DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Small Business Management Education on the Sustainability of Business: Focusing on the Mediated Effect of Expectations for Management Education

소상공인 경영교육이 사업 지속가능성에 미치는 영향: 경영교육에 대한 기대의 매개효과를 중심으로

  • Received : 2021.08.12
  • Accepted : 2021.09.17
  • Published : 2021.09.30

Abstract

Small business owners are currently greatly affected by the economic downturn caused by COVID-19. It is a study on the expected effect of education on management education of small business owners and the sustainability of the project on the premise that education can increase the self-sustainability of small business owners amid the rapidly changing global economy and consumer sentiment due to COVID-19. The following research results were derived by surveying those who completed management education of the Small Business Market Promotion Foundation. Management education was found to have a positive effect on education expectation effect, and education expectation effect was also found to have a positive effect on sustainability. In addition, management education had a positive effect on the sustainability of the project, and the expected effect of education was mediated between management education and sustainability. These results show that management education has a positive effect on survival and continuous performance in the business of small business owners, and steady efforts to acquire education can be said to be helpful in management activities. As a practical implication, first, since positive education expectations for management education can be seen as affecting the sustainability of the project, it should be possible to increase the expected effect by configuring interest and interest in education when forming management education programs. Second, management education directly affects the maintenance, survival, and sustainability of small business owners, and the knowledge acquired by participating in education helps improve management activities, so you can think of adding the amount and number of educational support. Third, since the sustainability of small business owners also affects the survival of the business, more active promotion of education will be needed so that more small business owners can receive management education.

소상공인들은 지금 코로나19로 인한 경제침체 시기로 영업에 아주 큰 영향을 받고 있는 상황이다. 코로나19로 급격히 변화하고 있는 세계 경제와 소비심리 속에서 소상공인의 자생력을 키울 수 있는 것은 교육이라는 전제로 현재 사업을 운영중인 소상공인의 경영교육에 관한 교육기대효과와 사업의 지속가능성에 관한 연구이다. 소상공인시장진흥공단의 경영교육 수료자를 대상으로 설문하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 경영교육이 교육기대효과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교육기대효과 또한 지속가능성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 경영교육이 사업의 지속가능성에도 긍정적 영향을 미쳤으며, 경영교육과 지속가능성 간에 교육기대효과가 매개하였다. 이러한 결과는 경영교육이 소상공인의 사업에 있어 생존과 지속적인 성과에 긍정적 영향을 미치는 것으로 교육습득의 노력을 꾸준히 하는것이 경영활동에 도움이 된다고 할 수 있다. 실무적 시사점으로는 첫째, 경영교육에 대한 긍정적인 교육 기대심리가 사업의 지속 가능성에 영향을 주는 것으로 볼 수 있기에 경영교육 프로그램 구성시 교육에 대한 관심과 흥미를 이끌어 낼 수 있도록 구성하여 기대효과를 높일 수 있어야 할 것이다. 둘째, 경영교육은 소상공인 사업의 유지, 생존, 지속가능성에 직접적으로 작용하며 교육에 참여하여 습득한 지식은 경영활동 개선에 도움이 된다는 것을 의미하므로 교육지원 금액 및 횟수를 추가하는 것을 생각해 볼 수 있을 것이다. 셋째, 소상공인의 지속가능성은 사업의 생존에도 영향이 있으므로 더 많은 소상공인들이 경영교육을 받을 수 있도록 교육에 대한 더욱 적극적인 홍보가 필요 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강연실, 조부연 (2021). 기업의 지식경영활동이 재무적 성과에 미치는 영향: 기업 회복역량의 매개효과를 중심으로. 지식경영연구, 22(1), 139-154. https://doi.org/10.15813/KMR.2021.22.1.008
  2. 강한혁, 박우진, 배병윤 (2019). 창업자의 창업동기, 창업가정신 그리고 창업가 역량특성이 창업기업 지속가능성에 미치는 영향: 창업기업 경영성과를 매개로 하여. 벤처창업연구, 14(3), 59-71.
  3. 김일수 (2015). 기업구성원의 사회공헌 활동이 조직성과 및 지속가능성에 미치는 영향에 관한 연구. 박사학위논문, 건국대학교 대학원.
  4. 김주경 (2020). K-MOOC의 특성과 교육효과에 관한 구조적 관계분석: 지각된 유용편의성과 학습기대의 매개효과. 敎育學硏究, 58(3), 53-86.
  5. 김창회, 박현숙 (2021). ISO인증기업의 기업지속가능성 영향 요인에 관한 연구. 한국창업학회지, 16(3), 1-29. https://doi.org/10.24878/TKES.2021.16.3.1
  6. 김채린, 장준호 (2017). 사회적기업의 지속가능성 확보 방안. 지역사회발전학회논문집, 42(2), 141-150.
  7. 나상균, 김태호 (2014). 소상공인의 경영교육 서비스 품질의 영향요인에 관한 연구. 경영교육연구, 29(5), 167-187.
  8. 박권홍 (2013). 소상공인의 학습지향성이 긍정심리자본과 사업만족, 종업의도(終業意圖)에 미치는 영향. 기업교육과인재연구, 15(2), 205-222.
  9. 박상협, 이상완 (2021). 제조기업의 지속가능성 성과측정시스템에 관한 사례연구. 경영컨설팅연구, 21(2), 345-356.
  10. 박성진 (2012). 소상공인의 개인성향, 환경, 경영교육이 경영 개선 의지에 미치는 영향. 석사학위논문, 전북대학교 경영대학원.
  11. 박윤희 (2013). 개인의 교육훈련 혜택 기대와 조직의 사회적 지원, 학습동기 및 전이동기, 교육훈련 전이의 관계: 자발적 및 비자발적 참여 집단별 분석. 기업교육과인재연구, 15(1), 179-208.
  12. 박한림, 오헌석 (2016). 경험을 통한 창업가의 학습 연구. 기업교육과인재연구, 18(1), 85-112.
  13. 변영조, 이상한, 김재영 (2020). 동기식 온라인창업교육의 학습자만족 모델개발. 지식경영연구, 21(2), 119-135.
  14. 서창갑, 이석용 (2009). e-Learning 학습자 만족도 영향요인에 관한 연구. 정보시스템연구, 18(3), 1-25.
  15. 성규선, 최양애 (2018). 소상공인 역량강화교육이 경영성과에 미치는 영향. 벤처혁신연구, 1(1), 99-112. https://doi.org/10.22788/1.1.7
  16. 오창수 (2014). 자기관이 창업효능감, 학습지향성, 창업교육과 창업의도에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 산업창업경영대학원.
  17. 윤기선, 박정섭 (2017). 소상인사업자 경영교육에 따른 기업 가역량이 경영성과에 미치는 영향. 물류학회지, 27(3), 67-78.
  18. 이혜연 (2007). e-Learning 의 사용자 및 품질적 특성이 학습 성과와 충성도에 미치는 영향. 박사학위논문, 경기대학교 대학원.
  19. 이혜진 (2014). 기업 핵심가치 교육에서 학습기대, 학습동기, 교육내용, 교육방법이 교육훈련 전이에 미치는 영향. 석사학위 논문, 이화여자대학교 교육대학원.
  20. 이호진, 장경진, 최솔, 장원섭 (2020). 기업가 학습에 관한 통합적 문헌고찰. 기업교육과인재연구, 22(4), 25-51.
  21. 이홍상 (2021). 소상공인 사업지속의도에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 산업창업경영대학원.
  22. 전진환 (2010). 지식경영활동이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구: 부산시 선도기업을 대상으로. 지식경영연구, 11(2), 37-56.
  23. 정연주 (2011). 창업교육 활성화 방안에 관한 연구. 석사학위논문, 조선대학교 대학원.
  24. 조정문 (2018). 소상공인경영교육에 따른 상생협력 및 역량이 경영성과에 미치는 영향. 석사학위논문, 호서대학교 벤처대학원.
  25. 주명규 (2012). 인터넷 쇼핑몰 창업교육의 실무적용 기대효과와 교육성과. 석사학위논문, 중앙대학교 산업창업경영대학원.
  26. 주영주, 김은경, 박수영 (2009). 기업 사이버교육에서 인지적 실재감과 몰입, 만족도, 지속의향과의 구조적 관계. 교육정보 미디어연구, 15(3), 21-38.
  27. 현선해, 서문교 (2017). 온라인 창업 교육의 사회적 현존감과 교육 만족도 관계에서 학습 기대감의 매개효과 연구. 벤처창업 연구, 12(5), 79-87.
  28. 황선재, 허철무 (2019). 소상공인의 개인성향 및 시장 환경특성과 경영성과 간에 경영교육 만족도가 미치는 조절효과 검증. 벤처창업연구, 14(6), 45-57. https://doi.org/10.16972/apjbve.14.6.201912.45
  29. KPMG (2009). 지속가능경영보고서 발간 동향 보고서. KPMG International.
  30. Bansal, P. (2005). Evolving sustainably: A longitudinal study of corporate sustainable development. Strategic Management Journal, 26(3), 197-218. https://doi.org/10.1002/smj.441
  31. Baumgartel, H., & Wollenberg, M. (1984). A class of nontrivial weakly local massive wightman fields with interpolating properties. Communications in Mathematical Physics, 94, 331-352. doi:10.1007/BF01224829
  32. Drucker, P. F. (1985). Innovation and entrepreneurship. New-york: Harper & Row, pp. 27-28.
  33. Elkington, J. (1997). Cannibals with forks: The triple bottom line of 21st century business. Oxford, Capstone.
  34. Gist, M., Stevens, C. K., & Bavetta, A. G. (1991). Effects of self efficacy and post-training intervention on the acquisition and maintenance of complex interpersonal skill. Personnel Psychology, 44, 837-861. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1991.tb00701.x
  35. Marrewijk, M. (2003). Concept and definitions of CSR and corporate sustainability: Between agency and communion. Journal of Business Ethics, 44(2), 95-105. https://doi.org/10.1023/A:1023331212247
  36. Peattie, K., & Morley, A. (2007). Social entrepreneurs: Diversity and dynamics, contexts and contributions. social enterprise coalition and economic and social research council. Cardiff and Swindon.
  37. Reed, A. S. (2001). Extension in oregon: Educational leadership for sustainability. Journal of Forestry, 99(3), 18-21.
  38. Steers, R. M., Porter, L. M., & Bigley, G. A. (2003). Motivation and leadership at work. McGraw-Hill.
  39. Subhas, K. S. (2003). Sustainable development and sustainability metrics. AIChE Journal, 35(4), 216-224.
  40. Zimmerman, B. J., & Pons, M. M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628. https://doi.org/10.3102/00028312023004614