초록
본 연구는 찾아가는 커피 바리스타 및 제과제빵 평생교육 프로그램에서 교육 환경에 대한 학습자의 만족도가 학습향상 수준에 미치는 영향을 확인하는 것을 목적으로 한다. Y시에 거주하는 학습자를 대상으로 각각 10회기에 걸쳐 진행한 찾아가는 커피 바리스타 및 제과제빵 프로그램의 결과는 다음과 같다. 첫째, 강사에 대한 만족도가 가장 높고, 프로그램 내용에 대한 만족도는 그 다음이며, 프로그램 환경에 대한 만족도는 제일 낮게 평가되었다. 둘째, 사전-사후 평가를 통해서 분석한 결과 유의미한 수준의 학습효과 향상이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 학습향상 수준에 미치는 영향을 분석한 결과 강사에 대한 만족도는 지식수준에 유의미한 영향을 미치고, 프로그램 내용에 대한 만족도는 태도수준에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 프로그램 환경에 대한 만족도는 지식, 기술, 태도의 모든 부문에서 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 결론적으로 찾아가는 커피 바리스타 및 제과제빵 프로그램에서 교육 환경적 요인이 열악하더라도 강사 및 프로그램 내용에 대한 만족도가 높으면 유의미한 학습향상이 나타난다고 할 수 있다. 본 연구를 계기로 찾아가는 커피 바리스타 및 제과제빵 교육이 더욱 활성화되기를 기대한다.
The purpose of this study is to verify the effect of learners' satisfaction with the educational environment on the achievement level in the outreach coffee barista and bakery lifelong education program. The results of this study conducted over 10 sessions for learners living in Y city are as follows. Firstly, the satisfaction with the instructor was the highest, the satisfaction with the program content was the next, and the satisfaction with the program environment was the lowest. Secondly, as a result of analysis through pre-post evaluation, it was found that there was a significant level of improvement in learning effect. Thirdly, as a result of analyzing the effect on the achievement level, it was found that satisfaction with the instructor had a significant effect on the level of knowledge, and satisfaction with the content of the program had a significant effect on the level of attitude. However, satisfaction with the program environment was found to have no significant effect in all areas of knowledge, skill, and attitude. In conclusion, even if the educational environmental factors are poor in the outreach coffee barista and bakery programs, high satisfaction with the instructor and the content of the program can have a significant learning achievement. With this study, it is hoped that the outreach coffee barista and bakery education program will be further activated.