DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on the Havruta Method in the Reading the Chinese Classics

하브루타를 적용한 경전강독 수업 사례 연구

  • LEE Hae-deum (Dept. of Korean Medicine, Daejeon University) ;
  • KIM Yong-jin (Dept. of Korean Medicine, Daejeon University)
  • 이해듬 (대전대학교 한의과대학) ;
  • 김용진 (대전대학교 한의과대학)
  • Received : 2023.11.19
  • Accepted : 2023.11.29
  • Published : 2023.11.30

Abstract

Objectives: This study applied Havruta, a learner-centered educational method, and verified its effectiveness, to break from the existing mechanical memorization methods of scripture reading classes, which are basic subjects of East Asian medicine at East Asian medicine universities. Method: To this end, D University's scripture reading course was redesigned according to Havruta's teaching model, and Havruta classes were conducted according to the instructional design. Results: As a result of the class, students' Chinese translation ability improved, and they were able to concentrate on class (M=4.24). Through class, they acquired knowledge in the field (M=4.21) and their ability to communicate with others improved (M=4.21). M=4.25), it can be inferred and interpreted that the learner is engaged. Conclusion: The results of this study are examples of applying various teaching and learning methods required in the East Asian medicine evaluation and certification of East Asian medicine at East Asian medicine universities, and can be used as practical basic data that can be applied not only to scripture reading subjects but also to other subjects.

Keywords

References

  1. 이현정, 이민하, 한진영, 최영완. 「대학에서의 학습자 중심 교육으로서 플립러닝 방식에 따른 효과성 비교」. 교양교육연구. 2018;12(3):89-110.
  2. 한국대학신문. 2020.9.7기사. https://news.unn.net/pdf/list.html?category=&hosu=1368-2020-09-07
  3. 한국한의학교육평가원. 한의학교육 평가인증 기준 매뉴얼. 2023.
  4. 김도훈. 「원전학 교육 현황에 관한 연구 : 黃帝內經을 중심으로」. 대한한의학원전학회지. 20056;19(4):101-112.
  5. 류정아. 「原典學 교육에서의 背講시험에 대한 연구」. 대한한의학원전학회지. 2018;31(1):157-178. https://doi.org/10.14369/JKMC.2018.31.1.157
  6. 최정빈, 김용진. 「Flipped Learning을 통한 원전학 교육에 대한 연구」. 대한한의학원전학회지. 2018;31(2):1-16. https://doi.org/10.14369/JKMC.2018.31.2.001
  7. 조학준. 「임상한의학입문 역할을 반영한 원전학 수업 설계」. 대한한의학원전학회지. 2021;34(2):11-22.
  8. 권진옥. 「중등 한자.한문 교육 방법론에 대한 모색 -학습자 활동 중심 교수.학습 방법-」. 어문연구. 2021;49(2):73-99. https://doi.org/10.15822/SKLLR.2021.49.2.73
  9. 김연수. 「認知的 徒弟 방식의 漢詩 敎授-學習 模型의 실제 적용 양상에 관한 연구」. 한문교육논집. 2006;27(1):167-201.
  10. 백광호. 「漢文科에서의 問題中心學習法 硏究」. 한문교육논집. 2016;46:345-357.
  11. 엄미리, 김지현. 「하브루타를 적용한 대학 교양한문 수업 사례 연구」. 한문고전연구. 2018;36(1):417-441. https://doi.org/10.18213/JKCCL.2018.36.1.014
  12. 최지연, 신윤수, 김우정. 「한문교육 학술지 게재논문의 통계적 분석」. 한문교육논집. 2022;59:159-187.
  13. 김세범. 「'하브루타'를 통한 교수방법의 변화 가능성에 관한 연구-대학 강의방법을 중심으로」. 신학과 목회 2015;44:389-415.
  14. 하브루타 수업연구회. 질문이 있는 교실. 서울:경향 BP. 2015.
  15. 최석규, 강화명, 김민지, 안연희, 이태현. 「교양필수 교과목 동기유발을 위한 하브루타식 교수법 연구」. 한국교양교육학회 학술대회자료집. 2016:517-535.
  16. 이정연. 「하브루타를 활용한 토론 수업의 효과 연구」. 언어과학연구. 2018;86:279-301.
  17. 김영화, 이정민. 「역사교과 플립드러닝이 학업성취도, 교과흥미도, 수업흥미도에 미치는 영향」. 교육문화연구. 2020;26(3):535-558. https://doi.org/10.24159/JOEC.2020.26.3.535
  18. 이혜정, 박현미, 양정아. 「PBL 수업효과 측정도구 개발 및 타당화」. 교육공학연구. 2023;39(1):35-63.