The Metaverse World and Our Future

메타버스(Metaverse)세계와 우리의 미래

  • 이병권 (서원대학교 멀티미디어학부)
  • Published : 2021.06.28

Abstract

Currently, the metaverse is rapidly emerging in a situa tion where human encounters are decreasing as non-fa ce-to-face status continues due to COVID-19. In this ar ticle, we explore the metaverse world that expresses th e real world and look at how we should live in the futur e.In addition, we analyze the technological status of Na ver Z's zepeto, the most popular metaverse service platf orm in Korea, and the Roblox service, which is used by 70% of elementary school students abroad. This confir ms the impact and appearance of the metaverse on our future.

현재, COVID-19로 인해 비대면 상태가 지속되면서 사람 간의 만남이 줄어들고 있는 상황에서 급부상하는 것이 메타버스이다. 본 기고에서는 현실의 모습을 옮겨 놓은 가상현실 세계인 메타버스 세계를 알아보고 우리가 미래에 어떻게 살아가야 할지를 조망해 본다. 이를 위해 메타버스 서비스 플랫폼 중 가장 많이 알려진 국내의 네이버Z의 제페토(zepeto)와 국외의 초등학생 70%가 하고 있는 로블록스(roblox) 서비스의 기술현황을 분석해 메타버스가 우리의 미래에 미치는 영향과 모습을 확인하고자 한다.

Keywords

References

  1. 고은경, "닌텐도 동물의 숲'에 美 바이든은 웃고 日 이시바는 울고", 한국일보, 2020.09
  2. 김재석, "BTS 유니버스 스토리, 흥행 저조의 이유는?", This is Game, 2020.10
  3. 김나리, "메타버스 얼라이언스 출범", 아시아투데이, 2021
  4. 제페토, https://www.naverz-corp.com/, 네이버Z, 2021
  5. 임영신, "2억명 메타버스 네이버 제페토, 한국판 로블록스만든다", 매일경제, 2021.06
  6. 함영훈, "있지(ITZY)와 가상 한강공원에서 설 연휴때 만나요", 헤럴드경제, 2021.02
  7. https://www.roblox.com/, 로블록스, 2021
  8. 강소현, "대세는 메타버스 로블록스 이코노미 눈길", 머니S리포트, 2021.03
  9. 쿠키뉴스, "[놀이터통신] 로블록스.제페토...'메타버스'에 빠진 아이들", 2021
  10. 노재웅, "초딩 놀이터 '메타버스'가 온다", 이데일리, 2021.02
  11. 이동제, "메타버스의 그림자 가상현실 세계에도 할렘가가 있을까 ?", 헬로티, 2021.05