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자율주행자동차를 위한 안전성 평가 표준: UL 4600

Evaluation Standard for Safety of Autonomous Cars: UL 4600

  • 투고 : 2021.09.18
  • 심사 : 2021.09.27
  • 발행 : 2021.09.30

초록

본 논문에서는 자율주행자동차의 안전성을 보장하기 위해 새로 개발된 국제 표준인 UL 4600에 대해 다룬다. 자동차 안전성 분야의 기존 표준인 ISO 26262와 ISO/PAS 21448 등은 자율주행자동차에 적용되기에 상당한 제한이 있는데 UL 4600은 새로운 접근 방식을 통해 자율주행자동차에 적용이 가능하다. 기존 표준은 안전을 보장하기 위한 다양한 기술적 확인 조건을 구체적으로 표준에 적시하고 제조사가 이를 지켰는지를 인증하도록 하는데 비해 UL 4600은 자율주행자동차가 왜 안전한지를 제조사가 설명하고 증명하도록 한다. 즉, UL 4600은 (1) 시스템이 설계될 때 가정된 특정 운행 환경에서 (2) 안전성을 보장하기 위한 주장을 설정하고 (3) 이 주장을 만족하는데 필요한 논증을 제시하며 (4) 이 논증을 실제적으로 증명할 수 있는 증거를 제시하도록 한다. UL 4600은 특정 설계나 특정 기술을 요구하지 않으므로 기술 중립적이며 제조사에게 수단 방법과 관계 없이 안전 목표를 증명할 것만 요구한다. 또한 UL 4600은 자율주행자동차를 운용하면서 발생한 다양한 사례를 피드백 루프를 통해 표준 내에 수용하며, 이를 통해서 표준 제정 단계에서는 알 수 없는 다양한 위험에 효과적으로 대응할 수 있다.

This paper describes UL 4600, a new international safety standard to ensure safety of autonomous cars. Conventional vehicular safety standards such as ISO 26262 and ISO/PAS 21448 suffer from large limitations to be applied to autonomous cars, but UL 4600 exploits new approaches to be applied to autonomous cars. Conventional standards define various technological aspects to ensure safety and require manufacturers to certify these aspects. On the contrary, UL 4600 requires manufacturer to explain and prove why autonomous cars are safe. In UL 4600, (1) under specific environments where the system is designed to operate with, (2) claims should be defined to guarantee given safety, and (3) arguments should be suggested to satisfy given goals, and (3) evidences should be presented to prove given arguments. UL 4600 is technology-neutral since it does not require specific designs nor technologies. So UL 4600 only requires manufacturers to prove given safety goals regardless of methods and technologies. Also UL 4600 admits various cases of autonomous car field operations into the standard via feedback loop. So UL 4600 effectively maneuvers various dangers unknown at the time of standard establishment.

키워드

과제정보

This work was supported by the Soongsil University Research Fund of 2018. This work was also supported by Korea Institute for Advancement of Technology (KIAT) grant funded by the Korea Government (MOTIE). (P0017011, HRD Program for Industrial Innovation)

참고문헌

  1. S. Ihm and S. Lee, "A Study on the Liability for Damages and the Burden of Proof Relating the Autonomous Car," Yonsei Law Review, vol.30, no.3, pp.309-332, 2020. DOI: 10.21717/ylr.30.3.10
  2. S. Lee, "ISO 26262 and ISO/PAS 21448 as Exemption Clauses of Product Liability," j.inst. Korean.electr.electron.eng., vol.23, no.1, pp.346-349, 2019. DOI: 10.7471/ikeee.2019.23.1.346
  3. UL 4600, "Standard for Safety for the Evaluation of Autonomous Products," https://ul.org/UL4600
  4. ISO 26262-1:2018, "Road vehicles - Functional safety - Part 1: Vocabulary," https://www.iso.org/standard/68383.html
  5. ISO/PAS 21448:2019, "Road vehicles - Safety of the intended functionality," https://www.iso.org/standard/70939.html
  6. SAE J3016_201806, "Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles," https://www.sae.org/standards/content/j3016_201806
  7. P. Koopman, "UL 4600 Overview: Standard for Evaluation of Autonomous Products," https://www.autoelectronics.co.kr/article/articleView.asp?idx=3552
  8. P. Koopman, "Key Ideas: UL 4600 Safety Standard for Autonomous Vehicles," https://www.youtube.com/watch?v=qDizhcn23RI
  9. D. Prince and P. Koopman, "UL 4600 General Stakeholder Overview," https://www.youtube.com/watch?v=yg1sfBeJTRI
  10. D. Prince and P. Koopman, "UL 4600 Technical Overview," https://www.youtube.com/watch?v=amsOg5Y6H14