DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of YouTube Users' Mindfulness factors on the Continued Use Intention

유튜브 이용자의 마음챙김 요인이 지속이용의도에 미치는 영향

  • 최경웅 (남서울대학교 복지경영대학원 빅데이터콘텐츠융합학과) ;
  • 변제민 (남서울대학교 일반대학원 경영학) ;
  • 권두순 (청운대학교 교양대학)
  • Received : 2021.05.03
  • Accepted : 2021.07.11
  • Published : 2021.09.30

Abstract

This study aims to examine the effect of the Mindfulness for YouTube users. Recently, video sharing platforms have grown rapidly with YouTube, and YouTube has grown rapidly despite the emergence of various video sharing platforms. Which YouTube represents these changes, provides an environment where anyone can make and distribute videos. And through these advantages, many viewers are coming in and more creators are making videos. The purpose of this study is to understand the influence factors of YouTube service in Korea and to clarify the causal relationship between the factors that affect the continued use intention through usefulness, confirmation, and satisfaction. For this reason, presented a research model that applied key variables of the Mindfulness theory, which emphasized that users should be aware of their emotions. In order to empirical verification the research model of this study, a questionnaire was conducted for university students and general office workers who had experience using YouTube. As a result, first decentered attention has been shown that has no positive effect on perceived usefulness and confirmation. Second, non-judgmental acceptance has benn shown that has a postitive effect on perceived usefulness and confirmation. Third, current self-perception has been shown that has no positive effect on perceived usefulness and confirmation. Fourth, concentration has been shown that has no positive effect on perceived usefulness and confirmation. And Mindfulness has been shown that has a positive effect on satisfaction and perceived usefulness. Through this, it is important to use YouTube to use what users feel is important, and it is important to determine whether the video is helpful to them when accepting content and make them expect the next video.

Keywords

References

  1. 박덕춘, "유튜브 이용이 수용자의 이슈 중요성 인식과 태도에 미치는 영향," 디지털융복합연구, 한국디지털정책학회, 제18권 제5호, 2020, pp. 411-416. https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.5.411
  2. 임현우.배태웅, 포털 검색 대신 유튜브로... 궁금한 거 있으면 유튜브 터치, 한국경제, 2018.
  3. 신희선, "토론교육에서 유튜브 텍스트의 의미 고찰 -유튜브 활용에 대한 대학생들의 인식을 바탕으로," 사고와표현, 제13권, 제1호, 2020, pp. 7-42. https://doi.org/10.19042/KSTC.2020.13.1.7
  4. 함민정.이상우, "유튜브 정보 규제에 대한 이용자들의 인식 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제20권, 제2호, 2020, pp. 36-50. https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.02.036
  5. 이영주.유홍식.유수정, 개인미디어콘텐츠 육성방안 연구, 문화체육관광부, 2018, pp.44-53.
  6. 한국언론진흥재단, "Digital News Report 2019: 유튜브의 대약진," Media Issue, 제5권 제3호, 2019, pp.2-11.
  7. 이진희.강명보.정연동, "유튜브 관광채널 선택속성이 이용자 만족, 이용의도에 미치는 영향," 한국관광산업학회, 제45권, 제3호, 2020, pp.365-382.
  8. 송경화, 국내 최장시간 이용 앱은 유튜브 10대 월 41시간, 50대이상 20시간, 한겨례, 2019.
  9. 한수정, "유튜브 관광콘텐츠 특성이 이용만족, 지속이용의도, 정보공유의도에 미치는 영향," 기업과 혁신연구, 제43권, 제3호, 2020, pp. 155-175.
  10. 이선구, "국내 여대생들의 유튜브 이용 동기가 충성도에 미치는 영향 연구: 이용충족과 기대일치 이론의 확장," 광고PR실학연구, 제13권, 4호, 2020, pp. 157-178. https://doi.org/10.21331/JPRAPR.2020.13.4.006
  11. 주지혁, "대학생 유튜브 구독 이용자의 지속이용 영향요인에 관한 탐색: 기술 수용 후 모형(Post-adoption model)을 중심으로," 한국융합학회논문지, 제11권, 제10호, 2020, pp.197-205. https://doi.org/10.15207/JKCS.2020.11.10.197
  12. 최재우, "유튜브 여행콘텐츠 특성이 몰입과 만족에 미치는 영향 연구," 관광경영연구, 관광경영학회, 제23권, 제2호, 2019, pp.193-211.
  13. 이주희.고경아.하대권, "1인 미디어 이용자들의 라이브 스트리밍 방송 시청 동기 및 사용자 반응에 관한 연구," 한국광고홍보학보, 제20권, 제2호, 2018, pp.178-215.
  14. 주지혁, "대학생 유튜브 구독 이용자의 지속이용 영향요인에 관한 탐색 : 기술 수용 후 모형(Post-adoption model)을 중심으로," 한국융합학회논문지, 제11권, 제10호, 2020, pp.197-205. https://doi.org/10.15207/JKCS.2020.11.10.197
  15. 마리야오.권상희, "개인화 서비스요인이 사용자의 지속적인 이용의도영향에 미치는 연구 : 유튜브의 기술수용모델을 중심으로," 한국언론정보학보, 제99권, 2020, pp.65-95.
  16. 송정은.장원호, "유투브(YouTube) 이용자들의 참여에 따른 한류의 확산," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, 2013, pp.155-169. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.155
  17. 박정이.임지은.황장선, "유튜브 브랜드 채널 콘텐츠의 커뮤니케이션 전략," 한국광고홍보학보, 제20권 제2호, 2018, pp.95-151.
  18. 김정호, "마음챙김이란 무엇인가: 마음챙김의 임상적 및 일상적 적용을 위한 제언," 한국심리학회지 건강, 제9권, 제2호, 2004, pp.511-538.
  19. 박미옥.고진호, "마음챙김의 치유적 기능이 가지는 교육적 함의 위빠사나(vipassana) 수행을 중심으로," 한국종교교육학회지, 제42권, 2013, pp.97-120.
  20. Dane, E., "Paying Attention to Mindfulness and Its Effects on Task Performance in the Workplace," Journal of Management, Vol.37, No.4, 2011, pp.997-1018. https://doi.org/10.1177/0149206310367948
  21. 김현모.방영영.박주석, "마음챙김이 정보기술 수용의 인지적 요인에 미치는 영향 연구," Information Systems Review, 제21권, 제3호, 2019, pp.1-22. https://doi.org/10.14329/isr.2019.21.3.001
  22. Sun, H., Y. Fang, H.M. Zou, "Choosing a Fit Technology : Understanding Mindfulness in Technology Adoption and Continuance," Journal of the Association for Information Systems, Vol.17, No.6, 2016, pp.377-412. https://doi.org/10.17705/1jais.00431
  23. Walden, E.A., G.J. Browne, "Sequential Adoption Theory : a Theory for Understanding Herding Behavior in Early Adoption of Novel Technologies," Journal of the Association for Information Systems, Vol.10, No.1, 2009, pp.31-62.. https://doi.org/10.17705/1jais.00181
  24. Sun, H., Y. Fang, "Toward a Model of Mindful Acceptance of Technology," In Proceedings of the 31st International Conference on Information Systems, 2010, pp.1-12.
  25. Miller, M., The Internet of Things : How Smart TVs, Smart Cars, Smart Homes, and Smart Cities are Changing the World, Pearson Education, 2015, pp.235-330.
  26. 박성현.박세영, "직무스트레스와 마음챙김, 직무 만족이 정신건강에 미치는 영향," 지역과 세계, 제40권, 제1호, 2016, pp.131-154.
  27. Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin, J. A., & Freedman, B., "Mechanisms of mindfulness," Journal of Clinical Psychology, Vol.62, No.3, 2006, pp.373-386. https://doi.org/10.1002/jclp.20237
  28. 김현모.방영영, "마음챙김이 정보기술의 지속이용에 미치는 영향 : 스마트워치의 지속이용 중심으로," 한국IT서비스학회지, 제18권, 제5호, 2019, pp.133-153. https://doi.org/10.9716/KITS.2019.18.5.133
  29. Bhttacherjee, A., "Understanding Information Systems Continuance: An confirmationConfirmation Model," MIS Quarterly, Vol.25, No.3, 2001, pp.351-370. https://doi.org/10.2307/3250921
  30. Liao, C., Chen, J. L., & Yen, D. C., "Theory of planning behavior (TPB) and customer satisfaction in the continued use of e-service, An integrated model," Computers in Human Behavior, Vol.23, No.6, 2007, pp.2804-2822.. https://doi.org/10.1016/j.chb.2006.05.006
  31. 강희택, "소셜 네트워킹 커뮤니티의 지속사용과 아이템 구매의도에 영향을 미치는 요인," 經營 科學, 제29권, 제3호, 2012, pp.135-156.
  32. 김수지.박성민.김채복, "기대-일치모델을 이용한 간편결제 지속의도 형성요인에 관한 연구: 기술준비도의 조절효과," 서비스경영학회지, 제20권, 제2호, 2019, pp.185-203.
  33. 정지희.신재익.정기한, "기대일치모델을 이용한 스마트폰 만족과 통합충성도에 관한 연구," 인터넷전자상거래연구지, 제17권, 제4호, 2017, pp.1-18.
  34. 박성현, "마음챙김 척도 개발," 박사학위논문 가톨릭대학교 대학원, 2006, pp.98-113.
  35. Brown, W. K., & Ryan, M. R., "The Benefits of Being Present: Mindfulness and Its Role in Psychological Well-Being," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.84, No.4, 2003, pp.822-836. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822
  36. Baer, A. R., "Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A Conceptualand Empirical Review," Clinical Psychology: Science and Practice, Vol.10, No.2, 2003, pp.125-143. https://doi.org/10.1093/clipsy/bpg015
  37. Martin, R. J., "Mindfulness: A Proposed Common Factor," Journal of Psychotherapy Integration, Vol.7, No.4, 1997, pp.291-312. https://doi.org/10.1023/B:JOPI.0000010885.18025.bc
  38. Teasdale, J. D., "Metacognition, Mindfulness and the Modification of Mood Disorders Clinical," Psychology and Psychotherapy, No.6, 1999, pp.146-155.
  39. Davis, F.D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, Vol. 13, No. 3, 1989, pp.319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  40. Spreng, Richard A., MacKenzie, Scoff B., Olshavsky, Richard W., "A reexamination of the determinants of consumer satisfaction," Journal of Marketing. 1996, Vol.60 No.3, pp.15-18. https://doi.org/10.2307/1251839
  41. Mathieson, K. A. "Predicting User Intentions: Comparing the Technology Acceptance Model with the Theory of Planned Behavior," Information Systems Research, Vol.2, No.3, 1991, pp.173-191. https://doi.org/10.1287/isre.2.3.173
  42. 박경, "화병에 대한 수용.마음챙김 치료의 유용성과 시사점," 한국심리치료학회지, 제7권, 제2호, 2015, pp.59-68.
  43. 안정미.김미리혜.김정호, "정서 마음챙김이 정신 분열병 외래환자의 정서와 증상 및 삶의 질에 미치는 효과," 한국인지행동치료학회, 제13권, 제2호, 2013, pp.193-210.
  44. 남동미, "마음챙김에 기반한 상태-외상후 성장 척도 개발 및 타당화 연구," 박사학위논문 침례신학대학교 대학원, 2020, pp.153-155.
  45. 고은미, "마음챙김 구성요소에 대한 고찰," 박사학위논문德成女子大學校, 2019, pp.120-122.
  46. 김유리, "청소년 마음챙김 다요인 척도 개발 및 타당화," 박사학위논문 중앙대학교 대학원, 2016, pp.74-75.
  47. 김세진, "마음챙김 기반 인터넷 갈망 자기조절 프로그램 개발과 효과 검증," 박사학위논문 충남대학교, 2012, pp.130-131.
  48. 김명숙.최은희.윤미라, "마음수련 명상 프로그램이 지역사회 암 생존자의 삶의 질, 삶의 만족, 삶의 기대에 미치는 효과," 동서간호학연구지, 제22권, 2호, 2016, pp.87-95. https://doi.org/10.14370/jewnr.2016.22.2.87
  49. 강미애.최윤형, "모-자 삶의 질을 중심으로 한 마음챙김 미술치료 사례연구," 한국예술치료학회지, 제12권, 제2호, 2012, pp.285-312..
  50. 김명호.이지연.김수정, "교사의 마음챙김과 직무 만족에서 자기조절의 매개효과," 敎育問題硏究, 제29권, 제4호, 2016, pp.85-104.
  51. 임병광.이승호, "마음챙김과 인터넷 중독과 직무열의가 IT종사자의 직무만족에 미치는 영향," 한국디지털콘텐츠학회논문지, 제21권, 제10호, 2020, pp.1825-1831.
  52. 장영혜.김판수, "마음챙김과 삶의만족 및 감정노동 간의 관계: 서비스 종사원들의 정서지능의 매개효과를 중심으로," 경영교육연구, 제35권, 제2호, 2020, pp.211-227.
  53. 장덕선, "스마트경기장 환경에 따른 위치기반 서비스품질이 구단 애착심 및 미래행동에 미치는 효과 분석," 박사학위논문 한양대학교 대학원, 2020, pp.101-108.
  54. 최문혜, "모바일 결제서비스 특성이 지각된 유용성과 이용의도에 미치는 영향," 석사학위논문 부산외국어대학교 일반대학원, 2019, pp.45-46.
  55. 조한규, "개인용 클라우드 컴퓨팅의 만족도와 지속적 사용 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 석사학위논문 한성대학교 대학원, 2019, pp.62-65.
  56. 김선녀, "병원정보시스템 품질요인이 사용자 만족과 업무성과에 미치는 영향," 석사학위논문 동명대학교 대학원, 2018, pp.27-85.
  57. 김용금, "매장 내 키오스크와 모바일 주문 결제 서비스 수용 요인에 관한 연구," 석사학위논문 연세대학교 정경.창업대학원, 2018, pp.58-60.
  58. 위려군, "기대- 일치 이론을 통한 포털 사이트의 지속적 사용의도에 관한 연구," 석사학위논문 한양대학교 대학원, 2011, pp.61-65.
  59. 천종성, "인지된 네트워크 외부성이 유튜브 채널 구독의도에 미치는 구조적 영향에 관한 연구," 박사학위논문 한양대학교대학원, 2020, pp. 129-140.
  60. 최지혜, "플립드 러닝에서 온라인 사전학습 기대 일치가 유용성과 학습몰입을 매개로 학습지속의 향에 미치는 영향," 석사학위논문 중앙대학교 대학원, 2019, pp.71-73.
  61. 이해인.박현정.이형석, "마음챙김이 스마트폰 사용자 만족과 구매의도에 미치는 영향," 産業과 經營, 제29권, 제2호, 2016, pp.97-121.
  62. 이준영.전범수, "OTT 서비스 만족도와 지속이용 의도 결정 요인 연구," 한국방송학보, 제34권, 제4호, 2020, pp.116-144.
  63. 황보충.정경수.노미진, "모바일 간편 결제 서비스 특성과 기대일치, 만족, 지속적 이용의도 간의 관계 분석," 경영교육연구, 제31권, 제4호, 2016, pp.591-615.
  64. 김영미.남상현.장병희, "기대와 충족 간 차이가 유료방송서비스 지속이용의도에 미치는 영향," 언론과학연구, 제15권, 제2호, 2015, pp.5-45.
  65. Wixom, B. & Watson, H., "An Empirical Investigation of the Factors Affecting Data Warehousing Success," MIS Quarterly, Vol.25, No.1, 2001, pp.17-41. https://doi.org/10.2307/3250957
  66. Fornell, C. & Larcker, D. F., "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1, 1981, pp.39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104
  67. Tenenhaus, M., Vinzi, V. E., Chatelin, ZY. M., and Lauro, C., "PLS path modeling," Computational Statistics & Data Analysis, Vol.48, 2005, pp.159-205. https://doi.org/10.1016/j.csda.2004.03.005
  68. Glomb, T. M., M. K. Duffy, J. E. Bono, T. Yang, "Mindfulness at Work," Research in Personnel and Human Resources Management, Vol.30, 2011, pp.115-157. https://doi.org/10.1108/S0742-7301(2011)0000030005
  69. 류미.김소라.최혁라.유일, "워크넷 이용자의 지각된 품질과 신뢰요인이 지각된 유용성과 지속이용 의도에 미치는 영향," 인터넷전자상거래연구, 제19권, 제6호, 2019, pp.143-167.