Abstract
The purpose of this study is to understand the educational types and educational status of institutions that operate virtual training contents distributed by K University's Online Lifelong Education Center and to examine the role and improvement measures of institutions that supply virtual training contents. To this end, a survey was conducted on 56 institutions that operate virtual training contents distributed by K University's Online Lifelong Education Center in 2020, and a survey of 44 institutions that responded finally was analyzed. The analysis results are as follows. First, virtual training education media responded that a total of 52 courses were applied to the content process using PC, the theory+virtual training type is the most, and one to two weeks of practice period were the most. In addition, when looking at the current status of education, the subjects of virtual training were mainly students, and the institution itself recruited, and the largest number of respondents was 1-20, the number of courses opened was 1-3, and the number of teachers and instructors in charge was 1-3. Second, they responded that it is necessary to develop various virtual training contents as a virtual training content supply institution, present ways to apply and utilize virtual training curriculum, and improve the quality of virtual training content. Third, as an improvement plan for virtual training content distribution institutions, it demanded strengthening the linkage of virtual training content, training using virtual training content by teachers and instructors, suggesting various virtual training content linkage, and strengthening virtual training content quality management. Therefore, this study is meaningful in that it identified the overall operation status and status of virtual training content management institutions and examined ways to establish and improve the role of public virtual training supply institutions.
본 연구는 K대학교 온라인평생교육원이 보급하는 가상훈련 콘텐츠를 운영하는 기관의 교육형태, 교육현황을 파악하고 가상훈련 콘텐츠 보급기관의 역할 및 개선방안 등을 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위해 2020년 K대학교 온라인평생교육원이 보급한 가상훈련 콘텐츠를 운영하는 56개 기관을 대상으로 설문조사를 실시하고 최종 응답한 44개 기관의 설문을 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 가상훈련 운영기관의 교육형태는 가상훈련 교육매체는 PC를 활용, 활용한 콘텐츠 과정은 총 52과정, 교육형태는 이론+가상훈련 유형, 실습기간은 1-2주 기간을 가장 많이 적용하고 있다고 응답했다. 또한 교육현황을 살펴보니 가상훈련 대상은 주로 학생이며, 주로 기관 자체적으로 모집을 하며 운영규모는 1-20명, 개설 과정 수는 1-3개 정도, 담당 교·강사 수는 1-3명 정도라는 응답이 가장 많았다. 둘째, 가상훈련 콘텐츠 보급기관의 역할로 다양한 가상훈련 콘텐츠 개발과 가상훈련 교육과정 적용 및 활용방법 제시, 가상훈련 콘텐츠 질 제고 등이 필요하다고 응답하였다. 셋째, 가상훈련 콘텐츠 보급기관의 개선방안으로 가상훈련 콘텐츠 실무능력 연계 강화, 교·강사의 가상훈련 콘텐츠 활용교육, 다양한 가상훈련 콘텐츠 연계방안 제시, 가상훈련 콘텐츠 품질 관리 강화 등을 요구했다. 이에 본 연구는 가상훈련 콘텐츠 운영기관의 전반적 운영현황과 실태를 파악하고 공공 가상훈련 보급기관의 역할 정립 및 개선방안을 살펴보았다는데 의의가 있다.