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Meanings of Family Reproduced by the Real Entertainment Program

리얼 예능 프로그램 <삼시세끼>가 재현한 가족에 관한 연구

  • 전미경 (동국대학교 사범대학 가정교육과) ;
  • 이정원 (동국대학교 대학원 가정학과) ;
  • 김지욱 (동국대학교 대학원 가정학과)
  • Received : 2022.02.08
  • Accepted : 2022.03.30
  • Published : 2022.05.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the family reproduced by fishing village episode 1. (삼시세끼, three meals a day), which attempted a new type of entertainment termed an experiential real entertainment documentary, was produced in a total of nine episodes from October 2014 to March 2015. This study analyzed fishing village episode 1, which was aired in 2015 and obtained the highest ratings, using narrative analysis. The development of was consistently structured in the order of 'wake up - free time - breakfast - lunch - dinner - rest - sleep'. The character construction of the characters was created through the arrangement of a main space and a main role for each of the characters. Also, the characters were in relationships through which they became the background of each other. Therefore, in the family reproduced by , a mother without a father and a father without a mother are impossible. Despite that all the cast members were male, the subtitles constantly gave them the roles of 'housewife/wife/mother', 'father/husband/dad', and 'son', while actively blocking the image of a homosexual family. The family created as such was a family with children, a family with both mother and father, a heterosexual family, and a nuclear family. As a result, reproduced the typical modern family, normal family, and standard family.

이 연구의 목적은 <삼시세끼> 어촌편 1이 재현한 가족을 살펴보는 것으로, 이야기 전개구성과 등장인물의 관계 특성을 서사분석을 활용해 분석하였다. <삼시세끼>는 '기상-자유시간-아침-점심-저녁-휴식-취침'의 비교적 단순한 전개구성을 보였다. 각 등장인물에게는 주된 공간과 역할을 배치함으로써 '차줌마', '바깥양반', '호주니'의 캐릭터를 완성해갔다. 출연진이 모두 남성임에도 이들에게는 아내/주부/엄마, 남편/가장/아빠, 아들의 가족지위가 부여되었고, 매우 고정된 감정과 획일적 행동의 가족실천이 탄탄한 관계구조 속에서 반복되었다. 동시에 유자녀 가족, 양부모 가족, 이성애가족, 핵가족이라는 전형적 근대가족, 정상가족, 표준가족을 연출하였다. 즉 <삼시세끼>는 스위트 홈의 표상을 적극 차용해 정상가족 이데올로기를 강화시켰다.

Keywords

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