DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Textbook Implementation Process of 'Library and Information Life' Curriculum Standards: Focusing on the Extrinsic Cohension between Curriculum and Textbooks

'도서관과 정보생활' 교육과정 기준의 교과서 실현 양상에 대한 분석 - 외재적 응집성을 중심으로 -

  • 김강선 (서울용답초등학교, 공주대학교 대학원 문헌정보교육학) ;
  • 노경국 (수원여자대학교 도서관) ;
  • 신순아 (율곡중학교) ;
  • 이민수 (포곡중학교) ;
  • 소병문 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과, 학교도서관연구소)
  • Received : 2023.05.23
  • Accepted : 2023.06.19
  • Published : 2023.06.30

Abstract

The aim of this study is to survey the process in which the curriculum standards of 'library and information life' are implemented as textbooks and to find implications for improving of textbook publication. In the development process of accredited textbooks, it is essential for the curriculum standards and textbooks to align, both in form and content. 『Library and Information Life』(2011) are recognized textbooks systematically developed based on curriculum standards. To this end, the level of response to the numbers of 'topic' in the curriculum standard and the numbers of 'midle unit' in the textbook was identified. As a result, elementary and middle school textbooks exhibited a "one-to-many" response level, where one topic spanned approximately around two middle units, while high school textbook tended to have a "many-to-one" response level, converging two topics into one middle unit. In the case of elementary schools, the curriculum standard follows a single content-system, whereas textbooks are developed separately for lower and higher-grade levels. Therefore, some adjustments, such as curriculum content and subject titles, need to be considered for each elementary school level.

이 연구의 목적은 '도서관과 정보생활' 교육과정 기준이 교과서로 실현되는 과정을 살펴보고, 추후 교과서 개발에 적용할 수 있는 시사점을 찾는 것이다. 『도서관과 정보생활』(2011)은 교육과정 기준에 따라 체계적으로 개발된 인정 교과서로, 교육과정 기준과 교과서는 형식이든 내용이든 반드시 일치해야 한다. 이를 위하여 교육과정 기준의 '주제'와 교과서의 '중단원'의 개수 대응 수준을 파악하였다. 그 결과, 초등학교와 중학교는 하나의 '주제'가 둘 안팎의 '중단원'으로 확산되는 '일대다' 대응 수준을 맺는 반면, 고등학교는 둘 안팎의 '주제'가 하나의 '중단원'으로 수렴하는 '다대일' 대응 수준을 맺는 경향으로 나타났다. 또한 단일 내용 체계인 초등학교 교육과정 기준은 학년급별 저학년과 고학년을 구분해 교과서로 개발되었다는 점을 참고할 때 초등학교급별을 고려한 교육과정 기준의 교육내용, 주제 명칭 등 일부 조정이 필요하다.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 2022년 11월 갑작스런 병마로 세상을 떠난 김강선 선생님(서울용답초등학교 사서교사)과 공주대학교 대학원 박사과정의 동학들(공동저자 3인)이 함께 공부한 내용을 정리하며 발표한 논문입니다. 고인을 포함한 박사과정 4인은 2022학년도 1학기 공주대학교 대학원 박사과정의 '문헌정보교육방법론' 강의를 통하여 『도서관과 정보생활』(2011) 교과서 4책의 교육과정 기준과 교과서의 응집성 수준을 분석하고 함께 발표, 토론하며 연구하였습니다. 그 직접적인 성과가 이 연구의 4장입니다. 김강선 선생님은 20년 남짓한 사서교사로 재직하면서 우수한 현장 사례 개발, 강의 연수 진행, 활동 자료 공유 등을 통하여 학교도서관 발전에 헌신하였습니다. 또한 사서교사로서, 자신의 전문성 신장을 위하여 초등교사를 양성하는 교육대학교 대학원에서 아동문학교육을 주제로 석사과정을 한 번 더 마치는 열정을 보였습니다. 이후 공주대학교 대학원 박사과정에서 함께 공부하는 중에 예상하지 못한 건강의 악화로 우리 곁을 떠났기에 더욱 안타깝습니다. 삼가 고인의 명복을 빕니다.

References

  1. Chung, Jin-Soo (2014). A study on the levels of the instructional activities by Korean teacher-librarians. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 25(1), 153-171. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.1.153
  2. Hahm, Myung-Sik (2008). A study on the 'information and the library' curriculum and the roles of teacher-librarians. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 42(3), 169-188. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2008.42.3.169
  3. Kang, Bong-Suk (2018). A case-study on school library educational services to reduce the information literacy gap due to the education gap. Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(3), 307-329. https://doi.org/10.16981/kliss.49.3.201809.307
  4. Kim, Sung-Jun (2011). A study on the development of information literacy textbook school library and information literacy. Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(3), 271-292. https://doi.org/10.16981/kliss.42.3.201109.271
  5. Korea Library Association School Library Education Curriculum Committee (2007). Library and Information Life Subject Curriculum Standards. Seoul: Korea Library Association.
  6. Korea School Library Association Library and Information Life Compilation Committee. (2011). High School Library and Information Life. Seoul: Mirae N.
  7. Lee, Byeong-Ki (2005). A study on the integration strategies of school library into school's curriculum. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 39(2), 98-100. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2005.39.2.085
  8. Lee, Byeong-Ki (2007). An institutionalization of information literacy instruction and library assisted instruction considering national level curriculum. Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(1), 443-462. https://doi.org/10.16981/kliss.38.1.200703.443
  9. Lee, Byeong-Ki (2019). A study on the direction of 'Library and Information Life' curriculum revision based on '2015 Revised National Curriculum'. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 53(2), 49-68.
  10. Lee, Soon-Young, Choi, Suk-Ki, Kim, Ju-Hwan, Seo, Heok, & Park, Young-Min (2015). The Theory of Reading Education. Seoul: Sahoipyunglon.
  11. Lim, Jeong-Hoon (2023). Development of Scaffolding Strategies Model by Information Search Process(ISP). Journal of Korean Library and Information Science Society, 54(1), 143-165. https://doi.org/10.16981/KLISS.54.1.202303.143
  12. Ministry of Education (2015). 2015 Reversed Curriculum. Sejong: Ministry of Education.
  13. Ministry of Education (2017). Compilation Guide of Textbook Development for 2015 Reversed Curriculum. Sejong: Ministry of Education.
  14. Park, Ju-Hyeon, Kang, Bong-Suk, & Lee, Byeong-Kee (2021). A study on the development of curriculum content structure for information literacy education. Journal of Korean Library and Information Science Society, 52(1), 229-254.
  15. So, Byoung-Moon (2022) A study on the development of content components in information literacy textbooks. Journal of Korean Library and Information Science Society, 53(4), 25-44. https://doi.org/10.16981/KLISS.53.4.202212.25
  16. So, Byoung-Moon & Song, Gi-Ho (2018) An analysis of secondary school teachers' perceptions and experiences in Korean school libraries. Journal of Korean Library and Information Science Society, 49(3), 55-75. https://doi.org/10.16981/kliss.49.3.201809.55
  17. Song, Gi-Ho (2011). An alternative measures for improvement of information literacy as cross curricula under the national curriculum in Korea. Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(2), 29-50. https://doi.org/10.16981/kliss.42.2.201106.29
  18. Yuk, Keun-Lock et al. (2015). Integrated Society. Seoul: Dong-A press.