DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship between Competition Anxiety and Performance Confidence in Amateur Baseball Player: The Moderated Mediation Effects of Cognitive Appraisal and Character Strength

아마추어 야구선수의 경쟁불안과 수행자신감과의 관계: 성격강점과 인지평가의 조절된 매개효과

  • JinHee Son (CHA University Department of Medicine Clinical Counseling Psychology) ;
  • SunYoung Park (The psychotherapy and research institute: person and person)
  • 손진희 (차의과학대학교 의학과 임상상담심리전공) ;
  • 박선영 (심리상담연구소 사람과 사람)
  • Received : 2023.12.21
  • Accepted : 2023.12.29
  • Published : 2023.12.31

Abstract

In this study, the impact of Competitive Anxiety on Cognitive Appraisal and Performance Confidence among Amateur baseball players was investigated, as well as the mediating role of Cognitive Appraisal in this relationship. Furthermore, the moderating effect of Character Strengths related to positive psychology on the relationship between Competitive Anxiety and Cognitive Appraisal was explored, dividing these Character Strengths into six virtues. To conduct this research, an online survey was administered to 201 Amateur baseball players aged 19 and above. The result of this study are as follows. First, it was found that the association between Performance Confidence and Competitive Anxiety is mediated by Cognitive Appraisal. Second, Character Strengths showed a moderating effect in the relationship between Cognitive Appraisal and Competitive Anxiety. Thirdly, statistical significance was shown for the moderated mediation effects. Specifically, it was established that values like Transcendence and Justice would considerably moderate the relationship. Notably, the degree to which Cognitive Appraisal declines as a result of Competitive Anxiety was found to be mitigated by Transcendence and Justice Character Strengths. In conclusion, based on the results of this study, implications, limitations were discussed.

본 연구에서는 국내 아마추어 야구선수를 대상으로 경쟁불안이 인지평가와 수행자신감에 미치는 영향, 그리고 이러한 관계에서 인지평가의 매개효과를 검증하고, 성격강점이 이와 관련한 조절적인 역할을 하는지의 여부를 살펴보았다. 특히 긍정심리학적 관점에서 경쟁불안과 인지평가의 관계에서 성격강점적 특성에 따른 조절효과를 알아보고자 6개의 미덕으로 나누어 검증을 실시하였다. 이를 검증하기 위해서 만 19세 이상의 아마추어 야구선수를 201명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 이러한 과정에 따라 도출 된 본연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 경쟁불안과 수행자신감과의 관계를 인지평가가 매개하는 것으로 나타났다 둘째, 경쟁불안과 인지평가와의 관계에서 성격강점이 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 조절된 매개효과는 유의미한 것으로 나타났다. 그 중 에서도 정의, 초월의 성격 강점이 유의미하게 조절하는 것으로 검증되었는데, 정의, 초월 성격강점이 경쟁불안에 의해 인지평가가 감소 되는 정도를 완화 시켜 주는 것으로 나타났다. 끝으로 본 연구결과를 토대로 시사점 및 한계점, 추후 연구 방향에 대해 논의하였다.

Keywords

References

  1. 공강석, 하승수 (2015). 경찰관 직무스트레스가 주관적 행복감에 미치는 영향: 성격강점의 조절효과를 중심으로. 한국심리학회지: 임상심리 연구와 실제, 1(1), 43-63. 
  2. 곽병유, 정상택, 김진구 (2000). 고등학교 축구 운동선수들의 수준별 시합 전 경쟁불안. 한국스포츠심리학회지, 11(2), 109-122. 
  3. 권석만 (2009). 서울대학교 리더십 향상 프로그램의 운영을 위한 성격적 강점의 개발. 서울대학교 기초교육원 연구보고서. 
  4. 김경학 (2013). 초등학교 단거리 육상 선수의 스포츠 자신감과 경쟁상태불안. 영남대학교 교육대학원 석사학위논문 
  5. 김관현, 정성숙, 예그린 (2007). 유도 운동선수들의 자신감과 경기수행이 경쟁불안에 미치는 영향. 무도연구소지, 18(1), 1-15. 
  6. 김광은, 윤유경, 권석만, 하승수 (2010). 긍정심리학적 관점에서 본 사관생도의 성격적 강점과 행복 및 생활적응과의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(1), 233-248 
  7. 김덕진, 김용규, 조성현 (2005). 스쿼시 선수들의 성취목표성향과 경쟁불안이 수행자신감에 미치는 영향. 코칭능력개발지, 7(3), 291-300. 
  8. 김범준 (2017). 대학 운동선수들의 운동 스트레스와 인지평가의 관계에서 정서조절의 조절효과 검증. 한국사회체육학회지, 67, 257-269. 
  9. 김성일 (2017). 축구운동선수들의 자기관리행동이 스포츠자신감 및 운동수행에 미치는 영향. 한국체육과학회지, 26(1), 795-805. 
  10. 김영운 (2010). 하키 선수의 자기관리가 자신감과 경기력에 미치는 영향. 한국사회체육학회지, 40(2), 853-861 
  11. 김옥주, 송채훈, 박도헌 (2018). 레슬링 선수의 스포츠 자신감이 라포형성과 운동스트레스에 미치는 영향. 한국발육발달학회지, 26(1), 81-90. 
  12. 김인자 (2006). 마틴 셀리그만의 긍정심리학. 서울: 물푸레.
  13. 김재훈 (2013). 스포츠자신감 형성요인과 다차원 스포츠자신감의 타당도 및 모형검증. 경기대학교 대학원 박사학위논문 
  14. 김종언, 강진형 (2014). 검도 선수들의 시합 전경쟁 상태불안이 운동수행에 미치는 영향. 대한검도학회지, 25(1), 23-33 
  15. 김종호, 황선환 (2020). 학생운동선수들의 경쟁불안과 성취목표가 자기결정성에 미치는 영향. 한국융합과학회지(구 한국시큐리티융합경영학회지), 9(3), 235-248 
  16. 김주영 (2013). 고등학교 복싱운동선수들의 성취목표지향성이 스포츠자신감과 경기력에 미치는 영향. 한국체육과학회지, 22(5), 409-422. 
  17. 김지영 (2019). 연령대별 성격강점의 발달모형: 한국인의 연령집단에 따른 성격강점 비교 및 문화적 특성. 한국심리학회지: 건강, 24(3), 607-630. 
  18. 김지윤 (2011). 볼링선수의 자신감이 경쟁불안과 경기수행에 미치는 영향. 국민대학교 교육대학원 석사학위논문 
  19. 김호진 (2015). 대학태권도 선수들의 스포츠자신감이 운동스트레스와 경쟁상태불안에 미치는 영향. 무예연구, 9(1), 75-94. 
  20. 문윤제 (2008). 방과후 스포츠 활동 참여와 비참여 초등학교 학생의 체력 및 인성 비교. 한국체육교육학회지, 13(1), 157-167. 
  21. 문한식, 박진성 (2008). 양궁운동선수들의 자기관리와 자신감과의 관계. 한국스포츠심리학회지, 19(1), 19-32. 
  22. 박부금 (2012). 강점활용척도 타당화 연구. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문. 
  23. 박정근, 전진효 (2002). 코치행동에 관한 엘리트 테니스선수들의 심리적 불안요인과 대처방안. 코칭능력개발지, 4(2), 1-12. 
  24. 박중길, 유진 (2013). 운동선수들의 인지평가와 수행만족: 정서조절과 정서의 매개효과. 한국스포츠심리학회지, 24(2), 127-145. 
  25. 박철우 (2009). 고교야구선수들의 성취목표성향이 내적동기와 스포츠자신감에 미치는 영향. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문 
  26. 송기현, 김승용 (2018). 대학 교양 체육수업에서 교수 피드백 유형과 자기 효능감 및 운동지속의 구조적 관계. Jounal of Digital Convergence, 16(5), 469-476. 
  27. 신정원, 장효정, 현명호 (2015). 대학생의 성격 강점에 따른 스트레스 대처와 정서조절 양식이 대학생활 적응에 미치는 영향. 스트레스연구, 23(3), 109-118. 
  28. 신정택 (2002). 스포츠자신감, 경쟁상태불안, 자기효능감이 볼링수행에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문. 
  29. 안명식, 육동원, 신정택 (2002). 댄스스포츠 참여자의 신체적 자기효능감 차이에 관한 연구. 체육연구논문집, 9(1), 75-89. 
  30. 양성해 (1999). 체육전공학생들과 일반학생들의 인성발달 연구. 한국체육과학회지, 8(1), 193-202. 
  31. 유동인, 이현영, 홍준희 (2013). VIA 분류체계에 근거한 보디빌딩 운동선수의 성격강점: 자기 및 주요타자의 지각. 한국체육학회지, 52(1), 175-183. 
  32. 육동원, 신정택 (2003). 스포츠심리학: 성취목표성향과 신체적 자기효능감 관계 분석. 한국체육학회지, 42(5), 
  33. 윤서진, 장태석 (2021). 엘리트 운동선수의 그릿과 긍정심리자본이 다차원스포츠자신감에 미치는 영향력 검증. 한국여성체육학회지, 35(1), 53-68. 
  34. 윤영길 (2004). 축구 경기력 결정 심리요인의 위계적 중요도. 체육과학연구, 15(3), 102-113. 
  35. 이상현 (2004). 운동선수들의 경쟁불안과 자신감이 경기수행에 미치는 영향. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문. 
  36. 이소정 (2017). 간호사의 이직의도와 전문직업성, 팔로워십(followship), 성격강점의 경로분석. 예술인문사회 융합 멀티미디어논문지, 7, 553-565. 
  37. 이양주, 오승현 (2012). 고등학교 볼링운동선수들의 성취목표성향이 스포츠자신감과 운동몰입에 미치는 영향. 코칭능력개발지, 14(1), 35-45. 
  38. 이용수, 임태홍 (2013). 체육전공생의 성격강점과 주관적 안녕감과의 관계. 한국체육학회지, 52(5), 307-318 
  39. 이지영, 정원호 (2019). 조직에서의 성격강점과 행복: 개인 수준과 팀 수준의 성격강점강도가 조직 구성원의 세 가지 행복에 미치는 영향. 인적자원개발연구, 22(2), 119-149. 
  40. 이충섭 (2014). 청소년 복싱운동선수들의 인지평가와 수행전략의 관계에서 정서의 매개효과. 한국스포츠심리학회지, 25(1), 77-88. 
  41. 이현영, 김경원 (2010). VIA 분류체계에 근거한 규칙적 운동참여자의 지각된 성격강점. 한국스포츠심리학회지, 21(4), 153-165. 
  42. 임종관, 박찬희, 임병무 (2013). 대학 남자골프선수들의 스트레스가 스포츠 자신감과 경쟁상태불안에 미치는 영향. 한국웰니스학회지, 8(4), 171-180. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.4.169 
  43. 임철호 (2012). 태권도 선수들의 경쟁불안이 인지된 경기력에 미치는 영향: 대학 태권도 선수들을 대상으로. 용인대학교 대학원 석사학위논문. 
  44. 전기영 (2016). 대학유도 선수들의 자신감과 스트레스가 경기력에 미치는 영향. Journal of Digital Convergence, 14(12), 545-553. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.12.545 
  45. 전선애 (1994). 전공별로 본 여대생의 인성특성 비교연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 
  46. 정영수, 하형주 (2016). 운동선수의 인지평가, 정서조절과 자아탄력성의 관계. 한국체육과학회지, 25(1), 465-475. 
  47. 정은화, 조영갑 (2019). 대학 배드민턴운동선수의 스포츠자신감이 스트레스와 정서에 미치는 영향. 한국스포츠학회, 17(2), 1083-1093. 
  48. 조금묵 (2006). 남자고등학교 유도선수의 스포츠 자신감과 수행성적에 따른 경쟁불안연구. 강원대학교 대학원 석사학위논문 
  49. 조현철, 김종식 (2011). 대학 유도운동선수 성별과 운동 경력에 따른 경쟁상태 불안이 경기력과의 관계 분석. 대한무도학회지, 13(3), 151-159. 
  50. 최거창 (2012). 기계체조선수의 경쟁 상태불안이 스포츠자신감에 미치는 영향. 전주대학교 교육대학원 석사학위논문 
  51. 최영옥, 김윤태, 원주연 (2000). 스포츠심리학/고교 볼링운동선수들의 경쟁지향성과 경쟁상태불안, 자기효능감 및 수행결과와의 관계. 한국체육학회지, 39(3), 338-348. 
  52. 홍준희 (2000). 상태희망이 경쟁상태불안의 방향에 미치는 영향. 한국스포츠심리학회지, 11(1), 75-90. 
  53. 황옥철, 박중길 (2014). 운동선수의 목표성향과 정서의 관계: 지각된 통제력과 인지평가의 조절효과. 한국스포츠심리학회지, 25(1), 51-65. 
  54. Adie, J. W., Duda, J. L., Ntoumanis, N. (2008). Autonomy support, basic need satisfaction and the optimal functioning of adult male and female sport participants: A test of basic needs theory. Motivation and emotion, 32, 189-199. 
  55. Anshel, M. H., & Delany, J. (2001). Sources of acute stress, cognitive appraisals, and coping strategies of male and female child athletes. Journal of Sport Behavior, 24(4), 329-353. 
  56. Anshel, M. H., Delany, J. (2001). Sources of acute stress, cognitive appraisals, and coping strategies of male and female child athlets. Journal of sport behavior, 24(4), 329. 
  57. Anshel, M. H., Sutarso, T., Sozen, D. (2012). Relationship between cognitive appraisal and coping style following acute stress among male and female Turkish athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 10(4), 290-304. 
  58. Beck, A., Emery, G., Greenberg, R. (1985). Anxiety Disorders and Phobias. A Cognitive Perspective (pp. 300-368). New York: Basic Books. 
  59. Bolgar, M. R., Janelle, C., & Giacobbi Jr, P. R. (2008). Trait anger, appraisal, and coping differences among adolescent tennis players. Journal of Applied Sport Psychology, 20(1), 73-87. 
  60. Bolgar, M. R., Janelle, C., Giacobbi Jr, P. R. (2008). Trait anger, appraisal, and coping differences among adolescent tennis players. Journal of Applied Sport Psychology, 20(1), 73-87. 
  61. Bull, S.J., Shambrook, C.J., James, W., Brooks, J. E. (2005). Towards an understanding of mental toughness in elite English cricketers. Journal of Applied Sport Psychology, 17, 209-227. 
  62. Burton, D. (1989). Winning isn't everything: Examining the impact of performance goals on collegiate swimmers' cognitions and performance. The Sport Psychologist, 3(2), 105-132. 
  63. Butler, G., Mathews, A. (1987). Anticipatory anxiety and risk perception. Cognitive Therapy and Research, 11(5), 551-565. 
  64. Carron, Albert V., Bray, Steven R. and Eys, Mark A. (2002) 'Team cohesion and team success in sport, Journal of Sports Sciences, 20(2), 119-126 
  65. Cerin, E., Szabo, A., Hunt, N., & Williams, C. (2000). Temporal patterning of competitive emotions: A critical review. Journal of sports sciences, 18(8), 605-626. 
  66. Curran, P. J., West, S. G., Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to non-normality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological methods, 1(1), 16. 
  67. Dias, C., Cruz, J. F., Fonseca, A. M. (2012). The relationship between multidimensional competitive anxiety, cognitive threat appraisal, and coping strategies: A multi-sport study. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 10(1), 52-65. 
  68. die, J. W., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2008). Autonomy support, basic need satisfaction and the optimal functioning of adult male and female sport participants: A test of basic needs theory. Motivation and Emotion, 32(3), 189-199. 
  69. Doron, J., & Martinent, G. (2017). Appraisal, coping, emotion, and performance during elite fencing matches: a random coefficient regression model approach. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 27(9), 1015-1025. 
  70. Dugdale, J. R., Eklund, R. C., Gordon, S. (2002). Expected and unexpected stressors in major international competition: Appraisal, coping, and performance. The Sport Psychologist, 16(1), 20-33. 
  71. Fletcher D, Sheldon Hanton, Guy Coughlan (2005). Stress in elite sport performers: A comparative study of competitive and organizational stressors. Journal of Sports Sciences, 23(10), 1129-1141. 
  72. Gan, Q., & Anshel, M. H. (2006). Differences Between Elite and Non-Elite, Male and Female Chinese Athletes on Cognitive Appraisal of Stressful Events in Competitive Sport. Journal of Sport Behavior, 29(3), 213-228. 
  73. Gan, Q., Anshel, M. H. (2006). Differences between elite and non-elite, male and female Chinese athletes on cognitive appraisal of stressful events in competitive sport. Journal of Sport Behavior, 29(3), 213. 
  74. Gang, M. H, Oh, K. O ,Jung, K. S. (2012). Effects of horticultural therapy program on state-anxiety, fatigue and quality of life among women cancer survivors. Asian Oncology Nursing, 12(2), 125-131. 
  75. George, T. R. (1994). Self-confidence and baseball performance: A causal examination of self-efficacy theory. Journal of sport and exercise psychology, 16(4), 381-399. 
  76. Gould, D., Eklund, R. C., Jackson, S. A. (1992). 1988 US Olympic wrestling excellence: I. Mental preparation, pre-competitive cognition, and affect. The sport psychologist, 6(4), 358-382. 
  77. Gould, D., Pick, S. (1995). Sport psychology: The Griffith era, 1920-1940. The Sport Psychologist, 9(4), 391-405. 
  78. Grossbard, J., Smith, R., Smoll, F., Cumming, S. (2009). Competitive anxiety in young athletes: Differentiating somatic anxiety, worry, and concentration disruption. Anxiety, Stress, and Coping, 22(2), 153-166. 
  79. Hale B.D., Whitehouse A. (1998) The effects of imagery-manipulated appraisal on intensity and direction of competitive anxiety. The Sport Psychologist 12, 40-51. 
  80. Hampson, S. E. (2012). Personality processes: Mechanisms by which personality traits "get outside the skin". Annual review of psychology, 63, 315-339. 
  81. Hanson, T., Ravizza, K. (1995). Heads-up baseball: Playing the game one pitch at a time. McGraw-Hill Education. 
  82. Jones, G., Hanton, S., & Connaughton, D. (2007). A framework of mental toughness in the world's best performers. The sport psychologist, 21(2), 243-264. 
  83. Jones, M., Meijen, C., McCarthy, P. J., & Sheffield, D. (2009). A theory of challenge and threat states in athletes. International Review of Sport and Exercise Psychology, 2(2), 161-180. 
  84. Kant, I. (1999). Practical philosophy. Cambridge University Press. 
  85. Landers, D. M. (1980). The arousal-performance relationship revisited. Research quarterly for exercise and sport, 51(1), 77-9. 
  86. Lane, D. A. (2011). Ethics and professional standards in supervision. Coaching and Mentoring Supervision Theory and Practice, 91-104. 
  87. Laurila, D. (2007. March 5). Prospectus Q A: Bob Tewksbury. Baseball Prospectus. https://www.baseballprospectus.com/news/article/5931/prospectus-qa-bob-tewksbury/ 
  88. Levitt, J. (1980) Responses of Plants to Environmental Stress, Volume 1: Chilling, Freezing, and High Temperature Stresses. Academic Press, Cambridge. 
  89. Martens, R., Vealey, R. S., & Burton, D. (1990). Competitive anxiety in sport. Champaign, IL: Human Kinetics. 
  90. McAuley, E. (1985). Modeling and self-efficacy: A test of Bandura's model. Journal of Sport and Exercise Psychology, 7(3), 283-295. 
  91. McGregor, H. A., Elliot, A. J. (2002). Achievement goals as predictors of achievement-relevant processes prior to task engagement. Journal of Educational Psychology, 94(2), 381. 
  92. Monat, A., Averill, J. R., Lazarus, R. S. (1972). Anticipatory stress and coping reactions under various conditions of uncertainty. Journal of Personality and Social Psychology, 24(2), 237-253. 
  93. Nicholls, A. R., Polman, R. C., Levy, A. R., & Hulleman, J. (2012). An explanation for the fallacy of facilitative anxiety: Stress, emotions, coping, and subjective performance in sport. International Journal of Sport Psychology, 43(4), 273-293. 
  94. Ntoumanis, N., Biddle, S. J., Haddock, G. (1999). The mediating role of coping strategies on the relationship between achievement motivation and affect in sport. Anxiety, Stress, and Coping, 12(3), 299-327. 
  95. Orlick, T., & Partington, J. (1988). Mental links to excellence. The sport psychologist, 2(2), 105-130. 
  96. Orlick, T., Partington, J. (1988). Mental links to excellence. The sport psychologist, 2(2), 105-130. 
  97. Ozer, D. J., Benet-Martinez, V. (2006). Personality and the prediction of consequential outcomes. Annual Review of Psychology, 57, 401-421. 
  98. Parfitt, G., Hardy, L., Pates, J. (1995). Somatic anxiety and physiological arousal: Their effects upon a high anaerobic, low memory demand task. International Journal of Sport Psychology. 26(2), 196-213. 
  99. Peterson, C., Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford University Press 
  100. Seligman, M. E. (2007). Strengths of character, orientations to happiness, and life satisfaction. The journal of positive psychology, 2(3), 149-156. 
  101. Seligman, M. E. P. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. In C. R. Snyder, S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 3-9). London: Oxford University Press. 
  102. Skinner, N., Brewer, N. (2002). The dynamics of threat and challenge appraisals prior to stressful achievement events. Journal of Personality and Social Psychology, 83(3), 678-692. 
  103. Spielberger, C. D. (1972). Anxiety as an emotional state. Anxiety-Current trends and theory, 3-20. 
  104. Stanley, M. A., Bush, A. L., Camp, M. E., Jameson, J. P., Phillips, L. L., Barber, C. R., Zeno, D., Lomax, J. W., & Cully, J. A. (2011). Older adults' preferences for religion/spirituality in treatment for anxiety and depression. Aging & Mental Health, 15(3), 334-343. 
  105. Uphill, M. A., & Jones, M. V. (2007). Antecedents of emotions in elite athletes: A cognitive motivational relational theory perspective. Research quarterly for exercise and sport, 78(2), 79-89. 
  106. Uphill, M. A., Lane, A. M., & Jones, M. V. (2012). Emotion Regulation Questionnaire for use with athletes. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 761-770. 
  107. Van Auweele, Y. Nys, K., Rzewnicki, R., van Mele, V. (2001). Personality and the athlete. In Singer, R. N., Hausenblas, H. A., Janelle, C.M. (Eds.). Handbook of Sport Psychology (2nd ed.) (pp. 239-268). New York: Wiley 
  108. Vealey, R. S., Knight, B. J. (2002, September). Multidimensional sport-confidence: Aconceptual and psychometric extension. Paper presented at the Association for theAdvancement of Applied Sport Psychology Conference, Tuscan, AZ. 
  109. Voight, M., Callaghan, J. (2001). The use of sport psychology services at NCAA division I universities from 1998-1999. The Sport Psychologist, 15, 91-102. 
  110. Weinberg, R. S. (1996). Goal setting in sport and exercise: Research to practice. In J. L. Van Raalte, B. W. Brewer (Eds.), Exploring sport and exercise psychology (pp.3-24). American Psychological Association. 
  111. Weinberg, R. S., Gould, D. (2010). Fundamentos De Psicologia Del Deporte Y Del Ejercicio Fisico/Fundamentals of Sport Psychology and Physical Exercise. Ed. Medica Panamericana. 
  112. Weinberg, R.Gould, D., Jackson, A. (1980). Mental preparation strategies, cognitions, and strength performance, Journal of Sport Psychology, 2, 329-339. 
  113. Williams, J. M., Krane, V. (2001). Psychological characteristics of peak performance. In J. Williams (Ed.), Applied Sport Psychology: Personal Growth to Peak Performance(162-178). Mountain View, CA: Mayfield. 
  114. Williams, S. E., Cumming, J., Balanos, G. M. (2010). The use of imagery to manipulate challenge and threat appraisal states in athletes. Journal of Sport and Exercise Psychology, 32(3), 339-358. 
  115. Woodman, T. I. M., Hardy, L. E. W. (2003). The relative impact of cognitive anxiety and self-confidence upon sport performance: A meta-analysis. Journal of sports sciences, 21(6), 443-457. h 
  116. Woodman, T., Davis, P.A., Hardy, L., Callow, N., Glasscock, I., Yuill-Proctor, J. (2009). Emotions and sport performance: An exploration of happiness, hope, and anger. Journal of Sport, Exercise Psychology, 31(2), 169-188.