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Relationship between Psychological Characteristics of YouTube Viewers and Purchase Intention after Watching Videos: Effect of Product Type

유튜브 시청자의 심리적 특성과 영상 시청 후 구매 의도의 관계 : 제품 유형의 영향

  • Received : 2022.02.28
  • Accepted : 2022.03.30
  • Published : 2022.04.28

Abstract

This study focused on the psychological characteristics of viewers watching the video, the effect of the variables of the viewer's self-control and impulsiveness level on the purchase intention was examined. In addition, the relationship between viewers' psychological characteristics and product types was also examined, reflecting that the factors that viewers consider in the purchase decision-making process may vary depending on the product type. As a result of conducting a survey of a total of 214 people, it was confirmed that the group with a low level of self-control or high impulsiveness had a higher purchase intention after watching YouTube videos on specific products than the group without. In addition, it was confirmed that the effect was same when utilitarian product purchase situation is given.

본 연구는 온라인 플랫폼을 통하여 표적 시장과 홍보 메시지의 수용자를 특정할 수 있다는 특성을 고려하여 유튜브 영상을 시청하는 시청자의 심리적 특성에 집중하여 시청자의 자기조절과 충동성 수준이라는 변수가 구매 의도에 미치는 영향을 살펴보았다. 또한 제품 유형에 따라 객관적인 정보 탐색의 중요성이 달라질 수 있으며 이러한 점이 심리적 특성과 관련이 있을 수 있다는 점을 고려하여, 시청자의 심리적 특성과 제품 유형의 관계 역시 함께 살펴보았다. 총 214 명을 대상으로 설문 연구를 진행한 결과, 자기조절 수준이 낮거나 충동성이 높은 집단이 그렇지 않은 집단보다 특정한 제품에 대한 유튜브 영상을 시청한 후의 구매의도가 높다는 것이 확인되었다. 또한, 제품의 구매 과정에서 객관적인 정보의 탐색이 중요한 실용적 제품의 구매 상황일 때 그 효과가 동일하게 나타나는 것으로 확인되었다. 본 연구를 통해 기업이 마케팅 메시지를 수용하는 소비자들의 개인적인 심리적 특성을 활용한다면 보다 효과적인 마케팅 활동을 진행할 수 있다는 것을 확인하였다.

Keywords

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