Signal Processing of Guide Sensor based on Multi-Masking and Center of Gravity Method for Automatic Guided Vehicle

다중 마스킹과 무게중심법을 기반한 AGV용 가이드 센서 신호처리

  • Lee, Byeong-Ro (Division of Convergence Electronics Engineering, Gyeongsang National University) ;
  • Lee, Ju-Won (Department of Electric and Automation, Andong Science College)
  • 이병로 (경상국립대학교 융합전자공학부) ;
  • 이주원 (안동과학대학교 전기자동화과)
  • Received : 2021.05.18
  • Accepted : 2021.06.30
  • Published : 2021.06.30

Abstract

The most important device of the AGV is the guide sensor, and the typical function of this sensor is high accuracy and extraction of the road. If the accuracy of the guide sensor is low or the sensor device is extracted the wrong track, this causes the problems such as the AGV collision, track-out, the load falling due to AGV swing. In order to improve these problems, this study is proposed a signal processing method of the guide sensor based on multi-maskings and the center of gravity method, and evaluated its performance. As a result, the proposed method showed that the mean error of absolute value is 2.32[mm] and it showed performance improvement of 27[%] than the center of gravity method of existence. Therefore, when the proposed signal processing method is applied, It is thought that the posture control and driving stability of the AGV will be improved.

AGV에서 가장 중요한 부품은 가이드 센서이며, 이 센서의 대표적인 기능은 정밀한 주행경로 추출이다. 가이드 센서의 정밀도에 낮거나 잘못된 주행 경로를 추출한다면 AGV가 충돌하거나 AGV 제어에서 좌·우 흔들림이 발생되어 적재물이 낙하, 주행경로 이탈 등의 문제가 발생한다. 이러한 문제점을 개선하기 위해 본 연구에서는 다중 마스킹과 무게중심법을 이용한 가이드센서 신호처리 기법을 제안하고 구현하여 그 성능을 평가하였다. 그 결과, 직진경로 및 좌/우 분기 경로 추출의 평균오차가 2.32[mm]를 보였으며, 특히 기존의 무게중심법 보다 27[%]이상의 성능개선을 보였다. 이와 같이 제안된 가이드 센서 신호 처리 기법을 적용한다면 AGV 자세 제어와 주행 안정성이 향상될 것으로 사료된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년도 경상국립대학교 교원연구활성화 지원사업의 예산지원으로 수행되었음.

References

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