DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring the Humanistic Practice of Je Baek-seok

齊白石(제백석)의 인학(印學)적 실천 탐색

  • 주원야 (동아대학교 일반대학원 미술학과)
  • Received : 2022.12.30
  • Accepted : 2023.01.09
  • Published : 2023.01.31

Abstract

Je Baek-seok, who is well versed in poetry, calligraphy, painting, and sculpture, has established himself as the most outstanding painter and pavilion in the history of modern and contemporary Chinese art. During the Ming and Qing Dynasties, the art of the pavilion was developed greatly during the enlightenment period, with the emergence of many masters of the pavilion, including Jeonggyeong, Hwanghwangseokyeo, Oyangji, Jo Ji-gyeom, Hwang Mok-bo, and Oh Chang-seok. Je Baek-seok formed an original ritual under this social background. Je Baek-seok's tactics were formed by imitating works from the Hanwi period, and he harmonized Jin Kwon, Sopan, and Janggunin while using the penmanship of the Cheonbal Shinchambi based on the "Sasam Gongsanbi." In addition, by boldly using the Danipdo method, it is possible to use the human face as much as possible while fully exhibiting the artistry of calligraphy and adding to the atmosphere of gold stone. This paper mainly analyzed and reviewed the process of Je Baek-seok's transcription transformation and humanities practice from two aspects. First, it is planned to summarize the process of Je Baek-seok's transformation into a Jeonseo. Second, Je Baek-seok's humanities practice was analyzed. This paper will further understand Je Baek-seok's humanistic ideas and practical search by clarifying the originality of Je Baek-seok's engraving art with examples of Je Baek-seok's works, and it is believed that this will provide future scholars with learning paths and rich experiences.

시문, 서예, 회화와 조각에 모두 해박한 제백석은 중국 근현대 예술사에서 가장 뛰어난 서화, 전각의 대가로 자리매김하였다. 명청(明清)시기에 정경(丁敬), 황이(黃易), 등석여(鄧石如), 오양지(吳讓之), 조지겸(趙之謙), 황목보(黃牧甫), 오창석(吳昌碩) 등 많은 전각 대가의 등장과 같이 전각예술은 개화기에 들어 장족의 발전을 거두었다. 제백석은 바로 이러한 사회 배경 아래 독창적인 제파(齊派)를 형성했다. 제백석의 전법은 한위(漢魏)시대의 작품을 모방하면서 형성됐는데 그가 『사삼공산비(祀三公山碑)』를 근간으로 하고 『천발신참비(天發神讖碑)』의 필의를 구사하면서 진권(秦權), 소판(詔版), 장군인(將軍印)을 조화시켰다. 게다가 단입도법(單入刀法)을 과감하게 사용함으로써 서예 예술성을 남김없이 발휘하면서 인면(印面)을 최대한 이용할 수 있고 금석 정취를 더 한다. 본고는 제백석의 전서 변모 과정 및 인학 실천을 주로 두 가지 측면에서 분석하고 고찰하였다. 첫째, 제백석의 전서 변모 과정을 정리할 예정이다. 두번째, 제백석의 인학 실천을 분석하였다. 본고는 제백석 작품을 예시로 제백석의 전각예술의 독창성을 규명함으로써 제백석의 인학 사상과 실천적 모색을 보다 더 깊은 이해를 도모할 것이며, 뿐만 아니라 이것은 후세 학자에게 학습경로 및 풍부한 경험을 제시해줄 것이라 사료된다.

Keywords

References

  1. Kang Youwei, The Double Collection of Guangyi zhou, Selected Calligraphy Papers of the Past Years, Shanghai Calligraphy and Painting Publishing House, 1979.
  2. Wu Zhengzhi, Preface to Zhao Huishu's Inscriptions, Selected Theses on Inscriptions of Past Years, Xiling Inscriptions Society, 1988.8, p. 607.
  3. Qi Baishi, Memoirs of Qi Baishi, Beijing Oriental Press, 2012, p. 42.
  4. Qi Baishi, A Self - Report of Qi Baishi, Contemporary World Press, 2017, p. 80.
  5. Huang Dun, "Prints from Books Dare to Be Original--A Study on the Three Hundred-square Seal of Qi Baishi in Beijing Painting Academy", Rong Baozhai Publishing House, 2012.02, p. 216.
  6. Huang Dun, "The Printing Dare to Be Original--A Study on the Three Hundred-square Seal of Qi Baishi in Beijing Painting Academy", Rong Baozhai Publishing House, 2012.02, p. 217.
  7. Qi Baishi, Hand-picked Teacher-Student Printing Collection, Beijing Library Press, 2000, p. 534.
  8. Zhu Tianshu, "Qi Baishi on Art", Shanghai Calligraphy and Painting Publishing House, 2012, p. 185.