DOI QR코드

DOI QR Code

예비유아교사의 유머감각과 정서지능이 교사효능감에 미치는 영향

The Effects of Pre-service Early Childhood Teacher's Sense of Humor and Emotional Intelligence on Teacher Efficacy

  • 김지윤 (신한대학교 유아교육과)
  • Kim, Ji-Yoon (Department of Early Childhood Education, Shinhan University)
  • 투고 : 2021.07.20
  • 심사 : 2021.08.26
  • 발행 : 2021.08.31

초록

본 연구는 예비유아교사를 대상으로 교사효능감에 유머감각과 정서지능이 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 수행되었다. 연구대상은 서울과 경기도 지역 예비유아교사 253명을 대상으로 설문을 실시하였다. 본연구의 통계처리는 SPSS WIN V. 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예비유아교사들의 유머감각과 정서지능, 교사효능감은 대체로 보통 이상 수준으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 예비유아교사의 유머감각, 정서지능, 교사효능감의 관계를 살펴본 결과, 유의미한 정적 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 예비유아교사의 유머감각과 정서지능이 교사효능감에 미치는 영향을 살펴본 결과, 유머감각의 하위요인인 유머의 생성과 유머에 대한 선호 요인 모두 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정서지능 요인 중 타인정서인식, 정서활용 요인이 교사효능감을 예측하는 요인으로 나타났다. 본 연구는 실증분석을 통해 예비유아교사의 유머 감각과 정서지능이 양질의 교육을 제공하기 위한 기초가 되는 교사효능감에 중요한 역할을 하는 요인임을 확인하였다는 점에서 의의가 있다.

The purpose of this study was to investigate the pre-service early childhood teacher's sense of humor, emotional intelligence on their teacher efficacy. The subjects of this study were 253 pre-service early childhood teachers in Seoul and Gyeonggi province. The statistical analysis of this study was analyzed using the SPSS V. 22.0 program. The result of the study is summarized as follows. First, in terms of the result for general trends in sense of humor, emotional intelligence, and teacher efficacy were found to be above normal. Second, the result of the current study reveals that the sense of humor, emotional intelligence, and teacher efficacy was correlated. Also, there was a statistically significant positive correlation between the sense of humor, emotional intelligence, and teacher efficacy. Third, it was found that the 'creation of humor', 'humor preference' of sub-factor in the sense of humor, and 'to perceive other people's emotion' of sub-factor in emotional intelligence affected the early childhood pre-service teacher's teacher efficacy. Therefore, it is necessary to promote both sense of humor and emotional intelligence in order to enhance the teacher efficacy in pre-service early childhood teachers.

키워드

참고문헌

  1. 김지윤(2018). 예비유아교사의 여가만족이 교사효능감과 행복감에 미치는 영향. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 12(6), 119-134.
  2. Hills, D. J.(1998). Humor in pedagogy. College Teaching, 54(1), 177-179. https://doi.org/10.3200/CTCH.54.1.177-180
  3. Phillips, K. A.(2000). The use of humor and effective leadership styles by elementary principals in central florida. (Unpublished doctoral dissertation). University of Central Florida, FL.
  4. 이진화, 이혜원, 유진경(2010). 보육교사의 정서지능.자기효능감.정서노동과의 관계. 육아지원연구, 5(2), 117-136.
  5. Bar-On, R.(2003). "How important is it to educare people to be emotionally and socially intelligent, and can it be done?" Perspectives in Education, 21(4), 3-13.
  6. 임수진, 여은진, 이혜원(2013). 영유아 교사의 직무만족, 교사효능감, 조직몰입이 행복에 미치는 영향에 대한 연구. 유아교육연구, 33(3), 301-318.
  7. Betoret, F. D.(2006). Stressors, self-efficacy, coping resources, and burnout among secondary school teachers in spain. Educational Psychology, 26(4), 519-539. https://doi.org/10.1080/01443410500342492
  8. 강정원(2016). 예비유아교사의 교사효능감, 성취동기, 행복감 간의 관계모형 검증. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 10(3), 199-212.
  9. Romero, E. J., & Cruthirds, K. W.(2006). The use of humor in the workplace. Academy of Management Perspectives, 20(2), 58-69. https://doi.org/10.5465/amp.2006.20591005
  10. 신은정, 이효림(2018). 예비유아교사의 유머감각이 놀이 교수 효능감에 미치는 영향. 열린 유아교육연구, 23(1), 305-320.
  11. Goleman, D.(Ed.).(1995). Emotional intelligence. NY: Bantam Books, Inc.
  12. Wong, C. S., & Law, K. S.(2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly, 13(3), 243-274. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1
  13. 조영옥(2015). 유아교사의 의사결정 참여도와 정서지능이 교사 효능감에 미치는 영향. 가톨릭관동대학교 대학원 박사학위 논문.
  14. Chan, D. W.(2004). Perceived emotional intelligence and self-efficacy among chinese secondary school teachers in hong kong. Personality and Individual Differences, 36(8), 1781-1795. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.07.007
  15. 우수경(2016). 유아교사의 정서지능과 정서조절책략이 교수효능감에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 23(2), 257-275.
  16. Weisfeld, G. E.(1993). The adaptive value of humor and laughter. Ethology and Sociobiology, 14(2), 141-169. https://doi.org/10.1016/0162-3095(93)90012-7
  17. Fisher, K. W., Shaver, P. R., & Carnochan, P.(1990). How emotions develop and how they organize development. Cognition and Emotion, 4(2), 81-127. https://doi.org/10.1080/02699939008407142
  18. 김근혜, 조진선, 홍순옥(2020). 예비유아교사의 정서지능과 교직인성이 교사효능감에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 20(9), 253-272.
  19. 이진화, 조인경(2016). 예비유아교사의 정서지능이 성취목표지향성과 교사효능감에 미치는 영향. 육아지원연구, 11(4), 119-136. https://doi.org/10.16978/ECEC.2016.11.4.006
  20. Enochos, L. G., & Riggs, I. M.(1990). Toward the development of an efficacy belief instrument for elementary teachers. Science Education, 79(1), 63-75. https://doi.org/10.1002/sce.3730790105
  21. 곽희경(2011). 유아교사의 행복감 및 자아정체감과 교사효능감, 교사-유아 상호작용의 관계. 전북대학교 대학원 박사학위논문.
  22. Thorson, J. A., & Powell, F. C.(1993). Development and validation of a multidimensional sense of humor scale. Journal of Clinical Psychology, 49, 13-23. https://doi.org/10.1002/1097-4679(199301)49:1<13::AID-JCLP2270490103>3.0.CO;2-S
  23. 이재선(2005). 청소년의 유머감각과 유머스타일이 스트레스 대처방식 및 건강에 미치는 영향. 명지대학교 대학원 박사학위논문.
  24. 임전옥(2014). 상담자의 정서지능과 상담관계 및 성과에 관한 연구. 가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.
  25. 김지현, 전경화(2014). 예비 유아교사의 유머 감각과 교사 역할수행 인식 간의 관계 조사 연구. 유아교육.보육복지연구, 18(2), 101-119.
  26. 오숙자, 박은주(2015). 예비유아교사의 정서지능과 교직선택 동기가 자기효능감에 미치는 영향. 아동복지연구, 13(2), 79-97.
  27. 임진형, 김소림, 임주현, 정소영(2014). 예비유아교사의 정서지능, 자기효능감, 전공만족도간의 관계. 발도르프교육연구, 6(1), 89-106.
  28. 고정완(2019). 예비유아교사의 인성과 교직선택동기가 교사효능감에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 19(10), 807-827.
  29. 김경철, 정혜승(2016). 예비유아교사의 교직선택동기와 교직적성이 교사효능감에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 21(6), 135-153.
  30. 진경희(2012). 어린이집의 교사 유머감각과 창의적 분위기와의 관계. 창조교육논총, 14(-), 1-15.
  31. Bandura, A.(1982). Self-efficacy: Mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122-147. https://doi.org/10.1037//0003-066X.37.2.122
  32. Abel, M. H.(2002). Humor, stress, and coping strategies. International Journal of Humor Research, 15(4), 365-381.
  33. 문용린(2011). 문용린 교수의 정서 지능 강의. 서울: 북스넛.