Abstract
Improving public awareness of wood is essential for achieving the goal of establishing wood culture by expanding the use of wood. This study presents a basic examination of the strategy of revitalizing wood culture and a survey of its current status and requirements. The survey was divided into seven categories: awareness of wood culture; use characteristics of wood culture; preference and demand for wood culture; awareness of sub-fields of wood culture; awareness of the cultural resources of wood; trends of wood utilization; and wood-related living environment. Based on the survey results, the study analyzed four items: awareness of wood and cultural experience; awareness of the cultural resources of wood; wood-related living environment and trends of wood utilization; and preference and demand for wood culture. In this study, the public awareness of wood and cultural experiences, the first of four items, was analyzed using the survey results. Generally, wood and wood culture are viewed as materials and a cultural heritage, respectively. Moreover, wood is ecofriendly. However, no substantial difference was observed between the two perceptions. Forty-five percent of the respondents reported that using wood exerts a positive effect on the body and mind. However, such use also destroys forests. Additionally, the recognition of wood-related workers, such as engineers or skilled workers, was relatively low compared with educators, such as wood education experts. Moreover, less than 50% of the respondents answered that major projects related to wood culture are well-known, whereas 30% participated in wood education, such as woodworking experience, where the majority required hand tools. Furniture, wooden accessories, and wooden buildings were among the objects that individuals intended to make through the wood culture program. Approximately 23% of the respondents were aware about the wood culture experience center, while approximately 50% had visited it. The response rate to woodworking technology was 73%, where the highest response was found for wood education experts. To improve public awareness about wood, the importance of entertainment factors over educational factors should be considered in the experience of individuals. To provide opportunities to experience wood culture for more individuals, developing and actively promoting various contents, including entertainment elements, are necessary.
일반인의 목재에 대한 인식개선은 목재이용 확대를 통한 목재문화 정착이라는 목표를 달성하기 위하여 필수적이다. 본 연구에서는 목재문화 활성화를 위한 전략마련을 위한 기초연구로 일반인의 목재문화 체험현황과 요구사항에 대하여 설문조사를 수행하였다. 조사항목은 목재문화 인식, 목재문화 이용현황, 목재문화에 대한 선호와 요구, 목재문화의 하위분야 인식, 목재문화 자원에 대한 인식, 목재이용 트렌드, 목재관련 생활환경 등 7가지로 분류하였으며, 조사결과를 목재와 문화체험에 대한 인식, 유형별 목재문화자원에 대한 인식, 생활환경과 목재이용 트렌드, 목재문화에 대한 선호와 요구의 4가지로 구분하였다. 본 연구에서는 4가지로 구분된 항목 중 일반인의 목재와 문화체험에 대한 인식을 분석하였다. 일반인은 목재와 목재문화에 대하여 재료, 문화유산, 친환경 등의 이미지를 갖고 있으나 2가지를 크게 구분하지는 않았다. 목재이용은 인간의 신체와 정신에 긍정적 영향을 미친다고 판단하고 있으나 목재의 활용이 산림을 파괴하는 것이라는 인식을 응답자의 45%가 갖고 있었다. 또한 목재와 관련된 직업은 기술자 또는 기능인이라는 인식을 갖고 있으며, 목재교육전문가와 같은 교육자로서의 인지도는 상대적으로 낮게 조사되었다. 목재문화와 관련된 주요사업에 대한 인지도는 응답자의 50%에 미치지 못하였다. 응답자의 30%가 목공체험을 포함한 목재교육에 참여한 경험이 있었으며 대부분 수공구를 이용한 경험이 있었다. 목재문화프로그램을 통해 제작하고 싶은 것은 가구류, 소품류, 건축물 등이 있었다. 목재문화체험장에 대하여 알고 있는지에 대해 응답자의 23%가 인지하고 있다고 응답하였으며 이들 중 방문경험이 있는 경우는 약 50%이었다. 목재교육 전문가에게 요구되는 역량으로는 목공기술에 대한 응답률이 73%로 제일 높게 측정되었다. 일반인의 목재에 대한 인식을 개선하기 위하여 현대인은 체험에서 교육적 요소보다 오락적 요소를 중요하게 생각한다는 점을 고려할 필요가 있다. 보다 많은 일반인에게 목재문화 체험의 기회를 제공하기 위하여 오락적 요소를 포함한 다양한 콘텐츠의 개발과 이에 대한 적극적인 홍보가 필요하다고 판단된다.