DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Perceived Weight According to Temperature and Weight of Stainless Steel Cup

스테인리스 컵의 온도와 무게에 따른 무게감 분석

  • 류태범 (한밭대학교 산업경영공학과) ;
  • 박재현 (인천대학교 산업경영공학과)
  • Received : 2022.02.08
  • Accepted : 2022.03.16
  • Published : 2022.06.30

Abstract

The weight of an object is an important research topic in terms of sense, and objects have size-weight, color-weight, and material-weight illusions due to the influence of size, color, and material and the weight of the object. Although temperature is a very important environmental factor in our daily life, there is a dearth of studies on how the temperature of an object affects its perceived weight. This study analyzed the effect of an object's temperature on the perceived weight. A stainless steel cup, in which weight and temperature are easily adjustable, was selected as a perceived weight measurement object; 5 temperature levels (0, 9, 20, 40, 70 degrees) and 2 weight levels (250, 400 g) were set. A total of 40 healthy men and women in their 20s participated in the experiment. The weight of the given cup compared to the reference cup was evaluated according to the modulus method. The study revealed that both temperature and weight significantly affected the perceived weight. The effect of temperature on the weight was different depending on the weight of the object. When the cup's weight was small (250 g), the temperature of the cup did not affect the weight. However, the perceived weight of a large cup (400 g) increased at a low temperature. This result suggests that the effect of temperature on the weight of an object depends on the size-weight illusion.

물체의 무게감은 감각 측면에서 중요하게 다뤄진 연구 주제로 물체의 무게뿐만 아니라, 크기, 색상, 재질 등의 영향을 받아 크기-무게, 색상-무게 그리고 재질-무게 왜곡 현상을 갖는 것으로 알려져 있다. 온도는 우리의 일상생활에 매우 중요한 환경적 요소이나, 물체의 온도가 무게감에 어떤 영향을 미치는지에 대해 충분한 연구가 되어 있지 않다. 본 연구는 물체의 온도가 무게감에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 물체의 온도, 무게를 조정하기 용이한 스테인리스 컵을 무게감 측정 물체로 선정하였고, 온도 5 수준(0, 9, 20, 40, 70℃), 무게 2 수준(250, 400g)의 조합으로 10개의 스테인리스 컵을 준비하였다. 무게감 실험에는 건강한 20대 남여 40명이 참여하였고, modulus 방법에 따라 기준 컵 대비 주어진 컵의 무게감을 평가하였다. 실험 데이터의 분석 결과, 온도, 무게 모두 무게감에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 온도가 무게감에 주는 영향은 물체의 무게에 따라 다르게 나타났는데, 적은 컵 무게(250g)로 컵의 무게감이 작은 경우 컵의 온도는 무게감에 영향을 주지 않았다. 반면, 큰 컵 무게(400g)에서 낮은 온도에서 무게감이 커지는 것으로 나타났다. 이의 결과는 온도의 물체 무게감의 영향이 크기-무게 왜곡에 따라 달라짐을 의미한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2016년도 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2016R1D1A1B01009516).

References

  1. Brayanov, J. B., & Smith, M. A. (2010). Bayesian and "anti-Bayesian" biases in sensory integration for action and perception in the size-weight illusion. Journal of Neurophysiology, 103(3), 1518-1531. DOI: 10.1152/jn.00814.2009
  2. Baugh, L. A., Kao, M., Johansson, R. S., & Flanagan, J. R. (2012). Material evidence: Interaction of well-learned priors and sensorimotor memory when lifting objects. Journal of Neurophysiology, 108(5), 1262-1269. DOI: 10.1152/jn.00263.2012
  3. Buckingham G. (2014). Getting a grip on heaviness perception: A review of weight illusions and their probable causes. Experimental Brain Research, 232(6), 1623-1629. DOI: 10.1007/s00221-014-3926-9
  4. Buckingham, G., & Goodale, M. A. (2010). Lifting without Seeing: The role of vision in perceiving and acting upon the size weight illusion. Plos One, 5(3), e9709. DOI: 10.1371/journal.pone.0009709
  5. Buckingham, G., Ranger, N. S., & Goodale, M. A. (2011). The material-weight illusion induced by expectations alone. Attention, Percepttion, & Psychophysics, 73, 36-41. DOI: 10.3758/s13414-010-0007-4
  6. Dijker, A. J. M. (2008). Why Barbie feels heavier than Ken: The influence of size-based expectancies and social cues on the illusory perception of weight. Cognition, 106(3), 1109-1125. DOI: 10.1016/j.cognition.2007.05.009
  7. Ellis, R. R., & Lederman, S. J. (1993). The role of haptic versus visual volume cues in the size-weight illusion. Perception & Psychophysics, 53(3), 315-324. DOI: 10.3758/bf03205186
  8. Flanagan, J., & Beltzner, M. (2000). Independence of perceptual and sensorimotor predictions in the size-weight illusion. Nature Neuroscience, 3, 737-741. DOI: 10.1038/76701
  9. Jones, L. A. (1986) Perception of force and weight: Therory and research. Psychological Bulletin, 100(1), 29-42. DOI: 10.1037/0033-2909.100.1.29
  10. Han, S. H., Song, M., & Kwahk, J. (1999). A systematic method for analyzing magnitude estimation data. International Journal of Industrial Ergonomics, 23(5-6), 513-524. DOI: 10.1016/S0169-8141(98)00017-1
  11. Jones, L., & Burgess, P. R. (1998). Neural gain changes subserving perceptual acuity. Somatosensory & Motor Research, 15(3), 190-199. DOI: 10.1080/08990229870754
  12. Keppel, G., & Wickens, T. D. (2004). Design and Analysis: A Researcher's Handbook (4th ed.). Pearson Prentice Hall: New Jersey, 249-251.
  13. Kuhtz-Buschbeck, J. P., & Hagenkamp, J. (2020). Cold and heavy: Grasping the temperature-weight illusion. Experimental Brain Research, 238(5), 1107-1117. DOI: 10.1007/s00221-020-05794-y
  14. Lee, Y. J., & Han, K. (2021). Effect of multimodal cues on tactile mental imagery and attitude-purchase intention towards the product. Korean Society for Emotion and Sensibility, 24(3), 41-60. DOI: 10.14695/KJSOS. 2021.24.3.41