Abstract
In Korea 2016, the largest earthquake occurred in Gyeongju since the beginning of monitoring earthquakes. Consecutively the second-largest earthquake occurred in Pohang. At that time, immediately after the earthquake, citizens were not notified adequate information for evacuation. In consequence the response process was very confusing and citizens were not able to properly evacuate to shelter. For resolving these problems, it is needed of a service to inform quickly information which citizens want to know immediately after the earthquake. So, we have developed the customized information service model, the earthquake safety service which help citizens to escape safely using an earthquake shaking alert device. In this paper, we will introduce this model and present the future direction of R&D and strategic plans for technology dissemination and improvement of practicality through user demand survey.
대한민국 지진관측 사상 최대인 규모 5.8 지진이 2016년 경주에서 발생하였고, 두 번째로 큰 규모 5.4의 지진이 포항에서 연이어 발생하였다. 정부나 지자체는 그간 경험하지 못했던 지진이 발생하자 긴급 재난 문자 발송, 대응 정보 전달 등의 지진 대응 업무에 대한 문제들이 노출됐고, 현장에 있는 국민은 적절한 정보를 전달받지 못해 대응 과정에서 혼란이 가중되었다. 이 같은 상황을 해결하기 위해서는 지진 발생 직후 국민에게 필요한 정보를 신속히 전달하는 지진 대응 서비스가 필요하다. 국립재난안전연구원에서는 지진 발생 직후 지진 상황 및 장소에 따라 맞춤형 정보를 신속히 전달하는 모델인 지진동 경보기 기반 지진 안심서비스 기술을 개발하고 있다. 본 논문에서는 지진 발생 직후, 현장에 있는 국민에게 필요한 정보를 전달함으로써 원활하게 대응하도록 도와주는 지진동 경보기와 이를 활용한 지진 안심서비스 기술을 소개한다. 또한, 이 기술에 대한 사용자 수요와 의견을 조사·분석하여, 기술보급과 실용성을 높이기 위한 향후 R&D 방향과 정책적 방안을 제시한다.