Abstract
Today, each broadcasting station makes the best use of CG (computer Graphics), which is the latest technology in election broadcasting, and competes to attract the eyes of viewers. This paper investigated the history of CG technology and design transitions in election ballot counting broadcasts from the perspective of CG designers. From the 1980s, when computer-based election ballot counting began, to the full-scale use of virtual studios, the image and technology produced by CG while watching the ballot-counting broadcast video of general elections, presidential elections, and local elections. We analyzed the utilization from various angles. In Korea, we started with the EDDS (Election Data Display System) developed in-house, created a database using a computer, and introduced manual animation CG every day from that time. After that, broadcasting stations focused on diverse and gorgeous CG image competition, and CG images were expanded from 2D to 3D while technology and design developed together. From 1985 to 1992, Korean broadcasting can be seen as a transitional period in which the image changes due to the emphasis on information power while utilizing digital technology.
오늘날 각 방송사는 선거방송에서 최신 기술인 CG(computer Graphics)를 최대한 사용하여 시청자의 눈을 사로잡으려고 경쟁한다. 이 논문은 CG디자이너의 관점에서 선거 개표방송 내의 CG 기술과 디자인의 변천사를 조사하였다. 컴퓨터를 활용하여 선거 개표방송을 시작한 1980년대부터 가상스튜디오가 본격적으로 활용되기 전까지, 총선, 대선, 지방선거의 개표방송 영상을 시청하면서 CG로 제작한 이미지 부분과 기술의 활용을 다각도로 분석하였다. 국내에서는 자체 개발한 EDDS(Election Data Display System)부터 시작하여, 컴퓨터를 이용하여 데이터베이스화를 하였고, 그 시기부터 일일이 수작업한 애니메이션 CG를 도입하였다. 이후 방송사는 다양하고 화려한 CG 이미지 경쟁에 초점을 맞추었고, CG 이미지는 기술과 디자인이 함께 발전하면서, 2차원에서 3차원으로 확장되었다. 한국 방송은 1985년부터 1992년 사이에 디지털 기술을 활용하면서, 정보력에 중점을 두었던 것에서 이미지로 변화하는 과도기라고 볼 수 있다.