초록
AI(인공지능) 기술은 전시 기획, 현장 진행, 평가에 이르는 예술 전시 준비 과정에서 활용할 수 있다. AI는 전시 기획과 안내 서비스 분야부터 예술 창작의 도구까지 영역을 확장하고 있다. 본 연구는 전시와 AI 기술의 융합을 정보와 서비스 제공에 활용하는 챗봇을 중심으로 고찰해보았다. 더 구체적으로 연구하기 위해 네이버 클로바 챗봇 제작툴과 국립현대미술관의 정보를 사용하여 전시 서비스용 챗봇 개발(연구설계)을 진행하였다. 본 연구에서는 국립현대미술관의 모든 정보가 아닌 관람과 전시로 정보를 한정하였으며 버튼을 통해 원하는 답변을 얻는 시나리오 방식과 직접 질문을 입력하는 텍스트 Q&A 방식을 제공하는 챗봇을 개발(모델 및 평가)하였다. 엘리자(ELIZA)의 챗봇 평가 척도에 따라 여섯 가지 항목으로 챗봇을 평가해본 결과 5점 만점에 4.2점이 도출되었고 관람, 전시 정보를 전달하는 목적으로 사용될 챗봇 개발(연구모형)을 완성했다. 개발한 챗봇에 연속적인 시나리오 답변 연결과 텍스트 Q&A형 답변 실패 및 오류 해결 및 추가 서비스 확대를 통해 실제 예술 전시 공간에서 사용될 수 있는 완벽한 챗봇 모델을 제작하는 것을 향후 연구 과제로 삼는다.
Artificial Intelligence(AI) technology can be used in arts exhibitions ranging from planning exhibitions, filed progress, and evaluation. AI has been expanded its scope from planning exhibition and guidance services to tools for creating arts. This paper focuses on chatbots that utilize exhibition and AI technology convergence to provide information and services. To study more specifically, I developed a chatbot for exhibition services using the Naver Clova chatbot tool and information from the National Museum of Modern and Contemporary Art(MMCA), Korea. In this study, information was limited to viewing and exhibition rather than all information of the MMCA, and the chatbot was developed which provides a scenario type to get an answering user want to gain through a button and a text question and answer(Q&A) type to directly input a question. As a result of evaluating the chatbot with six items according to ELIZA's chatbot evaluation scale, a score of 4.2 out of 5 was derived by completing the development of a chatbot to be used to deliver viewing and exhibition information. The future research task is to create a perfect chatbot model that can be used in an actual arts exhibition space by connecting the developed chatbot with continuous scenario answers, resolving text Q&A-type answer failures and errors, and expanding additional services.