DOI QR코드

DOI QR Code

Development of a Research Tool to Analyze the Educational Effect of School Space Innovation

학교공간혁신의 교육효과 분석을 위한 조사도구 개발

  • Received : 2022.09.01
  • Accepted : 2022.09.27
  • Published : 2022.09.30

Abstract

This study was conducted to develop a tool to investigate and analyze the educational effect of the school space innovation project, which is being promoted on a large scale at the national level. In order to analyze the educational effect of school space innovation, it is first necessary to analyze the structure of the space altered by the school space innovation. Research and analysis should be possible, so a user survey tool was developed for this purpose. It is expected that the survey tool in this study can be used for pre-investigation in the pre-planning stage of the school space innovation project and as a post-evaluation tool for investigating and analyzing the educational effects of space innovation.

본 연구는 최근 국가 수준에서 대규모로 추진되고 있는 학교공간혁신 사업의 교육적 효과를 조사·분석하기 위한 도구를 개발하기 위해 수행되었다. 학교공간혁신의 교육효과를 분석하기 위해서는 학교공간혁신으로 변화되는 공간의 구조에 대한 분석이 우선 가능해야 하며, 공간의 변화에 따라 수반되는 교육의 변화 즉, 학교교육 및 학교생활, 교육적 성과 등에 대한 조사·분석이 가능해야 하며 이를 위한 사용자 설문조사 도구를 개발하였다. 본 연구를 통한 설문조사 도구는 학교공간혁신 사업에서 사전기획 단계에서의 사전조사 그리고 공간혁신의 교육적 효과 조사·분석을 위한 사후평가 도구로 활용 가능할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 교육부(2019) 학교공간혁신 가이드라인. 교육부. 5
  2. 김양분.임현정.남궁지영.박희진.신혜숙.김성식.김종민.이규민.반재천(2013). 한국교육종단연구(KELS)2013(I)-조사개요보고서-. 한국교육개발원. 48.
  3. 구자억.김기수.김순남.박승재.설현수.정규열.정수현.정택희.허은정(2013). 학교컨설팅 활성화를 위한 학교조직 진단도구 개발 및 시스템 구축 연구. 한국교육개발원. 60-70.
  4. 구자옥.김성숙.이혜원.조성민.박혜영(2016). OECD 국제 학업성취도 평가 연구 : PISA 2015 결과보고서. 18
  5. 박영숙.백순근.전제상.황은희.안병천.김은정(2009b). 노후학교 개축에 따른 교육효과 분석. 한국교육개발원. 101.
  6. 이상민.권희경.이현주(2020). 학교공간혁신의 교육효과 분석 방안. 한국교육개발원.
  7. 이상민.이현주(2021). 학교공간혁신의 교육효과 분석 한국교육개발원.
  8. 한성민(2015). 교육인프라 투자 가치 제고 방안. 한국개발연구원. 2.
  9. OECD(2015). SCHOOLING REDESIGNED: TOWARDS INNOVATIVE LEARNING SYSTEMS, OECD Publishing, Paris, https://www.oecd-ilibrary.org/education/schooling-redesigned_9789264245914-en
  10. OECD(2017). OECD FRAMEWORK FOR A MODULE ON THE PHYSICAL LEARNING ENVIRONMENT REVISED EDITION. OECD [EDU/EDPC/GNEELE(2017)6].
  11. Peter Barrett. Alberto Treves. Tigran Shmis. Diego Ambasz. and Maria Ustinova.(2019). The Impact of School Infrastructure on Learning. World Bank Group, 2.
  12. Peter Barrett. Yufan Zhang. Fay Davies. Lucinda Barrett(2015). Clever Classroom (Holistic Evidence and Design). University of Stanford.