References
- D. M. Lambert and M. C. Cooper, "Issues in supply chain management," Industrial Marketing Management, Vol.29, No.1, pp.65-83, 2000. https://doi.org/10.1016/S0019-8501(99)00113-3
- 이정화, 중소기업 관점에서 기업간 동반성장 활동이 협력성과에 미치는 영향, 충북대학교, 박사학위논문, 2017.
- U. Akinc, "Selecting a set of vendors in a manufacturing environment," Journal of Operations Management, Vol.11, No.2, pp.107-122, 1993. https://doi.org/10.1016/0272-6963(93)90018-K
- F. Sahin and E. P. Robinson, "Flow coordination and information sharing in supply chains: review, implications, and directions for future research," Decision Sciences, Vol.33, No.4, pp.505-536, 2002. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.2002.tb01654.x
- P. Ghemawat, M. E. Porter, and R. A. Rawlinson, "Patterns of international coalition activity," Competition in Global Industries, pp.345-366, 1986.
- P. S. Ring and A. H. Van de Ven, "Developmental processes of cooperative interorganizational relationships," Academy of Management Review, Vol.19, No.1, pp.90-118, 1994. https://doi.org/10.2307/258836
- L. M. Ellram, "Partnering pitfalls and success factors," International Journal of Purchasing and Materials Management, Vol.31, No.1, pp.35-44, 1995. https://doi.org/10.1111/j.1745-493X.1995.tb00201.x
- 홍은영, 최종인, "산학협력 지속가능성에 영향을 주는 요인에 관한 연구: 산학협력관계강도와 장애의 극복을 중심으로," 한국산학기술학회 논문지, 제19권, 제3호, pp.410-422, 2018.
- 중소기업청, 중소기업중앙회, 중소기업 실태조사 결과: 제조업, 중소기업청, 2015.
- 김범석, 하승인, 민재형, "비모수 방법을 이용한 SCM 현금화주기와 동반성장과의 관계," 로지스틱스연구, 제21권, 제1호, pp.35-49, 2013. https://doi.org/10.15735/KLS.2013.21.1.003
- 김향미, 유경옥, 김재욱, "동반성장노력에 대한 지각차이가 관계가치 및 성과에 미치는 영향에 관한 연구: 대.중소기업 간의 차이 비교를 중심으로," 마케팅연구, 제30권, 제3호, pp.1-21, 2015.
- 박승욱, 이돈희, 이형재, "대기업의 1.2 차 협력사 간의 사회적 자본 형성이 1 차 협력사의 동반성장 의지와 기업성과에 미치는 영향," 한국생산관리학회지, 제24권, 제4호, pp.513-535, 2013. https://doi.org/10.21131/KOPOMS.24.4.201312.513
- 이재삼, "4차 산업혁명 시대에 있어서 과학기술의 발전을 통한 국가경쟁력 강화 방안 연구," 원광법학, 제35권, 제4호, pp.179-207, 2019.
- J. Mohr and R. Spekman, "Characteristics of partnership success: Partnership attributes, communication behavior, and conflict resolution techniques," Strategic Management Journal, Vol.15, No.2, pp.135-152, 1994. https://doi.org/10.1002/smj.4250150205
- M. Cao and Q. Zhang, "Supply chain collaboration: Impact on collaborative advantage and firm performance," Journal of Operations Management, Vol.29, No.3, pp.163-180, 2011. https://doi.org/10.1016/j.jom.2010.12.008
- J. P. Meyer, T. E. Becker, and C. Vandenberghe, "Employ commitment and motivation; A conceptual analysis and integrative model," Journal of Applied Psychology, Vol.89, No.6, pp.991-1007, 2004. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.6.991
- 양인준, 대기업 영업.마케팅 직무 근로자의 혁신적 업무행동과 경력개발지원, 자기주도성, 다중몰입 및 학습문화의 구조적 관계, 서울대학교, 박사학위논문, 2019.
- 민경진, 종업원의 보상시스템 인식과 목표설정 특성이 목표 몰입을 통하여 경영성과에 미치는 영향, 계명대학교, 박사학위논문, 2017.
- H. J. Klein, J. C. Molloy, and C. T. Brinsfield, "Reconceptualizing workplace commitment to redress a stretched construct: Revisiting assumptions and removing confounds," Academy of Management Review, Vol.37, No.1, pp.130-151, 2012. https://doi.org/10.5465/arma.2010.0018
- R. W. Palmatier, R. P. Dant, D. Grewal, and K. R. Evans, "Factors influencing the effectiveness of relationship marketing: A meta-analysis," Journal of Marketing, Vol.70, No.4, pp.136-153, 2006. https://doi.org/10.1509/jmkg.70.4.136
- J. P. Cannon, P. M. Doney, M. R. Mullen, and K. J. Petersen, "Building long-term orientation in buyer-supplier relationships: The moderating role of culture," Journal of Operations Management, Vol.28, No.6, pp.506-521, 2010. https://doi.org/10.1016/j.jom.2010.02.002
- 김영길, 박정수, 서승범, "공급사슬 CSR 실행, 상생협력과 기업성과 간의 관계에 대한 연구: 중국 기업을 중심으로," 한국 SCM 학회지, 제19권, 제1호, pp.71-80, 2019.
- S. Ganesan, "Determinants of long-term orientation in buyer-seller relationships," Journal of Marketing, Vol.58, No.2, pp.1-19, 1994. https://doi.org/10.2307/1252265
- M. H. Morris and D. F. Kuratko, Corporate entrepreneurship: Entrepreneurial development within organizations, South-Western Pub., 2002.
- G. T. Lumpkin and G. G. Dess, "Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance," Academy of Management Review, Vol.21, No.1, pp.135-172, 1996. https://doi.org/10.5465/AMR.1996.9602161568
- C. Styles and R. G. Seymour, "Opportunities for marketing researchers in international entrepreneurship," International Marketing Review, Vol.23, No.2, pp.126-145, 2006. https://doi.org/10.1108/02651330610660056
- D. Miller, "The correlatives of entrepreneurship in three types of firms," Management Science, Vol.29, No.7, pp.770-791, 1983. https://doi.org/10.1287/mnsc.29.7.770
- 김형주, 전인오, "사회적 기업가정신에 대한 사회적 자본의 매개효과가 사회적 성과에 미치는 영향," 벤처창업연구, 제12권, 제5호, pp.55-66, 2017. https://doi.org/10.16972/APJBVE.12.5.201710.55
- 반완호, "중소기업의 동반성장 전략과 기업성과의 인과 관계," 한국산학기술학회 논문지, 제19권, 제12호, pp.552-560, 2018.
- 김지연, 중소기업의 대기업과의 협력이 기업성과에 미치는 영향: 기업가정신과 시장지향성의 조절효과를 중심으로, 숭실대학교, 박사학위논문, 2013.
- R. M. Morgan and S. D. Hunt, "The commitment-trust theory of relationship marketing," Journal of Marketing, Vol.58, No.3, pp.20-38, 1994. https://doi.org/10.2307/1252308
- S. D. Jap and S. Ganesan, "Control mechanisms and the relationship life cycle: Implications for safeguarding specific investments and developing commitment," Journal of Marketing Research, Vol.37, No.2, pp.227-245, 2000. https://doi.org/10.1509/jmkr.37.2.227.18735
- 김영수, 김지연, "중소기업의 대기업과의 협력이 기업성과에 미치는 영향: 기업가정신과 시장지향성의 조절효과를 중심으로," 기업경영연구, 제20권, 제2호, pp.169-190, 2013.
- 장현영, 김병근, "기업가적 지향성과 기업 역량이 성과에 미치는 영향: 환경 적대성의 조절효과," 경영교육연구, 제32권, 제2호, pp.89-116, 2017.
- 정의성, 중소기업의 기술혁신이 경영성과에 미치는 영향: 흡수역량의 매개효과와 기업가적 지향성의 조절효과 중심으로, 강원대학교, 박사학위논문, 2019.
- M. A. Lejeune and N. Yakova, "On characterizing the 4 C's in supply chain management," Journal of Operations Management, Journal of Operations Management, Vol.23, No.1, pp.81-100, 2005. https://doi.org/10.1016/j.jom.2004.09.004
- R. Angeles and R. Nath, "Partner congruence in electronic data interchange (EDI)-enabled relationships," Journal of Business Logistics, Vol.22, No.2, pp.109-127, 2001. https://doi.org/10.1002/j.2158-1592.2001.tb00006.x
- G. D. Bhatt and V. Grover, "Types of information technology capabilities and their role in competitive advantage: An empirical study," Journal of Management Information Systems, Vol.22, No.2, pp.253-277, 2005. https://doi.org/10.1080/07421222.2005.11045844
- A. Malhotra, S. Gosain, and O. A. E. Sawy, "Absorptive capacity configurations in supply chains: Gearing for partner-enabled market knowledge creation," MIS quarterly, pp.145-187, 2005.
- S. X. Doyle and G. T. Roth, "Selling and sales management in action: The use of insight coaching to improve relationship selling," Journal of Personal Selling & Sales Management, Vol.12, No.1, pp.59-64, 1992. https://doi.org/10.1080/08853134.1992.10753898
- H. Sujan, M. Sujan, and J. R. Bettman, "Knowledge structure differences between more effective and less effective salespeople," Journal of Marketing Research, Vol.25, No.1, pp.81-86, 1988. https://doi.org/10.2307/3172927
- 이수형, 이재록, 양희진, "관계형성유지에 대한 신뢰와 만족의 매개역할에 관한 연구," 마케팅 관리연구, 제6권, 제1호, pp.1-32, 2001.
- L. A. Crosby, K. R. Evans, and D. Cowles, "Relationship quality in services selling: An interpersonal influence perspective," Journal of Marketing, Vol.54, No.3, pp.68-81, 1990. https://doi.org/10.2307/1251817
- 정정일, 관계마케팅 요인과 관계품질 그리고 점포충성도와의 관계: 소매점을 중심으로, 계명대학교, 박사학위논문, 2005.
- V. Manthou, M. Vlachopoulou, and D. Folinas, "Virtual e-Chain (VeC) model for supply chain collaboration," International Journal of Production Economics, Vol.87, No.3, pp.241-250, 2004. https://doi.org/10.1016/S0925-5273(03)00218-4
- T. M. Simatupang and R. Sridharan, "The collaboration index: a measure for supply chain collaboration," International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol.35, No.1, pp.44-62, 2005. https://doi.org/10.1108/09600030510577421
- 이장우, 강용운, "대-중소기업간 협력이 기술혁신 성과에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구," 중소기업연구, 제28권, 제3호, pp.243-268, 2006.
- J. R. Hollenbeck, C. R. Williams, and H. J. Klein, "An empirical examination of the antecedents of commitment to difficult goals," Journal of Applied Psychology, Vol.74, No.1, pp.18-23, 1989. https://doi.org/10.1037//0021-9010.74.1.18
- 이은숙, 목표설정 참여와 목표 몰입이 경영성과에 미치는 영향, 계명대학교, 박사학위논문, 2016.
- 정갑연, "베트남 호텔 종사원의 고객지향성이 라포르를 통해 관계지속성에 미치는 영향," 상업교육연구, 제35권, 제3호, pp.61-85, 2021. https://doi.org/10.34274/KRABE.2021.35.3.003
- 주철근, 중소기업의 조직문화가 경영성과에 미치는 영향에 관한 실증연구: 기업가지향성과 시장지향성의 매개효과 및 네트워크와 환경격변성의 조절효과 중심으로, 호서대학교, 박사학위논문, 2017.
- 홍세희, 정송, "회귀분석과 구조방정식 모형에서의 상호작용효과 검증: 이론과 절차," 인간발달연구, 제21권, pp.1-24, 2014.
- 이학식, 구조방정식 모형분석과 AMOS 24, 서울: 집현재, 2017.
- R. M. Baron and D. A. Kenny, "The moderator -mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173