초록
정보통신기술의 발전으로 국경의 구분이 없어지고, 소비자의 니즈가 다양화되게 됨에 따라 해외직구라는 새로운 소비 형태가 등장하고, 지난 수 년간 성장세를 보이고 있다. 본 연구에서는 해외직구의 다양한 유형 중 가장 보편적인 구매대행 서비스에 대하여, 해외직구 플랫폼이 지니는 콘텐츠 속성과 물류적 속성이 소비자의 지각된 가치와 구매의도에 미치는 실증연구를 시행하였다. 해외직구와 관련한 정보탐색 경험이 있는 국내 남녀 성인 소비자 273명을 통해 자료를 수집하고, 통계적 분석을 시행한 결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 해외직구 콘텐츠 속성과 물류 속성 중 콘텐츠의 매력성만이 소비자의 지각된 가치에 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 소비자의 지각된 가치는 모두 구매의도로 연결되었으나, 이들 중 감각적 가치가 더욱 큰 영향력을 지녔다. 이러한 연구 결과를 통해, 해외직구 서비스 대행자들의 웹/앱 콘텐츠에서 매력성을 배가시켜야 하며, 변화한 소비자의 니즈에 맞도록 감각적 소비경험을 불러일으킬 수 있는 서비스의 질적 제고를 제안하였다.
With the development of information and communication technology, borders are removed and consumer needs are diversified, so a new consumption form called overseas direct purchase has emerged and has been growing over the past few years. In this study, for the most common purchasing agency service among various types of overseas direct purchase, an empirical study was conducted on the effects of the content and logistics attributes of the overseas direct purchase platform on the perceived value and purchase intention of consumers. Data were collected from 273 domestic male and female adult consumers who had experience in information search related to overseas direct purchase, and the results of statistical analysis were summarized as follows. First, among the attributes of overseas direct purchase content and logistics attributes, only the attractiveness of content had a significant effect on the perceived value of consumers. Second, all perceived values of consumers were linked to purchase intentions, but among them, sensory values had a greater influence. Through these research results, it is suggested to increase the attractiveness of the web/app contents of overseas direct purchase service agents, and to improve the quality of services that can arouse sensory consumption experiences to meet the changing needs of consumers.