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A Study on Conative IS Use Behavior of RPA under Mandatory IS Use Environment

강제적 사용환경 하의 RPA 능동적 사용행동에 관한 연구

  • Jungeun Lee (Graduate School of Business IT, Kookmin University) ;
  • Hyunchul Ahn (Graduate School of Business IT, Kookmin University)
  • 이정은 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원) ;
  • 안현철 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원)
  • Received : 2023.02.08
  • Accepted : 2023.02.27
  • Published : 2023.03.31

Abstract

RPA is implemented through management policy and enforced in mandatory environments to enhance performance and efficiency in various fields. However, the success of RPA implementation depends on the level of active engagement from organization members, even in a mandatory setting. This study identifies perceived ease of use, usefulness, accountability, perceived risk, and self-efficacy as variables that influence conative use behavior, which consists of reflective secondary factors such as immersion, reinvention, and learning. Data was collected from 207 office workers in various industries who have experience with RPA to test the proposed research model. The structural equation was verified using SPSS 20.0 and SmartPLS 4.0, and the analysis showed that all the proposed variables had a significant impact on conative use behavior. Our research findings provide theoretical and practical implications in knowledge management, enabling companies that implement RPA to recognize and address factors that encourage their members to actively use RPA.

RPA는 다양한 분야에서 업무 효율성 및 생산성 향상을 위해 적용되고 있다. 그러나 RPA 도입은 경영정책에 의해 강제적인 환경에서 이루어지고 있다. 따라서 RPA를 도입한 결과는 조직원들이 이를 능동적으로 사용하는 정도에 따라 결정될 것이다. 본 연구에서는 능동적 사용행동에 영향을 미치는 요인으로 지각된 사용 용이성, 지각된 유용성, 책임성, 지각된 위험, 자기효능감을 제시하고, 능동적 사용행동은 몰입, 재발명, 학습으로 이루어진 반영적 2차요인으로 구성하였다. 이러한 연구모델을 검증하기 위해 RPA 사용 경험이 있는 다양한 업종의 직장인 207명을 대상으로 데이터를 수집하였다. 이후 SPSS 20.0 및 SmartPLS 4.0을 통해 구조 방정식으로 분석하였다. 분석 결과, 제시된 모든 변수들이 능동적 사용행동에 유의한 영향을 미치는 것을 확인하였다. 본 연구의 결과는 RPA 도입 기업에서 조직원들이 능동적으로 RPA를 사용하는 행동을 이끌어내는 요인이 어떤 것이 있는지 인지하고 대응할 수 있도록 한다는 점에서, 지식경영 관점의 유의미한 이론적 및 실무적 시사점을 제공할 것으로 기대된다.

Keywords

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