DOI QR코드

DOI QR Code

중고거래 플랫폼의 사용자 경험 비교 연구 -번개장터와 당근마켓을 중심으로-

A Comparative Study on User Experience of Secondhand Marketplace Platform -Focusing on Bungae Jangter and Danggeun Market-

  • 이경미 (명지대학교 디지털콘텐츠디자인학과) ;
  • 류진주 (명지대학교 디지털콘텐츠디자인학과) ;
  • 김민정 (명지대학교 디지털콘텐츠디자인학과) ;
  • 정다영 (명지대학교 디지털콘텐츠디자인학과)
  • Lee, Gyeong-Mi (Division of Digital Contents Design, Myongji University) ;
  • Ryu, Jin-ju (Division of Digital Contents Design, Myongji University) ;
  • Kim, Min-jung (Division of Digital Contents Design, Myongji University) ;
  • Jung, Da-Young (Division of Digital Contents Design, Myongji University)
  • 투고 : 2021.12.08
  • 심사 : 2022.03.20
  • 발행 : 2022.03.28

초록

본 연구는 모바일 중고거래 서비스를 제공하는 번개장터와 당근마켓을 중심으로 중고거래 플랫폼에서 사용자 경험에 영향을 미치는 요인에 관해 연구하고, 사용성을 비교하는 데 목적이 있다. 피터 모빌의 허니콤 모형을 기반으로 중고거래 경험이 있는 사용자에게 설문조사와 심층 인터뷰를 진행하고, 사용자 경험에 영향을 미치는 요인에 대해 정성적으로 분석하였다. 그 결과 중고거래 플랫폼이 추구하는 주요 가치에 따라 거래 목적과 주거래 제품, 제품 탐색 방법에 차이가 있었다. 번개장터는 '다양하고 트렌디한 제품'에 주력하며 택배를 기반으로 거래가 진행되며, 당근마켓은 '편의성 높고 신뢰도 있는 거래'를 주요 가치로 두고 직거래를 기반으로 하고 있었다. 사용자가 모바일 중고거래 플랫폼을 선택할때 니즈, 취향, 사고방식을 바탕으로 한 서비스의 이용 목적에 따라 달라진다는 것과, 이에 따라 플랫폼이 제공하는 거래 방식과 서비스 하고 있는 제품의 성격, 탐색 방식이 달라지며 이것이 만족도에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 실제 유저의 사용 경험에 초점을 두어, 사용자 중심의 모바일 중고거래 서비스로 발전하기 위한 방안을 모색하는 데 도움이 될 것으로 기대된다.

The survey was conducted on the Bungae Jangter and Danggeun Market, which provide mobile used market services. The goal is to investigate factors that affect the user experience of used market platforms and to compare usability. Based on Peter Morville's Honeycomb Model, a survey and In-depth interviews were conducted to users with experience in secondhand transactions. And we qualitatively analyze the factors that affect the user experience. As a result, there were differences in usability depending on the age of the user. (reliability, how to find things, purpose of using used trading services, etc.) This study focused on actual user experience, so it will help you find a way to develop to user-centered secondhand marketplace services.

키워드

참고문헌

  1. S. E. Yoon. (2020). Entering Coupang used market? "Expecting to attract resale users and strengthen the platform". Apple-economy. https://www.apple-economy.com/news/articleView.html?idxno=62547
  2. S. A. Kim, E. G. Kim & G. H. Lee. (2020. December). Used Trading Trend. Marketing, 54, 56-69.
  3. J. S. Yeo & J. Y. Lee. (2016). Consumer Participation and Expansion Plans of Collaborative Consumption. Consumer policy and education review, 12(1), 95-118. DOI : 10.15790/cope.2016.12.1.095
  4. Nielsen-KoreanClick. (2020). 10 Million Mobile Used Trading Users. Nielsen Koreanclick(Online). http://www.koreanclick.com/insights/newsletter_view.html?code=topic&id=583&page=1&utm_source=board&utm_medium=board&utm_campaign=topic&utm_content=20200723
  5. K. E. Park & H. J. Cheon. (2020). A Study on Consumers' Experience C2C Second-hand Goods Transaction. Journal of Consumer Policy Studies, 51(3), 81-108. https://doi.org/10.15723/JCPS.51.3.202012.81
  6. Google Play Store Shopping Category Ranking. (2020). https://play.google.com/store
  7. Appstory. (2019). Bungae Jangter vs Danggeun Market, What's a better used app?. 1boon. https://1boon.kakao.com/appstory/191101_4
  8. G. W. Na. (2020). Rapid growth in recession 'Used Trade Apps'-Danggeun Market.Jungo Nara.Bungae Jangter 'Three Waves of War'. Maeil Business. https://www.mk.co.kr/news/business/view/2020/05/472198/
  9. MobileIndex. (2020). Used Trade Apps Market Analysis. Seoul : MobileIndex.
  10. D. A. Norman. (1986). User Centered System Design : New Perspectives on Human-computer Interaction. United State : L. Erlbaum Associates Inc
  11. P. Morvile. (2004). User Experience Design. Semantic Studios . https://semanticstudios.com/user_experience_design/
  12. S. I. Kim & S. W. Han. (2018). A User Experience Study In Blockchain Based Social Platform-Focused on a Steemit. Journal of the Korea Convergence Society, 9(8), 135-141. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.8.135
  13. S. M. Kim & C. H. Park. (2020). Comparison of Structural Equation Model Estimation Methods According to the Attributes of Likert Scale Data: Simulation Study. Journal of Educational Evaluation, 33(2), 271-296.
  14. E. J. Lee. (2018). A study on user experience of KakaoTaxi. Journal of Digital Convergence, 16(9), 359-364. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.9.359
  15. R. D. Kim et al. (2018). Consumer Trand Insights. Seoul : Miraebook.
  16. MOEF. (2019). I'm buying it for sale! The reselling fever. Ministry of Strategy and Finance Economic e(Online). https://m.blog.naver.com/mosfnet
  17. Y. J. Jo, N. C. Park & J. H. Lee. (2021. January). A Suggestion of UI Scenario for Online Collaboration Tool - Focused on Affinity diagram. The HCI Society of Korea, (pp. 336-341). Seoul: HCIK