Abstract
In the food market, kiosks are rapidly expanding. The kiosk improves the in-store consumer experience and economic prosperity of businesses. This research explores the continuance use intention of kiosks via a post-acceptance model with four antecedent variables: perceived usefulness, perceived ease of use, confirmation, and satisfaction. An online survey was conducted with 420 senior consumers, aged 50-70, who have experienced kiosk services. This study used SPSS 25.0 for descriptive analysis and Amos 23.0 for confirmatory factor anlysis, structural equation analysis, and mediate the effect of the bootstrapping method. The following results were obtained. First, perceived usefulness and confirmation significantly influenced satisfaction with kiosks. Second, perceived usefulness and satisfaction significantly influenced continuance use intention. Third, satisfaction mediated the relationship between perceived usefulness and continuance use intention. Fourth, satisfaction mediated the relationship between confirmation and continuance use intention. These findings enhanced the understanding of seniors' attitude and response to kiosk services.
비대면 서비스가 보편화 되면서 키오스크가 외식업 분야에서 중요한 서비스 채널로 주목을 받고 있다. 본 연구는 외식업체를 중심으로 확산되고 있는 키오스크 이용 경험이 있는 시니어들을 대상으로 지속 이용 의도에 영향을 미치는 선행 요인들을 살펴보았다. 50-70대 시니어들을 대상으로 온라인 조사를 실시하였으며, 총 420명의 응답 자료가 최종 분석에 사용되었다. SPSS 25.0과 Amos 23.0을 이용하여 빈도분석, 기술통계분석, 확인적 요인분석, 구조 모형 분석을 실시하였고, 매개효과를 검정하기 위해 부트스트래핑 방법을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 키오스크의 인지된 유용성, 기대 일치가 키오스크에 대한 만족도를 증가시키는 것으로 나타났다. 둘째, 키오스크의 인지된 유용성과 만족도가 키오스크에 대한 지속 이용 의도를 향상시키는 것으로 나타났다. 셋째, 키오스크의 만족도가 인지된 유용성이 키오스크에 대한 지속 이용 의도에 미치는 영향력을 매개하는 것으로 나타났다. 넷째, 키오스크의 만족도가 기대 일치가 키오스크에 대한 지속 이용 의도에 미치는 영향력을 매개하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 키오스크를 수용한 시니어들의 긍정적 반응을 이해하고, 시니어들을 배려한 키오스크 이용 환경을 구축하는데 기여할 수 있을 것이다.