우리나라에서 연, 아연, 동, 주석, 니켈, 알루미늄 등의 베이스메탈의 수급구조는 양극화된 특성을 지니고 있다. 연, 아연, 동 등은 국내에 세계적 규모의 생산기업이 있는 반면, 주석, 니켈, 알루미늄 등은 국내 생산기업이 전무하거나, 생산량이 미비하여 내수량의 대부분을 수입에 의존하고 있다. 따라서 베이스메탈의 수입중단 또는 국내생산기업의 생산 중단 등의 공급중단에 따른 리스크에 대한 대비가 필요하다. 본 연구에서는 베이스메탈 6종(구리, 연, 아연, 알루미늄, 니켈, 주석)을 대상으로 수입중단 리스크 발생 시 대응이 필요한 물량과 시장이 대응할 수 있는 물량, 정부가 대응해야 하는 물량(전략비축)을 정량화하였다.
In Korea, base metals such as lead, zinc, copper, tin, nickel, and aluminum have a polarized supply and demand structure. Despite the presence of world-class producers of lead, zinc, and copper, and their production is insufficient. And there are no domestic producers of tin, nickel, and aluminum, Thus, most of the domestic demand is dependent on imports. Therefore, it is necessary to prepare for the risk of supply interruption, such as the disruption of the import of base metals or interruption of domestic production. In this study, we estimated the quantity required to respond to the risk of import disruption, the quantity to which the market can respond, and the quantity to which the government needs to respond for six base metals (copper, lead, zinc, aluminum, nickel, and tin).
본 연구는 한국지질자원연구원 "기본사업(GP2020-005)" 과제와 조달청에서 지원한 "비철금속 비축 효과성 분석 및 타당성 평가 연구" 과제의 지원을 받아 수행하였습니다.
참고문헌
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[게시일 2004년 10월 1일]
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