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Continuance Use Intention of Voice Commerce Using the Value-attitude-behavior Model

가치-태도-행동 모델에 기반한 음성 쇼핑 지속이용의도에 관한 연구

  • 김효정 (호서대학교 산업심리학과)
  • Received : 2022.02.15
  • Accepted : 2022.03.25
  • Published : 2022.05.28

Abstract

Voice technology allows consumers to make purchases through smart devices, and the interest in voice-driven conversational commerce has significantly expanded. In this study, we explored the continuance use intention of voice commerce, and the adoption of a value-attitude-behavior model. An online survey was conducted on 360 individuals who used an artificial intelligence assistant device in a voice commerce environment. We used Amos 23.0 and SPSS 25.0 for descriptive, confirmatory, and structural equation modeling analyses. These results indicated that functional value was the highest influencing variable on satisfaction of voice commerce, while social, emotional, and epistemic values significantly influenced it as well. Additionally, satisfaction of voice commerce significantly influenced the continuance use intention of voice commerce. These findings could help us understand the characteristics of voice commerce users and the diversity value in voice commerce environment.

인간과 정보기기간 대화를 통해 물품을 구매하는 음성 쇼핑에 대한 관심이 증가하고 있다. 본 연구는 가치-태도-행동 모델을 활용하여 음성 쇼핑 지속이용의도에 미치는 영향 요인들을 살펴보았다. 인공지능 비서를 이용해 음성 쇼핑을 이용하고 있는 20-40대 소비자들을 대상으로 온라인 조사를 실시하였고, 총 360명의 응답 자료가 분석에 사용되었다. 데이터 분석을 위해 SPSS 25.0과 Amos 23.0 프로그램을 이용하였고, 기술통계분석, 확인적요인분석, 그리고 구조모형분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 기능적 가치가 음성 쇼핑에 대한 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 사회적 가치, 감성적 가치, 그리고 진귀적 가치가 음성 쇼핑에 대한 만족도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 음성 쇼핑의 만족도가 지속이용의도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구의 결과는 음성 쇼핑 이용자들에 대한 특성을 파악하고, 음성 쇼핑에서 추구되는 다양한 가치를 이해하는데 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2021년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 인문사회분야 신진연구자지원사업의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2021S1A5A8064298)

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