을 찾기 위한 하나의 사례로서, 서강대학교 기술경영 전문대학원의 IT 관련 커리큘럼 리노베이션의 과정과 현재까지 교육과정 실행 결과를 제시한다. 특히, IT 역량 교육의 출발점이자 진입장벽이 되는 기초 프로그래밍 교육 과정의 피드백 결과에 대한 충분한 논의를 통해, 기술경영대학원 학생들을 위한 효율적인 IT 교육의 운영 방향에 대한 선행 참조사례를 제공하는 데 본 논문의 목적이 있다.

Keywords

참고문헌

  1. 이영석 (2018), "컴퓨터 비전공자를 위한파이썬 기반 소프트웨어 교육 모델", 한국융합학회논문지, 제9권 제3호, pp. 73-78. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.3.073
  2. 오미자 (2017), "스크래치 프로그램을 활용한 프로그래밍 교육에 대한 비전공자의 인식 연구", 컴퓨터교육학회 논문지, 제20권 제1호, pp. 1-11.
  3. 한옥영.김재현 (2017), "비전공자 소프트웨어 교육을 통한 컴퓨팅 사고력 향상에 대한 연구", 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 제21권 제1호, pp. 139-141.
  4. 서주영 (2017), "SW융합인재 양성을 위한 비전공자 프로그래밍 학습에 관한 사례 연구", 디지털 융복합연구, 제15권 제7호, pp. 123-132.
  5. 김수환 (2015), "Computational Thinking 교육에서 나타난 컴퓨터 비전공 학습자들의 어려움 분석", 컴퓨터교육학회 논문지, 제18권 제3호, pp. 49-57.
  6. 여영준 (2020), "포스트 코로나 시대 기술변화와 혁신정책 방향성 재정립: 창조적 학습사회 전환을 중심으로", 기술혁신연구, 제28권 제4호, pp. 153-165.
  7. 소프트웨어 중심대학 협의회(연도미상), SW중심대학, https://www.swuniv.kr/. 
  8. Chanaron, J. and Jolly, D. (1999), "Technological management: expanding the perspective of management of technology", Management Decision, Vol. 37, No. 8, pp. 613-621. https://doi.org/10.1108/00251749910291578
  9. Badawy, M. K. (1998), "Technology Management Education: Alternative Models", California Management Review, Vol. 40, No. 4, pp. 94-116. https://doi.org/10.2307/41165966
  10. Guo, P. (2014), "Python is Now the Most Popular Introductory Teaching Language at Top U. S. Universities", BLOG@CACM, http://cacm.acm.org/blogs/blog-cacm/176450-python-is-now-the-most-popular-introductory-teaching-language-at-top-us-universities/fulltext.
  11. Ling, H. C., Hsiao, K. L. and Hsu, W. C. (2021), "Can Students' Computer Programming Learning Motivation and Effectiveness Be Enhanced by Learning Python Language? A Multi-Group Analysis", Frontiers in Psychology, Vol. 11, pp. 1-7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.600814
  12. Lasser, J., Manik, D., Silbersdorff, A., Safken, B. and Kneib, T. (2021), "Introductory data science across disciplines, using Python, case studies, and industry consulting projects", Teaching Statistics, Vol. 43, S190-S200.
  13. Nambisan, S. and Wilemon, D. (2003), "A global study of graduate management of technology programs", Technovation, Vol. 23, No. 12, pp. 949-962. https://doi.org/10.1016/S0166-4972(03)00109-3