DOI QR코드

DOI QR Code

Suitable clothing recommendation system by size and skin color

의류 사이즈별 및 피부톤에 기반을 둔 의류 추천 시스템

  • Park, Chang-Young (Division of Computer Science & Engineering, Kongju National University) ;
  • Lim, Byeong-Chan (Division of Computer Science & Engineering, Kongju National University) ;
  • Lee, Won-Joon (Division of Computer Science & Engineering, Kongju National University) ;
  • Lee, Chang-Su (Division of Computer Science & Engineering, Kongju National University) ;
  • Kim, Min-Su (Division of Computer Science & Engineering, Kongju National University) ;
  • Lee, Sang-Yong (Division of Computer Science & Engineering, Kongju National University)
  • 박창영 (공주대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 임병찬 (공주대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 이원준 (공주대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 이창수 (공주대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 김민수 (공주대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 이상용 (공주대학교 컴퓨터공학부)
  • Received : 2020.11.05
  • Accepted : 2022.03.20
  • Published : 2022.03.28

Abstract

Existing clothing recommendation systems remain at the level of showing appropriate photos when a user selects a type of clothing he or she likes after entering his or her own body size or body size. When a user purchases clothing using such recommendation systems, there are many cases in which it does not fit or does not fit the user's body size. In this study, to solve these problems of existing clothing recommendation systems, a system was implemented in which the user receives not only size but also skin tone and recommends clothing suitable for the user's body size as well as skin tone. In this system, clothing size information obtained through web crawling was periodically stored in a database for eight male tops to recommend clothing, and the entire pixel of the clothing image was analyzed to extract color text values. In order to confirm the performance of this system, a survey was conducted on 100 male college students, and the satisfaction level was 70%. Most of the reasons for not being satisfied are that the recommended clothing is limited, so it is judged that it is necessary to expand the target clothing in the future.

기존 의류 추천 시스템들은 사용자 자신의 신체 촬영 사진이나 신체 사이즈를 입력한 후, 사용자가 좋아하는 의류의 종류를 선택하면 그에 적합한 사진을 보여주는 수준에 머물러 있다. 이러한 추천 시스템을 이용하여 사용자가 의류를 구매할 경우, 사용자의 신체 사이즈에 맞지 않거나 어울리지 않는 경우가 다수 발생하게 된다. 본 연구에서는 기존 의류 추천 시스템들의 이런 문제점을 해결하기 위하여 사용자가 사이즈 뿐만 아니라 피부톤을 입력받아 사용자의 신체 사이즈 뿐만 아니라 피부톤에 알맞는 의류를 추천하는 시스템을 구현하였다. 본 시스템은 의류 추천을 위해 남성 상의 8가지를 대상으로 웹 크롤링을 통해 얻은 의류의 사이즈 정보를 주기적으로 데이터베이스에 저장하고, 해당 의류 이미지의 전체 픽셀을 분석하여 색감 텍스트 값을 추출하였다. 본 시스템의 성능을 확인하기 위하여 남자 대학생 100명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며, 70% 수준의 만족도를 보였다. 만족하지 않는 대부분의 이유는 추천 대상 의류가 한정되어 있다고 밝혀서 추후 대상 의류의 확대가 필요할 것으로 판단된다.

Keywords

Acknowledgement

This work was supported by the National University Development Project of the Kongju National University in 2021.

References

  1. N. H. Kim (2003). Internet Shoppers' dissatisfaction and complaining behavior internet shoppers' dissatisfaction and complaining behavior. Ewha Womans University Graduate School, 1(1), 66-67.
  2. H. K. Ji (2009). A Study on the Consumer's Return Behavior Type in Internet Clothing Purchase, College of Arts, Hansung University, 11(1), 41-46.
  3. https://eiec.kdi.re.kr/policy/materialView.do?num=216766&topic=
  4. H. J. Kim, & J. M. Chae & K. H. Oh. (2009). A study of shopping orientation and dissatisfactions of adolescence who are using internet malls. Journal of the Korean Family Education, 21(3), 65-81.
  5. J.T.Park (2013). A Mobile Fashion Recommendation System based On Individual Fashion Preferences. Inha University, 20(2), 1125-1128
  6. G. A. Kim & C. K. Kim & M. J. Kim. (2013). An Analysis of the Problem for Providing Product information in Internet Shopping Mall. Korea Design Forum, 38(38), 387-397.
  7. H. H. Choi, & H, G, Kim. (2017). Web Interface Design Considering Users With Low Product Understanding. Korea Computer Information Society, 25(2), 45-46
  8. https://smartstore.naver.com/strobu/?NaPm=ct%3Dkvakm3wc%7Cci%3Dcheckout%7Ctr%3Dds%7Ctrx%3D%7Chk%3Df4a337f3629630b080cdff8b30f649f7fce9176a
  9. https://beslow.co.kr/
  10. https://mustit.co.kr/?utm_source=naver&utm_medium=bs&utm_campaign=tv_branding_211025_preorder&utm_content=home_main
  11. https://m.blog.naver.com/PostView.naver?isHttpsRedirect=true&blogId=rm0007&logNo=30041400512
  12. https://wakanda-box.com/168
  13. https://blog.naver.com/skineye11/222127969153
  14. https://www.listly.io/
  15. https://www.rapidtables.org/ko/web/color/RGB_Color.html