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The Phenomenological Study on Multi-cultural Youth's Experience of the Discrimination in School

다문화 청소년이 학교에서 경험하는 차별에 대한 현상학적 연구

  • Lee, Su-Min ;
  • Yang, Nan-Mee ;
  • Lee, A Ra
  • 이수민 (경상대학교 인권사회발전연구소) ;
  • 양난미 (경상대학교 심리학과) ;
  • 이아라 (경상대학교 심리학과)
  • Received : 2021.01.27
  • Accepted : 2021.03.10

Abstract

The purposed of this study is to deeply understand the discrimination experiences of multicultural youth in school. For this, an interview with 12 multicultural youth was conducted and the data was analyzed using Giorgi's method of psychological phenomenology. As a result, 58 main meaning units, 22 emerging themes, and 9 essential themes were drawn. The essential themes consist of 'Experience of unwanted exposure of multicultural origin and negative emotions', 'Determination of his or her existence based on the multicultural family', 'Not affected by the fact that he or she is from multicultural family', 'A favorable response on multiple cultures and experience of favor', 'Discrimination on grounds of unmanageable fact', 'Becoming a figure of fun and being bullied', 'Unhelpful multicultural education and interests from one's surroundings', 'The impact of unstoppable and unresolved discrimination' and 'Self-awareness as a multicultural youth'. Based on these results, discussion and implications of the study were presented.

본 연구는 다문화 청소년이 학교에서 경험하는 차별에 대해 심층적으로 이해하고자 질적 연구를 수행하였다. 이를 위해 국내출생 다문화 청소년 12명을 대상으로 심층면담을 실시하고 Giorgi의 현상학적 방법으로 분석하였다. 수집한 자료를 분석한 결과, 58개의 중심의미와 22개의 드러난 주제, 9개의 본질적 주제를 도출하였다. 본질적 주제는 '원치 않는 다문화 알려짐과 부정적 감정의 경험', '다문화가 나라는 존재를 결정하게 됨', '다문화라는 사실로부터 영향을 받지 않음', '다문화에 대한 호의적 반응과 도움의 경험', '내가 어떻게 할 수 없는 것들이 차별의 이유가 됨', '흥밋거리나 함부로 다루어지는 존재가 됨', '다문화 교육과 주변의 관심이 도움이 되지 않음', '자신의 힘으로는 멈출 수 없는 차별과 해결되지 않는 차별의 영향', '다문화 청소년으로서 가지게 되는 자기인식'으로 나타났다. 연구 결과를 바탕으로 향후 연구 제언 및 시사점을 논의에 제시하였다.

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