참고문헌
- Adeniran, T. V. and K. A. Johnston(2016), "The Impacts of ICT Utilisation and Dynamic Capabilities on the Competitive Advantage of South African SMEs," International Journal of Information Technology and Management, 15(1), 59-89. https://doi.org/10.1504/IJITM.2016.073915
- Agbenyegah, A.T., L-K.J. Zogli, B. Dlamini, N. E. M, Mofokeng and M. M. Kabange(2022), "Ambient Situation and Customer Satisfaction in Restaurant Businesses: A Management Perspective," African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 11(2), 394-408.
- Agustina, T., G. Candrarin and A. Manan(2017), "MSMEs Challenges in Phenomena of Disruption Era," Journal of Economics and Sustainable Development, 8(21), 116-121.
- Apasrawirote, D., K. Yawised and P. Muneesawang(2022), "Digital Marketing Capability: The Mystery of Business Capabilities," Marketing Intelligence & Planning, 40(4), 477-496. https://doi.org/10.1108/MIP-11-2021-0399
- Chaudhuri, A., N. Subramanian and M. Dora(2022), "Circular Economy and Digital Capabilities of SMEs for Providing Value to Customers: Combined Resource-based View and Ambidexterity Perspective," Journal of Business Research, 142, 32-44. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.12.039
- Miguel, P.M.d., C. De-Pablos-Heredero, J. L. Montes and A. Garcia(2022), "Impact of Dynamic Capabilities on Customer Satisfaction through Digital Transformation in the Automotive Sector," Sustainability, 14, doi.org/10.3390/su14084772
- Elisa, H, P., M. Fakhri and M. Pradana(2022), "The Moderating Effect of Social Media Use in Impulsive Buying of Personal Protective Equipments during the COVID-19 Pandemic," Cogent Social Sciences, 8(1), DOI: 10.1080/23311886.2022.2062094
- Gono, S., G. Harindranath and G. B. Ozcan(2016), "The Adoption and Impact of ICT in South African SMEs," Strategic Change, 25(6), 717-734. https://doi.org/10.1002/jsc.2103
- Hayes, A. H.(2022), Introduction to Mediation, Moderation and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach., New York, NY: The Guilford Press.
- Heredia, J., M. Castillo-Vergara, C. Geldes and F. M. C. Gamarra(2022), "How Do Digital Capabilities Affect Firm Performance? The Mediating Role of Technological Capabilities in the New Normal," Journal of Innovation& Knowledge, 7, https://doi.org/10.1016/j.jik.2022.100171.
- Jafar, R. N. S., S. Geng, W. Ahmad and B. Niu(2019),"Social Media Usage and Employee's Job Performance ;The Moderating Role of Social Media Rules," Industrial Management & Data Systems, 119(9), 1908-1925. https://doi.org/10.1108/IMDS-02-2019-0090
- Mohammadyari, S. and H. Singh(2015), "Understanding the Effect of E-Learning on Individual Performance: The Role of Digital Literacy," Computers & Education, 82, 11-25. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.025
- Rotileanu, A.(2020), "The Customer's Path Impact in Customer Satisfaction," Business Management Dynamics, 9(8), 27-34.
- Rupeika-Apoga, R., K. Petrovska and L. Bule(2022), "The Effect of Digital Orientation and Digital Capability on Digital Transformation of SMEs during the COVID-19 Pandemic," Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerece Research, 17, 669-685. https://doi.org/10.3390/jtaer17020035
- Setiyaningtiyas, N. and Hartutik(2022), Transformational Leadership of Kindergarten School Principal Based on Integrity, Professionality, and Entrepreneurship," Jurnal Kependidikan, 8(3), 680-688.
- Wedin, A. and H. Dalarna(2021), "Teacher Professionality at a Time of Mobility: Positioning Teachers in the Language Introduction Programme in Sweden," Journal of Applied Language Studies, 15(2), 1-18. https://doi.org/10.47862/apples.98324
- 강광민, 김형철(2022), "소상공인의 디지털 역량이 경영성과에 미치는 영향," 기업경영리뷰, 13(1), 37-52.
- 강경란, 박철우(2021), "대학생들의 기업가정신 디지털역량과 금융이해력이 창업인식에 미치는 영향 연구," 한국창업학회지, 16(4), 164-184 https://doi.org/10.24878/TKES.2021.16.4.164
- 경성림, 김용호(2022), "창업가의 디지털 역량이 창업기업의 지속가능성에 미치는 영향: 창업가 혁신성의 매개효과를 중심으로," Journal of Digital Convergence, 20(4), 405-410. https://doi.org/10.14400/JDC.2022.20.4.405
- 김영문, 강태균(2018), "소상공인에 대한 정부지원제도가 소상공인 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구: 전북지역 소상공인에 대한 분석 결과," 한국창업학회지, 13(3), 1-27. https://doi.org/10.24878/TKES.2018.13.3.1
- 김춘호(2022), "대학생의 디지털역량이 창업기회 역량에 미치는 영향에 관한 연구- 사회적 네트워크의 조절효과," 한국창업학회지, 17(4), 97-121. https://doi.org/10.24878/TKES.2022.17.4.97
- 김형철(2021), "창업가의 디지털 역량이 인지된 창업성과에 미치는 영향," 한국경영학회 융합학술대회논집, 604-620.
- 남영재, 이걸재(2015), "의료관광 서비스 종사자의 전문성 인식이 직무만족과 고객지향성에 미치는 영향," 경영교육 연구, 30(6), 595-613.
- 박태영, 이석원, 정기순(2017), "부동산 중개서비스의 고객만족도 결정요인에 관한 연구," 부동산경영, 16, 265-292.
- 손성보, 손상희(2020), "청소년소비자의 1인 미디어 이용동기와 상호작용이 구매압박감에 미치는 영향: 몰입의 매개 효과와 미디어리터러시의 조절효과를 중심으로," 소비자정책교육연구, 16(1), 135-161.
- 손정미(2012), "MICE산업 종사자의 직업전문성이 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구," 컨벤션연구, 12(2), 47-65.
- 송정헌, 하규수(2022), "소상공인의 역량과 정부지원 서비스가 성과에 미치는 영향: 자기효능감의 매개효과를 중심으로," 벤처창업연구, 17(2), 129-140. https://doi.org/10.16972/APJBVE.17.2.202204.129
- 송주완(2020), "소규모 외식업체의 경영자 특성과 경영환경이 인지적 경영성과에 미치는 영향," 한국외식산업학회지, 16(1), 157-174. https://doi.org/10.22509/KFSA.2020.16.1.011
- 신지민, 강희경(2021), "소상공인의 창업가 특성과 시장 특성이 디지털 리터러시를 매개로 사업성과에 미치는 영향," 벤처창업연구, 16(5), 75-89. https://doi.org/10.16972/APJBVE.16.5.202110.75
- 우종필(2022), 구조방정식모델 개념과 이해. 서울: 한나래.
- 이동길, 유연우(2017), "국내 전통산업 소상공인의 디지털 전환의도에 미치는 영향," 산업경영시스템학회지, 40(4), 67-77. https://doi.org/10.11627/jkise.2017.40.4.067
- 이민재, 정진섭(2022), "동태적 디지털 역량이 비즈니스 생태계의 지속가능한 혁신에 미치는 영향: 뉴딜정책의 조절 효과를 중심으로," 국제경영리뷰, 26(2), 165-176.
- 이상화, 하규수(2015), "창업가정신, 창업역량이 창업만족도에 미치는 영향에 관한 연구: 플로우(Flow) 경험의 조절 효과를 중심으로," 벤처창업연구, 10(5), 137-150. https://doi.org/10.16972/APJBVE.10.5.201510.137
- 이애화(2015), "디지털 리터러시 교육을 위한디지털 역량의 개념적 특성과 한계," 교육문화연구, 21(3), 179-200. https://doi.org/10.24159/JOEC.2015.21.3.179
- 이재관, 김선희(2007), "정보 리터러시가 소상공인의 온라인 활동 수준에 미치는 영향," 중소기업연구, 29(1), 49-64.
- 이주희, 고경아, 하대권(2018), "1인 미디어 이용자들의 라이브 스트리밍 방송시청동기 및 사용자 반응에 관한 연구: 후기수용모델(PAM)을 중심으로," 한국광고홍보학보, 20(2), 178-215.
- 이해광(2020), "1인 미디어 시대 웹툰 교육," 만화애니메이션연구, 61, 196-216.
- 임선희(2020), "컨벤션 산업 종사자의 전문성 인식이 직무만족, 직무몰입에 미치는 영향," 관광연구, 35(1), 117-139.
- 임용재, 이미영(2021), "The Effect of Management Capability of Small and Medium Distribution Logistics Centers on Competitiveness Reinforcement: AHP Analysis," 한국컴퓨터정보학회논문지, 26(9), 167-180. https://doi.org/10.9708/JKSCI.2021.26.09.167
- 정병규(2021), "Metaverse 시대의 신기술 사용 의도에 영향을 미치는 요인: B2C 맥락과 B2B 맥락의 차이를 중심으로," 벤처혁신연구, 4(3), 125-139. https://doi.org/10.22788/4.3.8
- 한송이, 이가영(2020), "포스트 코로나 시대의 대학 교원 대상 1인 미디어 리터러시 교육프로그램 개발 사례 연구," 문화와 융합, 42(12), 583-610.
- 한향원(2021), 초기창업자의 창업요인이 사업계속의도에 미치는 영향에 대한 실증연구, 호서대학교 벤처대학원 박사학위논문.
- 법률 제11846호,「소기업 및 소상공인 지원을 위한 특별조치법」(소상공인법), 2014.1.1.시행.