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Factors Affecting Participation Intention of Urban Agriculture : Focusing on the Combination of Pine II & Gilmore and Schmitt's Experiential Economy Theory

도시농업 참여 의도에 영향을 미치는 요인 : Pine II and Gilmore 이론과 Schmitt 이론의 결합을 중심으로

  • Received : 2022.08.08
  • Accepted : 2022.09.09
  • Published : 2022.09.30

Abstract

In the recent COVID-19 pandemic, urban agriculture is attracting attention as a healing concept. In 2020, 1,848,000 people participated in urban agriculture activities in Korea. Therefore, this study was conducted to empirically analyze the factors affecting the intention to participate in urban agriculture, which is rapidly increasing. The theoretical basis of this study is the experiential economy theory of Pine II and Gilmore and the experiential theory of Schmitt. As independent variables, a total of five variables were set as the four elements of Pine II and Gilmore's experiential economy theory, namely, educational, entertainment, escapist, and aesthetic experiences, and relational experience reclassified using Schmitt's theory. Interest was set as a mediating variable between these independent variables and the dependent variable, intention to participate in urban agriculture. For empirical analysis, data were collected through a survey. Based on the significant 314 samples of the collected data, the hypothesis was tested through statistical analysis. First, as a result of testing the influence relationship between the independent and dependent variables, educational, entertainment, and escapist experiences had a significant positive (+) effect on the intention to participate in urban agriculture. The impact of the influence was in the order of entertainment experience, escapist experience, and educational experience. There was no significant influence relationship between aesthetic experience, relational experience and intention to participate in urban agriculture. On the other hand, as a result of this study, interest introduced as a mediating variable was found to play a mediating role between entertainment, escapist, aesthetic experiences and intention to participate in urban agriculture. The mediating effect of interest was not tested between educational, relational experiences and intention to participate in urban agriculture. This study approached urban agriculture participation from the concept of healing and analyzes the factors affecting participation in urban agriculture activities empirically based on a theoretical framework by combining and analyzing the representative Pine II and Gilmore theories and Schmitt theories. It had academic significance. In addition, it was meaningful to suggest that the healing concept approach is directional in relation to urban agriculture by revealing that entertainment and escapist experiences are important influencing variables in decision-making to participate in urban agriculture in practice.

최근 코로나19 팬데믹 상황에서 힐링 개념으로 도시농업이 주목을 받고 있다. 2020년에는 1,848,000명이 도시농업 활동에 참여한 것으로 나타나고 있다. 본 연구는 도시농업 참여 의도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석하기 위해 이루어졌다. 연구의 이론적 토대는 Pine II and Gilmore의 체험경제이론과 Schmitt의 체험 이론이다. 독립변수는 Pine II and Gilmore의 체험경제이론 4가지 요소 즉 교육적, 오락적, 일탈적, 심미적 체험과 Schmitt의 이론을 활용하여 재분류한 관계적 체험으로 총 5개의 변인을 설정하였다. 이들 독립변수와 종속변수인 도시농업 참여 의도간에는 흥미를 매개 변인으로 설정하였다. 실증 분석을 위해 설문조사를 통해 자료를 수집하였다. 이렇게 수집된 자료 중 유의한 314부를 바탕으로 통계분석을 통해 가설을 검정하였다. 먼저 독립변수와 종속변수 간 영향 관계 검정 결과 교육적, 오락적, 일탈적 체험은 도시농업 참여 의도에 정(+)의 유의한 영향을 미쳤다. 영향력의 크기는 오락적 체험, 일탈적 체험, 교육적 체험 순이었다. 심미적 체험과 관계적 체험은 유의한 영향 관계가 검정되지 않았다. 한편, 본 연구결과 매개변수로 도입된 흥미는 오락적, 일탈적, 심미적 체험과 도시농업 참여 의도 간 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 교육적 체험 및 관계적 체험과 도시농업 참여 의도 간에는 흥미의 매개 효과가 검정되지 않았다. 본 연구는 도시 농업 참여에 관해 힐링의 개념으로 접근하여 체험 이론의 대표적인 Pine II and Gilmore 이론과 Schmitt 이론을 결합하여 분석함으로써 도시농업 활동 참여에 미치는 요인을 이론적인 틀을 바탕으로 실증적으로 분석했다는 점에서 학술적인 의미가 있다. 또한 실무적으로 오락적 체험과 일탈적 체험이 도시농업 참여 의사결정에 중요 영향 변수임을 밝힘으로써 도시농업에 관하여 힐링 개념 접근이 방향적으로 맞다는 부분을 제시한 것은 의미가 있었다.

Keywords

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