DOI QR코드

DOI QR Code

코로나19로 인한 청소년의 생활 변화와 주관적 행복감 연구

A Study on Adolescents' Life Changes and Subjective Happiness resulted from COVID-19 Pandemic

  • 김봉화 (서울한영대학교 사회복지학과)
  • 투고 : 2022.05.27
  • 심사 : 2022.07.02
  • 발행 : 2022.07.31

초록

본 연구의 목적은 코로나19 팬데믹의 사회적 거리두기 일환으로 가정에서의 생활시간 급증, 학교생활의 온라인수업 등 급격한 환경변화에 따른 청소년의 정신적, 신체적, 정서적, 건강상태와 일상 생활의 변화 등이 어느 정도 나타나고 있는지를 파악하고 이러한 변화가 청소년들이 느끼는 주관적 행복감에 영향을 미치는지를 알아보고자 한다. 이는 코로나 상황이 장기화됨으로서 이와 같은 상황에 대비한 청소년들의 건강과 행복감을 향상시키기 위한 정책적 전략을 제시하고 과제를 제안하고자한다. 본 연구의 대상은 경기도 지역 9~23세까지의 270명이다. 통계방법으로는 기술통계, 빈도분석, t-검정, 교차분석, 다중회귀분석 검증방법을 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 코로나 19 펜데믹으로 인한 사회적 거리두기 상황에 놓여있는 청소년들의 주관적 행복감은 전체평균 3.94로 대체로 행복하다고 느끼고 있었다. 둘째, 코로나 19로 인한 개인의 일상 변화는 대외적 활동은 감소하는 대신 디지털기기 사용 시간이 증가하고, 이에 따라 수면시간이 줄어들었다. 셋째, 청소년들이 코로나 19 상황에서 가장 힘들어하는 부분은 감염 위험에 대한 걱정이 가장 많았고, 사회적 거리두기 등으로 인한 주변과의 단절에 대해 우려하는 경우가 많았다. 넷째, 일상생활 변화에 대한 연령별 차이를 보면 연령대가 낮을수록 평일 등교하지 않는 날에도 식사를 잘 한다고 응답하였고 반면 연령이 높을수록 식사를 제때 하지 않는 불규칙적인 생활을 보였다. 끝으로 본 연구결과를 토대로 코로나 19 펜데믹 상황에서 청소년들의 행복감 영향요인 검증을 통하여 재난 상황에서의 청소년들의 행복감을 위한 이론적 및 실천적 논의와 함의를 제시하였다.

This study aimed to firstly, understand how adolescents' mental, physical, sentimental, and health status and daily life have changed due to drastic environmental changes resulted from spending more time at home and taking online classes as a part of social distancing in the COVID-19 pandemic and secondly, identify how such changes influenced their subjective happiness. In conclusion, this study provided theoretical and practical discussion and implications for adolescents' happiness in disaster situation based on adolescent happiness influence factors.

키워드

과제정보

이 논문은 2021년 서울한영대학교 연구지원에 의하여 연구되었음.

참고문헌

  1. Mi-jeong Jin, Mi-ae Seong, Seo-hee Son, Jaeeon Yoo, Jae-rim Lee, Young-eun Jang (2020). Changes in family life and family relationships and stress due to the spread of COVID-19. Family and Environment Research, 58(3), 447-461. https://doi.org/10.6115/fer.2020.032
  2. Shim Min-young (2020). Mental health issues related to COVID-19. Journal of the Korean Society of Internal Medicine, 95(6),360-363.
  3. Belfer, M. L.(2005). Child and adolescent mental health around the world: Challenges for progress. Journal of Indian Association for Child and Adolescent Mental Health, 1(1), 1-6. https://doi.org/10.1177/0973134220050103
  4. Jinmi Kim (2019). Analysis of factors affecting happiness in elementary school students. The Korean Journal of Education Research, 40(3), 161-180.
  5. Daly, M. C., & Wilson, D. J.(2009). Happiness, unhappiness, and suicide: An empirical assessment. Journal of the European Economic Association, 7(2-3), 539-549. https://doi.org/10.1162/JEEA.2009.7.2-3.539
  6. Lucas, R. E.(2007). Adaptation and the set-point model of subjective well-being: Does happiness change after major life events?.Current Directions in Psychological Science, 16(2), 75-79. https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2007.00479.x
  7. Hee-Sam Kim (2020). Why do we go to school?: Effect of online semester on college freshmen. Educational Methods Research, 32(4), 651-678.
  8. Eunseol Jin (2012). The effect of participation motivation and satisfaction in youth activities on happiness. Chung-Ang University graduate school doctoral thesis.
  9. Yong-Jun Kwon, Hyun-Jung Yoon (2020). Structural relationship analysis of variables related to the happiness of adolescents: a comparison between groups according to whether or not they experienced delinquency. Korean Youth Study, 31(1), 183-210. https://doi.org/10.14816/sky.2020.31.1.183
  10. Ki-soon Lee (2020). Youth Counseling Issue Paper No.2. Busan: Korea Youth Counseling and Welfare Development Institute.
  11. Ghosh, R., Dubey, M. J., Chatterjee, S., & Dubey, S.(2020). Impact of COVID-19 on children:special focus on the psychosocial aspect. Minerva Pediatrica, 72(3), 226-235.
  12. Gyeonggi-do (2020), Gyeonggi-do Youth Livelihood Survey
  13. Gwangmyeong City Youth Foundation, Gwangmyeong City Youth Counseling Welfare Center (2020). A study on the needs, perceptions and expectations of youth counseling for youths and their guardians in Gwangmyeong.
  14. Ik-Joong Jeong, Su-Jin Lee, and Hee-Joo Kang (2020). Changes in daily life and emotional state of children due to COVID-19. Korean Child Welfare Studies, 69(4), 59-90. https://doi.org/10.24300/jkscw.2020.12.69.4.59
  15. Diener, E. (1994). Assessing subjective wellbeing: Progress and opportunities. Social Indicators Research, 31, 103-157. https://doi.org/10.1007/BF01207052
  16. Eun-guk Seo, Jae-sun Koo (2011). Development and validation of the shortened happiness scale (COMOSWB). Journal of the Korean Psychological Association: Society and Personality, 25(1), 96-114.
  17. Lee Mi-ri (2003). Diversity of adolescent euphoria levels according to daily context changes. Journal of the Korean Psychological Association: Development, 16(4), 193-20.
  18. Myeong-so Kim, Hye-won Kim, Gyeong-ho Cha, Ji-young Lim, Young-seok Han (2003). Exploring the components of a happy life for Korean adults and developing measures. Journal of the Korean Psychological Association: Health, 8(2), 415-442.