DOI QR코드

DOI QR Code

비대면 설계교과목의 학습성과(PO) 평가체계 개발

A Development of Program Outcome(PO) Evaluation System of Non-face-to-face Capstone Design

  • 이규녀 (충남대학교 교육대학원) ;
  • 박기문 (충남대학교 LINC+사업단) ;
  • 최지은 (충남대학교 교육혁신센터) ;
  • 권영미 (충남대학교 전파정보통신공학과)
  • Lee, Kyu-Nyo (Graduate School of Education, Chungnam National University) ;
  • Park, Ki-Moon (CNU LINC+, Chungnam National University) ;
  • Choi, Ji-Eun (Institute for Teaching & Learning, Chungnam National University) ;
  • Kwon, Youngmi (Department of Radio and Information Communications Engineering, Chungnam National University)
  • 투고 : 2021.04.23
  • 심사 : 2021.06.08
  • 발행 : 2021.07.31

초록

The objective of this research is to devise a BARS evaluation system as a performance evaluation plan for non-face-to-face capstone design and to verify the validity through the expert FGI as the remote education is highlighted as a new normal standard in the post corona epoch. The conclusion of this research is as follows. First, the non-face-to-face capstone design is a competency centered subject that allows you to develop the engineering and majoring knowledge and its function and attitude, and the achievement of program outcome is the objective competency, and the researcher proposes the BARS method evaluation, one of competency evaluation method, as a new performance evaluation plan. Second, for the evaluation of PO achievement of non-face-to-face capstone design, the researcher deduced 20 behavior identification standard(anchor) of BARS evaluation system, and developed the achievement standard per 4 levels. Third, as the evaluation tool of non-face-to-face capstone design, the presentation data(PPT), presentation video, product such as trial product(model), non-face-to-face class participation video, discussion participating video, team activity report, and result report for the evidential data of BARS evaluation were appeared as proper. Finally, the BARS evaluation plan of non-face-to-face capstone design would be efficiently made through the establishment of evaluation plan, the establishment of grading standard of BARS evaluation scale, the determination of evaluation subject and online BARS evaluation site.

키워드

참고문헌

  1. 고현선(2015). 기계공학프로그램 학습성과 평가체계 개발 사례 : 평생교육 능력 향상을 중심으로. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 5(4), 571-582. https://doi.org/10.14257/AJMAHS.2015.08.74
  2. 교육부(2020.07.03.). 코로나 이후 교육 대전환을 위한 3차 대화. 보도자료.
  3. 김명소.김호동(2000). 컴퓨터 프로그래머의 직무수행 평가를 위한 행동기술척도(BARS) 제작. 조사연구, 1(2), 89-115.
  4. 김상균(2011). 캡스톤디자인 교과목의 학습성과 평가체계 개발. 한국산학기술학회논문지, 12(8), 3452-3457. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.8.3452
  5. 박기문.이규녀(2016). 학교교육에서 융합인재교육의 BARS 기반핵심역량 평가도구 개발. 한국기술교육학회지, 16(1), 196-217.
  6. 송동익 외(2016). 비기술적 소양 평가를 위한 루브릭 개발. 2016 공학교육학술대회 자료집, 28.
  7. 신민희(2012). 학습성과 수행평가를 위한 루브릭 개발과 적용에 관한 연구. 공학교육연구, 15(5), 108-118.
  8. 이동주.Misook Kim(2020). 코로나19 상황에서의 대학 온라인 원격교육 실태와 개선 방안. Multimedia-Assisted Language Learning, 23(3), 359-377.
  9. 이재열.백순근(2017). 행동지표 제시형 실천적 교수역량 평정척도 개발 타당화. 교육평가연구, 30(4), 665-691.
  10. 이종범 외(2010). 차세대영재기업인 핵심역량 평가도구 및 매뉴얼 개발. 청주교육대학교, 한국발명진흥회.
  11. 조선대학교(2017). 전자공학부 학습성과 수행준거 가이드.(검색일: 2021년 3월 19일). URL: https://www.chosun.ac.kr/user/indexSub.do?codyMenuSeq=252690&siteId=eic.
  12. 조선에듀(2020.7.20.). 비대면 교육시대... "대학 원격수업 질관리 위한 평가인증 필요". URL: http://edu.chosun.com/site/data/html_dir/-2020/07/20/2020072002738.html.
  13. 조정윤.박동열.김종우(2003). 국가직무능력표준 개발사업: 국가직무능력표준에서 직업기초능력 활용 방안. 한국직업능력개발원.
  14. 지방행정연수원(2010). 지방공무원 역량모델의 이해 및 활용을 위한 매뉴얼.
  15. 진미석 외(2009). 대학생 직업기초능력 진단평가 체제 구축. 교육과학기술부, 한국직업능력개발원.
  16. 최유현 외(2009). 공학교육 교수자를 위한 공학교수.학습.평가의 실제. 한티미디어.
  17. 한국공학교육인증원(2019.08.23). KEC2015 인증평가 판정가이드.
  18. 허돈(2009). 공학교육인증의 학습성과 평가체계의 사례 연구. 공학교육연구, 12(1), 57-63. https://doi.org/10.18108/JEER.2009.12.1.57
  19. Latham, G. P. & Wexley, K. N.(1981). Increasing Productivity Through Performance Appraisal. Mass: Addison-Wesley Publishing Company.