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A Research on the Interior Furniture Model of Mass-Customization Recreational Vehicle Using Product Architecture System

프로덕트 아키텍처 시스템 이론을 활용한 대량 맞춤형 캠핑카 내부 퍼니처 모델 연구

  • 박성흠 (동서대학교 일반대학원, 디자인학과) ;
  • 김태완 (동서대학교 일반대학원, 디자인학과)
  • Received : 2023.02.09
  • Accepted : 2023.03.01
  • Published : 2023.03.31

Abstract

Mass production has long been the most important production paradigm in establishing a company's strategy as a method of producing various products. However, mass production cannot now be the most important paradigm as companies' competitive environment and consumer needs diversify. In particular, consumers' needs are becoming more diverse and rapidly changing, making it difficult for companies to respond to consumers' needs. Mass customization is the most notable paradigm reflecting this trend, and mass customization aims to produce a variety of products tailored to the needs of customers at a low cost. In this study, the theory and concept of a product architecture system were used to specify a method of realizing mass-customized services, and a case study was conducted focusing on the internal furniture model of a camping car. In particular, unlike previously when companies developed product platforms and modules focusing on productivity, a method of developing and configuring product platforms and modules was suggested by reflecting consumer requirements first, and its effectiveness was considered. As a result of the study, it was confirmed that it was effective in replacement, recyclability, line-up, and chargeability by designing through internal factors of the product architecture system and verifying the effectiveness of the results with external factors. It is expected that further empirical research will be led through a design process using a product architecture system in the future.

대량 생산은 오랫동안 다양한 제품 생산방법으로서 기업의 전략을 수립하는 데 있어 가장 중요한 생산 패러다임이었다. 하지만 기업의 경쟁 환경과 소비자의 요구가 다양화함에 따라 이제는 대량 생산이 가장 중요한 패러다임이 될 수 없다. 특히 소비자들의 요구사항은 더욱 다양해지며, 빠르게 변화하여 기업들은 소비자들의요구에 대응하기 힘들어 지고 있다. 대량 맞춤(Mass Customization)은 이런 흐름을 반영하여 가장 주목 받는 패러다임으로서 대량 맞춤은 고객의 요구에 맞춘 다양한 제품을 저렴한 비용으로 생산해 내는 것이 목적이다. 본 연구에서는 프로덕트 아키텍처 시스템(Product Architecture System)의 이론과 개념을 활용하여 대량 맞춤형 서비스를 실현하는 방법을 구체화하였고 이를 캠핑카의 내부 퍼니처 모델 중심으로 사례 연구하였다. 특히 기존에 기업에서 생산성을 중심으로 제품 플랫폼(Product Platform)과 모듈(Module)을 개발하던 것과는 달리, 소비자의 요구사항을 최우선으로 반영하여 제품 플랫폼(Product Platform)과 모듈(Module)을 개발하고 구성하는 방법을 제시하였고, 그 효용성에 대해 고찰하였다. 연구 결과로는 프로덕트 아키텍처 시스템의 내부 요인을 통해 디자인하고 외부 요인으로 결과물의 효과성을 검증하여 교체성, 재활용성, 라인업, 충전성 등에서 효과적임을 확인할 수 있었다. 추후 프로덕트 아키텍처 시스템을 활용한 디자인 프로세스를 통해 추가적인 실증연구로 이어지길 기대한다.

Keywords

References

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