Acknowledgement
본 연구는 MBC재단 방송문화진흥회 지원을 받아 수행되었습니다.
References
- 한국콘텐츠진흥원, "인간, 콘텐츠 그리고 4차 산업혁명: 변화와 대응," KOCCA 포커스 17-03호, 2017.
- PwC, "Global entertainment and media outlook: 2019-2023," 2019.
- Statista, Statista statistics, 2020.
- https://expandedramblings.com/index.php/netflix_statistics-facts/
- 김대한, 박남기, "OTT 서비스 이용자의 이용 동기가 이용 만족과 지속사용의사에 미치는 영향," 방송통신연구, 제93권, pp.77-110, 2016.
- J. Cha, "Predictors of television and online video platform use: A coexistence model of old and new video platforms," Telematics and Informatics, Vol.30, No.4, pp.296-310, 2013. https://doi.org/10.1016/j.tele.2013.01.001
- 김영주, "OTT 서비스 확산이 콘텐츠 생산, 유통, 소비에 미친 영향에 관한 연구," 방송문화연구, 제27권, 제1호, pp.75-102, 2015 https://doi.org/10.22854/SBC.2015.27.1.75
- 김대원, 김수원, 김성철, "OTT 서비스 도입 전후 해외방송사업자의 콘텐츠 전략에 대한 비교 분석," 정보사회와 미디어, 제17권, 제2호, pp.149-170, 2016.
- Statista, Netflix surpasses major cable providers in the U.S., 2017
- https://www.foxbusiness.com/markets/netflix-could-have-twice-as-many-u-s-subscribers-as-cable-within-5-years, 2021.12.1
- https://www.digitaltveurope.com/2017/11/24/ovum-us-svod-to-more-than-double-pay-tv-by-2022, 2021.12.1.
- M. McCombs, "Mass media in the marketplace," Journalism Monographs, Vol.24, pp.1-104, 1972.
- 조재희, "스마트폰 어플리케이션과 기존미디어 사이의 대체 혹은 보완 관계: 성별과 세대 차이를 중심으로," 한국언론학보, 제58권, 제3호, pp.87-110, 2014.
- M. Dutta-Bergman, "Complementarity in consumption of news types across traditional and new media," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.48, pp.41-60, 2004. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4801_3
- 이상원, 디지털 트랜스포메이션과 동영상 OTT 산업, 한울 아카데미, 2020.
- S. Lee, S. Lee, H. Joo, and Y. Nam, "Examining factors influencing early paid Over-The-Top video streaming market growth: A cross-country empirical study," Sustainability, Vol.13, p.5702, 2021. https://doi.org/10.3390/su13105702
- Statista, Statista statistics, 2019.
- 이상원, 이선미, "디지털 플랫폼을 통한 뉴스 이용 확산에 관한 경험 연구," 정보사회와 미디어, 제17권, 제3호, pp.129-147, 2016.
- 박원기, 국내외 광고시장 변동 상황 분석 및 중장기 전망 연구, 방송통신위원회, 2016.
- J. Wareham and A. Levy, "Who will be the adopters of 3G mobile computing devices?: A probit estimation of mobile telecom diffusion," Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, Vol.12, No.2, pp.161-174, 2002. https://doi.org/10.1207/S15327744JOCE1202_04