DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Startup Motivation, Competency, and Passion on Startup Satisfaction : A Comparative Study between Early Startups and General Startups

창업동기, 역량 및 열정이 창업 만족도에 미치는 영향 : 일반 창업기업과 스타트업의 차이를 중심으로

  • Received : 2023.08.27
  • Accepted : 2023.09.21
  • Published : 2023.09.30

Abstract

Although the importance of starting a business is being emphasized, it is not easy for a start-up to survive. Therefore, it is necessary to come up with a plan to strengthen startup satisfaction and improve the survival rate of startup companies. In this study, we examined the impact of start-up motivation, start-up capabilities, and start-up passion of start-up companies on start-up satisfaction, as well as the moderating effect according to the founding type of general start-up companies and startups. Entrepreneurship motivation was divided into self-actualization motivation and pro-social motivation. Entrepreneurship capabilities were divided into marketing capabilities and experience capabilities. Entrepreneurship passion was divided into harmonious passion and obsessive passion. Empirical analysis was conducted by receiving surveys from 361 managers of general and startup companies within 7 years of founding their businesses online and offline. As a result, self-actualization motivation, pro-social motivation, marketing competency, experiential competency, and harmonious passion had a significant positive (+) effect on startup satisfaction. However, obsessive passion did not have a significant effect. In addition, the magnitude of influence on startup satisfaction appeared in the following order: harmonious passion, marketing competency, self-actualization motivation, pro-social motivation, and experiential competency. The moderating effect according to the type of founding of general start-ups and startups was found in pro-social motivation, experience competency, and passion for harmony. However, there was no significant moderating effect between self-actualization motivation, marketing competency, obsessive passion, and entrepreneurship satisfaction. This study presented academic implications that harmonious passion and marketing capabilities are important factors in improving startup satisfaction. In addition, practical and policy implications were presented, including the need for programs to support the psychological stability of startup business owners, strengthening startup capabilities through experts, and strengthening startup education programs that can foster self-actualization motivation and pro-social motivation.

창업의 중요성이 강조되고 있으나 창업기업이 지속하여 생존하는 것은 쉬운 일이 아니다. 따라서 창업기업의 창업만족도를 강화하고 생존율을 제고할 수 있는 방안 마련이 필요하다. 본 연구에서는 창업기업의 창업동기, 창업역량, 창업열정이 창업만족도에 미치는 영향과 일반창업기업 및 스타트업의 창업형태에 따른 조절효과에 대해 고찰하였다. 창업동기는 자아실현동기와 친사회적동기로 구분하였다. 창업역량은 마케팅역량과 경험역량으로 구분하였다. 창업열정은 조화열정과 강박열정으로 구분하였다. 온라인과 오프라인으로 창업후 7년 이내 일반창업기업과 스타트업 기업의 경영자 361명으로부터 설문을 받아 실증분석을 진행하였다. 그 결과 자아실현동기, 친사회적동기, 마케팅역량, 경험역량, 조화열정은 창업만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 그러나 강박열정은 유의한 영향을 미치치 못하였다. 또한 창업만족도에 미치는 영향력의 크기는 조화열정, 마케팅역량, 자아실현동기, 친사회적동기, 경험역량의 순서로 나타났다. 일반창업기업과 스타트업의 창업형태에 따른 조절효과는 친사회적동기, 경험역량, 조화열정에서 나타났다. 그러나 자아실현동기, 마케팅역량, 강박열정과 창업만족도간 조절효과의 유의성은 나타나지 않았다. 본 연구는 조화열정과 마케팅역량이 창업만족도 제고에 중요한 요인이라는 학술점 시사점을 제시하였다. 또한, 창업기업 사업주체의 심리적 안정성 지원 프로그램, 전문가를 통한 창업역량 강화 및 자아실현동기와 친사회적 동기를 함양할 수 있는 창업교육 프로그램 강화 등이 필요하다는 실무적, 정책적 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강영철(2022). 초기 창업기업의 창업동기, 창업역량, 창업지원정책이 창업만족도에 미치는 영향 : 조화열정의 조절효과를 중심으로. 박사학위논문, 호서대학교 벤처대학원.
  2. 김도희(2021). 청년 창업자의 창업지원이 창업역량과 창업만족을 매개로 삶의 만족에 미치는 영향 : 내재적 동기의 조절효과. Entrepreneurship & ESG연구, 1(1), 92-117.
  3. 김진한, 조진형, 이세재(2020). 창업자역량과 창업보육 프로그램 지원이 기술창업기업 경영성과에 미치는 영향 : 창업기업 역량의 매개효과 중심으로. 한국산업경영시스템학회지, 43(1), 132-142.
  4. 김춘근, 이충석, 김진수(2014). 기술창업기업 초기 성과에 미치는 영향요인 분석- 청년창업사관학교 졸업 기업을 대상으로. 기업경영연구, 21(5), 63-86.
  5. 김형석(2022). 기업가의 개인특성, 사업역량, 창업동기 및 실패부담감이 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구. 박사학위논문, 호서대학교 벤처대학원.
  6. 박남태(2017). 북한이탈주민의 창업의도에 미치는 영향 요인에 관한 실증 연구: 사회적응성의 조절효과를 중심으로. 박사학위논문, 호서대학교 벤처대학원.
  7. 박재홍(2020). 소셜벤처 창업자의 열정과 번아웃과의 관계 및 결정 요인에 관한 연구. 박사학위논문, 중앙대학교 대학원.
  8. 박정우(2020). 초기 스타트업 창업자의 기업가적 리더십, 팀 학습 행동, 팀 경계 확장 행동 및 성과의 관계. 박사학위논문, 서울대학교 대학원.
  9. 박해근(2019). 창업초기기업 기술사업화역량이 경영성과에 미치는 영향에 관한 실증연구: 창업자 기술능력 및 마케팅능력을 조절효과로. 박사학위논문, 호서대학교 벤처대학원.
  10. 변충규, 하환호(2022). 앙트레프레니얼 마케팅과 성장열망이 창업초기기업의 경영성과에 미치는 영향. 경영컨설팅연구, 22(4), 89-100.
  11. 오동훈, 이호택(2021). B2B 중소기업의 동적역량이 마케팅역량과 기업성과에 미치는 영향. 마케팅관리연구, 26(1), 85-108.
  12. 유봉호(2013). 청년창업자의 심리특성과 내재적 동기가 창업성공 가능성에 미치는 영향. 대한경영학회지, 26(10), 2669-2690.
  13. 이상화, 하규수(2015). 창업자정신, 창업역량이 창업만족도에 미치는 영향에 관한 연구: 플로우 (Flow) 경험의 조절효과를 중심으로. 벤처창업연구, 10(5), 137-150. https://doi.org/10.16972/APJBVE.10.5.201510.137
  14. 이선협, 안은재(2018). 여성창업자의 창업동기가 기업가지향성과 창업의지를 매개로 창업만족도에 미치는 영향. 한국산업정보학회논문지, 23(6), 95-112. https://doi.org/10.9723/JKSIIS.2018.23.6.095
  15. 이성호, 남정민(2021). 창업자역량이 창업만족도와 삶의 만족도에 미치는 영향: 직무적합도의 조절효과 검증. 벤처창업연구, 16(4), 85-99. https://doi.org/10.16972/APJBVE.16.4.202108.85
  16. 이혜영(2018). 기술창업기업의 성공률 제고를 위한 성장단계별 창업역량모델에 관한 연구, 박사학위논문. 중앙대학교 대학원.
  17. 장영미, 하규수(2018). 시니어의 창업역량이 창업의지에 미치는 영향에 관한 실증연구. 벤처창업연구, 13(3), 13-36. https://doi.org/10.16972/APJBVE.13.3.201806.13
  18. 정승환, 최영재, 정혜진(2017). 축제서비스품질이 만족도와 행동의도에 미치는 영향 연구. 호텔경영학연구, 26(4), 207-223.
  19. 정호일(2022). 직무열정의 조직성과에 대한 영향력과 조직동일시의 매개효과 검증. 경영교육연구, 37(6), 155-174.
  20. 중소벤처기업부(2022), 2022년 창업지원사업, https://mss.go.kr/site/smba/ex/bbs
  21. 중소벤처기업부(2023), 2022년 연간 창업기업동향, https://mss.go.kr/site/daejeon/ex/bbs
  22. 창업진흥원(2022), 2019년 창업기업실태조사, https://www.kised.or.kr
  23. 최병권(2020). OCB 와 소진의 관계: 사회적 가치 인식과 친사회적동기 및 OCB 수단성 인식의 조절된 매개효과. 대한경영학회지, 33(5), 885-911.
  24. 최수형, 강희경, 이대식(2020). 청년창업자역량이 창업자기효능감을 매개로 창업성공과 창업만족에 미치는 영향. 벤처창업연구, 15(5), 245-259. https://doi.org/10.16972/APJBVE.15.5.202010.245
  25. 통계청(2022), 기업생멸행정통계, https://www.kostat.go.kr
  26. 한향원(2021). 초기창업자의 창업요인이 사업계속의도에 미치는 영향에 대한 실증연구. 박사학위논문, 호서대학교 벤처대학원.
  27. Alshibani, S. M., & Volery, T.(2021). Social support and life satisfaction among entrepreneurs: A latent growth curve modelling approach. International Journal of Manpower, 42(2), 219-239. https://doi.org/10.1108/IJM-02-2019-0107
  28. Baron, R. A.(2008). The role of affect in the entrepreneurial process. Academy of Management Review, 33(2), 328-340. https://doi.org/10.5465/amr.2008.31193166
  29. Baum, J. R., Locke, E. A., & Smith, K. G.(2001). A multidimensional model of venture growth. Academy of Management Journal, 44(2), 292-303. https://doi.org/10.2307/3069456
  30. Carree, M. A., & Verheul, I.(2012). What makes entrepreneurs happy? Determinants of satisfaction among founders. Journal of Happiness Studies, 13, 371-387. https://doi.org/10.1007/s10902-011-9269-3
  31. Colombo, M. G., & Grilli, L.(2005). Founders' human capital and the growth of new technology-based firms: A competence-based view. Research Policy, 34(6), 795-816. https://doi.org/10.1016/j.respol.2005.03.010
  32. Fisher, D., & Frey, N.(2013). Better Learning through Structured Teaching: A Framework for the Gradual Release of Responsibility. Alexandria: ASCD).
  33. Grant, A. M.(2007). Relational job design and the motivation to make a prosocial difference. Academy of Management Review, 32(2), 393-417. https://doi.org/10.5465/amr.2007.24351328
  34. Ho, V. T., & Pollack, J. M.(2014). Passion isn't always a good thing: Examining entrepreneurs' network centrality and financial performance with a dualistic model of passion. Journal of Management Studies, 51(3), 433-459. https://doi.org/10.1111/joms.12062
  35. Khan, H., & Khan, Z.(2021). The efficacy of marketing skills and market responsiveness in marketing performance of emerging market exporting firms in advanced markets: The moderating role of competitive intensity. International Business Review, 30(6). 151-172. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2021.101860
  36. Milot-Lapointe, F., Boua, S. J. P., & St-Jean, E.(2021). Motivation and the careers of agricultural entrepreneurs in ivory coast. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 15(2), 723-738. https://doi.org/10.1108/JEC-02-2021-0028
  37. Morris, M. H., Webb, J. W., Fu, J., & Singhal, S.(2013). A competency-based perspective on entrepreneurship education: Conceptual and empirical insights. Journal of Small Business Management, 51(3), 352-369. https://doi.org/10.1111/jsbm.12023
  38. Sala, P. K., Philbin, S. P., & Barikzai, S. (2022). A qualitative research study of the tech startup journey through entrepreneurial pivoting. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 28(4), 1050-107. https://doi.org/10.1108/IJEBR-07-2021-0528
  39. Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Koestner, R.(2008). Reflections on self-determination theory. Canadian Psychology, 49(3), 257-262. https://doi.org/10.1037/a0012804
  40. Weinstein, N., & Ryan, R. M.(2010). When helping helps: Autonomous motivation for prosocial behavior and its influence on well-being for the helper and recipient. Journal of Personality and Social Psychology, 98(2), 222.