Abstract
The purpose of this study was to examine the introduction of certification evaluation system for quality management of extracurricular program of Duksung Women's University. The research method was composed of two procedures, such as literature analysis and expert meetings. The contents of the study consisted of the accompanying conditions for the introduction of the certification evaluation system to implement the quality management of the extracurricular programs, which is operated in various ways in order to support the reinforcement of students' learning competencies at Duksung Women's University, according to a more formal level and a systematic flow. As a result of the study, the 「Regulations on the Evaluation of Extracurricular Program Certification」 is not only the main foundation for actualizing the link flow between continuous monitoring of extracurricular programs and annual performance evaluation, but also the common points for each university that is establishing the integrated management support system of comparative programs including Duksung Women's University.
본 연구는 덕성여자대학교 비교과프로그램 품질관리를 위한 인증평가제의 도입을 검토하는 데에 목적을 두어 실시되었다. 연구 방법은 문헌 분석과 전문가 회의와 같이 두 가지의 절차를 병행하여 구성되었다. 연구 내용은 덕성여자대학교에서 학생들의 학습역량 강화 지원을 위하여 다양하게 운영되고 있는 비교과프로그램의 품질관리를 보다 공식화된 수준과 체계화된 흐름에 따라 시행하기 위한 인증평가제의 도입 관련 수반조건이 구성되었다. 연구 결과, 「비교과인증평가에관한내규」는 비교과프로그램의 상시 모니터링과 연차 성과평가 간 연계적 흐름을 실제화하는 데 주요한 시행 기반이 될 뿐 아니라, 덕성여자대학교를 비롯한 비교과통합관리 지원체계를 구축하고 있는 각 대학별로 공통 사항에 해당된다는 측면을 분석할 수 있었다.