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A Study on Estimation of Input Criteria for ESG Performance Index : The Country Level of ESG Index Perspective

국가별 ESG 이행성과지표 투입기준 산정에 관한 연구

  • Received : 2022.05.21
  • Accepted : 2022.06.29
  • Published : 2022.06.30

Abstract

The purpose of this study is to develop a reliable tool that can classify and measure detailed indicators related to the performance of ESG implementation in the country and verify their applicability. Based on World Bank's data as input data, 67 types of ESG-related detailed indicators measured in a total of 239 countries were tested to derive an optimal model that could group detailed indicators into three categories: environment, society, and governance. As a result of the analysis, it was confirmed that a total of 10 detailed indicators had a statistically significant relationship with the country's ESG performance. In addition, the detailed indicators showed a positive correlation with the primary latent variables E, S, and G, and showed a high overall index in the suitability of the model to secure the validity and reliability of variable input. As a result, this study confirmed that several detailed performance indicators constituting ESG can be classified as latent variables, and it can be said that clear criteria for the selection method and input validity of variables were presented.

본 연구의 목적은 국가의 ESG 이행 성과와 유관한 세부 지표들을 분류 및 측정할 수 있는 신뢰성 있는 도구를 개발하여 그 적용 가능성에 대한 타당성을 검증하는 것이다. 투입 데이터로서 World Bank의 자료를 토대로 총 239개의 국가를 대상으로 측정한 67개 종류의 ESG 관련 세부 지표를 대상으로 구조방정식의 확인적요인분석과 경로분석을 시행하여 세부지표들을 환경, 사회, 지배구조의 3가지 부문으로 그룹화할 수 있는 최적 모형 도출을 시도하였다. 분석 결과 총 10개의 세부지표들이 국가의 ESG 이행성과와 통계적으로 유의한 관계가 있음을 확인하였다. 또한 해당 세부지표들은 1차 잠재변수인 E, S, G와 모두 양(+)의 상관관계를 보였으며, 모형의 적합도에서도 전반적으로 높은 지수를 보여 변수투입의 타당성 및 신뢰성을 확보하였다. 결과적으로 본 연구는 ESG를 구성하는 다수의 세부 성과 지표들의 잠재변수로의 분류가 가능함을 확인하였으며, 변수의 선정 방법 및 투입 타당성에 대한 명확한 기준을 제시하였다 할 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2022년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2022S1A5A8052478)

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