DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Smart(智慧) Museum in China: on the case of Dunhuang Museum, The Palace Museum, China Arts and Crafts Master Museum

중국 스마트(智慧) 박물관에 관한 연구: 둔황 박물관, 고궁 박물관, 중국공예미술대사 박물관 사례를 중심으로

  • BO KYONG KIM (International Cultural Institute at Nanchang Institute of Science and Technology and Hummanities of Seoul National University)
  • 김보경 (난창공대 문화산업연구원 및 서울대학교 인문학연구원)
  • Received : 2023.04.15
  • Accepted : 2023.06.03
  • Published : 2023.06.30

Abstract

Smart museums based on the growth of online exhibition can be seen as in line with the movement of the 4th Industrial Revolution. By combining art and technologies, they enable viewers to experience culture and art. This study examined the cases of the Dunhuang Museum, the Palace Museum, and the China Arts and Crafts Master Museum to assess or identify how China is leading by accepting the technology of the fourth industry and applying the technology. In common, Chinese smart museums are widely used for collecting enviromental data, establishing integrated digital applications, and preserving collections, services, management, and exhibitions through VR, and AR. Through the case of the Chinese Smart Museum, this study identified the online exhibition as a space that exists in another dimension rather than an image replica with excellent operational utility. Therefore, online exhibitions are the best medium to expand the space, and viewers can explorethe museum's exhibition room and engage with all the contents of the museum without visiting the museum in person. Through the online exhibition of smart museums, visitors and viewers can be transformed into more active cultural consumers and develop collective capabilities.

온라인 전시관을 기반으로 한 스마트(智慧) 박물관은 문화 예술을 체험 할 수 있는 예술과 미래 기술의 접목으로 4차 산업혁명의 움직임과 그 맥락을 같이 한다고 볼 수 있다. 본고는 중국 스마트 박물관에 대해 둔황박물관, 고궁박물관, 중국 공예미술대사 박물관의 적용 사례를 통해 중국이 4차산업의 기술을 어떻게 수용하고 기술을 적용하여 선도하고 있는지 살펴보았다. 공통적으로 중국 스마트 박물관은 환경데이터 수집 및 통합 디지털 어플리케이션 설립, VR AR을 통해 컬렉션 보전, 서비스, 관리, 전시에 폭넓게 활용되고 있었다. 본 연구자는 중국 스마트(智慧) 박물관 사례를 통한 온라인 전시는 운영상의 효용성이 뛰어나고 이미지 복제품 아니라 다른 차원에 존재하는 공간으로 파악하였다. 따라서 온라인 전시는 공간을 확장시킬 수 있는 최적의 매체이며, 감상자들은 박물관을 직접 방문하지 않고도 박물관 전시실을 구석구석 거닐며 박물관의 모든 콘텐츠와 소통할 수 있다. 스마트 박물관의 온라인 전시를 통해 관람객과 감상자는 보다 적극적인 문화소비자로 전환될 수 있으며 집단 역량을 키울 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

This paper is suppored by the Institute of Humanities at Seoul National University.

References

  1. Boa Rhee.Gangta Choi, "An Analysis of User Experiences of the Google Art Project", International Journal of Engineering & Technology, Vol.7, No.44, pp.51-54, 2019.
  2. James Elkins, Is google bringing us too close to art?, https://www.dailydot.com/unclick/elkins-is-google-bring-ing-us-too-close-to-art/.2013.
  3. https://www.sohu.com/a/126814200_114731,2017.2.2.
  4. http://www.scio.gov.cn/xwfbh/xwbfbh/wqfbh/39595/40355/xgzc40361/Document/1653914/1653914.htm.
  5. http://bjrb.bjd.com.cn 2019.06.19.
  6. Zhang Qing, "Interactive Expression and Language Transformation Using Virtual Reality Technology in Exhibitions in China Museum",Museum of China No.2, pp.59-96, 2022.
  7. http://www.dhbwg.org.cn
  8. Chen Ziya, "The Present Situation and Development Thoughts of Virtual Art Gallery in China,"Popular Literature, 2020.
  9. http://www.ccdy.cn/portal/detail?id=b08cabd7-6f61-478e-9faeaa74375662fa&categoryid=&categoryname
  10. https://www.dpm.org.cn/Home.html.
  11. http://art.people.com.cn/n1/2017/1013/c226026-29585301.html.
  12. http://www.ncpu.edu.cn/xinwenzhongxin/meitiguanzhu/2019/0104/1NMDAwMDAxMjQ1Ng.html
  13. http://www.mmcac.cn/
  14. Chen Yanjiang," How to Get 3 Billion State Subsidies for Private Museums" 1001-9138-02-0065-67 DOI:10.13562/j.china.real.estate, 2019.
  15. Kim Hyuna, "The Impact of Virtual Reality on the Exhibition Space and the Usefulness of Outreach Program in the Museum", Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.7, No.5, pp.83-92, 2017. https://doi.org/10.14257/AJMAHS.2017.05.26